Har ganska länge velat ha en 9-3ss Aero och för ett tag sedan började jag snöa in mer och mer på att bygga en banbil. Så nu har jag börjat med att skaffa ett bra utgångsobjekt

Tog över EXD´s 9-3SS Aero 2003 2.0T för någon vecka sedan. Hade väl egentligen tänkt sälja av några bilar innan man köpte ytterligare en saab... men det där med att sälja verkar svårt när det är så kul att köpa och klappa på saabarna




Började med att tvätta och ta bort klistermärkena:



MÅL
Det här projektet kommer inte bli något raketsnabbt projekt utan saker kommer betas av pö om pö så snabbt det går. Till att börja med ska 9-3:an få ny koppling, montera medföljande avgassystemet och ett steg3+ program ganska omgående och kommer nog gå så till i sommar eller kanske ända till i höst/vinter beroende på hur fort jag kan bli av med de andra bilarna och hur snabbt nya motorn byggs ihop. Jag kommer bygga en ordentlig motor vid sidan om och när den väl är klar så hinkas den i och då är målet minst 400hk i både bromsbänk och på väg. Fokus kommer ligga på körbarhet och ha ett bra register med bra/hög/stabil medeleffekt för att funka bra vid bankörning och vid motorvägsrejs.


Spec vid köpet:
Utöver Aero standard har bilen navigator, backvarnare, stereo-aux, 6växlad F40 låda och stora 314mm bromsarna.

Godis som sitter monterat:
Solida aluminiumbussningar i växellänkage
K&N filter
EXD Custom 9000 Intercooler
Maptun Steg 1
K-sport coilovers (sänkt cirka 60mm)
Aero kolfibervinge på bakluckan
Kolfiberhuv
MY2008 stötfångare bak
Fjäderbensstag fram

Delar som köptes till av EXD direkt:
B207 block+topp
Smidda Mahle Kolvar
Smidda stakar
Spec Steg 3+ tryckplatta+lamell
Spec massivt Alu-svänghjul
3" downpipe med 200cells katt (ferrita och rostfritt)
3" Ferrita catback
PU-bussningar för bärarmarna fram
Shortshifter

Delar jag har liggandes hemma som kommer till användning:
Turbo GT2871R
Forge WG

Delar som saknas och ska inhandlas:
Lämpliga spridare, tror det blir 875cc siemens
Darton Foder
Extraktorgrenrör behöver specialtillverkas/platsbyggas

Vem som ska mappa bilen får vi se. Det första steg3+ programmet blir iaf T8suite - by Manick.


Hoppas det finns intresse för folk att följa denna tråd! Stort fokus under året kommer vara att bilen ska rulla på i stort sett alla STCS banträffar, konbana på Lunda, Challenge-slalom på Lunda osv. Målsättningen med den här bilen är att den hela tiden ska rulla och vara rejs-ready. Inte fastna stillastående pga något löjligt ras eller liknande


Bild på delar av godiset: