Sidan 11 av 38 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 754

Ämne: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition -> Goes 500hk XWD!

  1. #201
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Detta väsande ljud må vara väldigt vanlig på 2,0 motorerna oavsett årsmodell, du får gärna meddela om du hittat felet senare.

    MVH
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  2. #202
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Detta väsande ljud må vara väldigt vanlig på 2,0 motorerna oavsett årsmodell, du får gärna meddela om du hittat felet senare.

    MVH
    Finns det bilar med detta väsande ljud som går problemfritt?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #203

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Det där känner jag igen! har ett liknande ljud på min, låter däremot mindre och slutar efter 30sekunder efter en kallstart, ljuder har jag enbart efter en kallstart och det uppkommer inte efter varje start, vad jag jag kan komma ihåg ,det har väl varit prat om att det eventuellt är servopumpen som väsnas ?



    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Detta väsande ljud må vara väldigt vanlig på 2,0 motorerna oavsett årsmodell, du får gärna meddela om du hittat felet senare.

    MVH
    Finns det bilar med detta väsande ljud som går problemfritt?

  4. #204
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Det där känner jag igen! har ett liknande ljud på min, låter däremot mindre och slutar efter 30sekunder efter en kallstart, ljuder har jag enbart efter en kallstart och det uppkommer inte efter varje start, vad jag jag kan komma ihåg ,det har väl varit prat om att det eventuellt är servopumpen som väsnas ?



    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Finns det bilar med detta väsande ljud som går problemfritt?
    Känns som att det är i dom trakterna där servopumpen sitter iaf. Men ljudet varken försvinner eller låter annorlunda när man vrider på ratten (iaf inte när bilen står på bockar med hjulen i luften.

    Något annat lite irriterande är att vänster framhjul snurrar när bilen står i luften på tomgång. Håller man fast det börjar höger hjul snurra istället...sjukt irriterande när man ligger under bilen.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #205
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Urtrampningslager som låter?
    Annars brukar väl typ ac kompressorn kunna låta lite. Fast är ju på fel sida.

  6. #206
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Urtrampningslager som låter?
    Annars brukar väl typ ac kompressorn kunna låta lite. Fast är ju på fel sida.
    Urtrampningslager/slavcylinder är nytt. Du ska inte lyssna på rasslet det finns där och kommer inte försvinna. Det är det kvittrande/pysande ljudet jag funderar över.

    Sen om nån har mer tips på vad man kan felsöka för att bli av med misständningar som uppkommer när fullt laddtryck kommer. När man får misständningarna, backar av lite med pedalen och sen stannar till eller släpper pedalen så hoppar bilen i limp-home = inget laddtryck. Stänger man av motorn och startar igen så är allt återställt och funkar tills man nästa gång råkar gasa lite för mycket så det misständer. (funkar bra att stänga av i farten och starta om, bara man tänker på att man är utan bromsservo och styrservo).

    Ska försöka trycktesta ikväll enligt instruktionen i WIS så får vi se om man hittar någon läcka. Är det ingen läcka har jag inget mer att gå på... tips på övrigt som kan bråka?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #207
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Jag har också ett pysande/väsande, men mitt försvinner aldrig utan är där konstant.
    Min felsökningstråd: viewtopic.php?f=3&t=324172
    (Nu har ju dock bränslepumpen gett med sig på min så den tråden handlar även om det)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #208
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag har också ett pysande/väsande, men mitt försvinner aldrig utan är där konstant.
    Min felsökningstråd: viewtopic.php?f=3&t=324172
    (Nu har ju dock bränslepumpen gett med sig på min så den tråden handlar även om det)
    Jag följer din tråd också jag har ju en till 9-3ss (sambons) så jag ska nog prova byta lite delar fram och tillbaka i helgen. Men hellst vill jag hitta felet tidigare så jag kan dra till sviestad på söndag
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #209
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Detta verkar som sagt vara ganska vanligt problem, ofta så körs det inget under gång alls utan när bilen står still. Även kan låta när man gasar upp bilen på tomgång och släpper snabbt, då låter det lite mer samt att tomgången blir knasig.

    Har ni inte gjort det kolla detta.
    Schollin...Testa gasa upp släpp snabbt pedalen, och kolla tomgången...skakar den/ hostar till?!
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Låter som min servopump gör när bilen startas kall fast på mitt försvinner det efter 10-20 sek sen låter den inte mer förrens bilen startas kall igen. Min servopump är ändå ny.

    Kommer inte ihåg om det var spikningar eller misständningar (kanske samma sak?) som uppstod på min bil när tankurluftningsventilen var inkopplad. Bilen funkade iaf bra efter att jag drog loss den från insuget & pluggade hålet. Kanske kan vara värt att testa? Jag har inte löst varför det inte funkade med den inkopplad men funkar som sagt bra utan :S
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  11. #211
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Låter som min servopump gör när bilen startas kall fast på mitt försvinner det efter 10-20 sek sen låter den inte mer förrens bilen startas kall igen. Min servopump är ändå ny.

    Kommer inte ihåg om det var spikningar eller misständningar (kanske samma sak?) som uppstod på min bil när tankurluftningsventilen var inkopplad. Bilen funkade iaf bra efter att jag drog loss den från insuget & pluggade hålet. Kanske kan vara värt att testa? Jag har inte löst varför det inte funkade med den inkopplad men funkar som sagt bra utan :S
    Låter på alla som att jag kan släppa det irriterande ljudet tillsvidare. Att det inte hör ihop med mina misständningar.

    Intressant det där med tankurluftningen. Ska man plugga både mot insuget och slangen mot tanken? Eller bara mot insuget och låta slangen ligga öppen?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #212
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Detta verkar som sagt vara ganska vanligt problem, ofta så körs det inget under gång alls utan när bilen står still. Även kan låta när man gasar upp bilen på tomgång och släpper snabbt, då låter det lite mer samt att tomgången blir knasig.

    Har ni inte gjort det kolla detta.
    Schollin...Testa gasa upp släpp snabbt pedalen, och kolla tomgången...skakar den/ hostar till?!
    Jag ska kolla ikväll, men tror inte att min skakar till eller hostar. Tack för input
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Låter som min servopump gör när bilen startas kall fast på mitt försvinner det efter 10-20 sek sen låter den inte mer förrens bilen startas kall igen. Min servopump är ändå ny.

    Kommer inte ihåg om det var spikningar eller misständningar (kanske samma sak?) som uppstod på min bil när tankurluftningsventilen var inkopplad. Bilen funkade iaf bra efter att jag drog loss den från insuget & pluggade hålet. Kanske kan vara värt att testa? Jag har inte löst varför det inte funkade med den inkopplad men funkar som sagt bra utan :S
    Låter på alla som att jag kan släppa det irriterande ljudet tillsvidare. Att det inte hör ihop med mina misständningar.

    Intressant det där med tankurluftningen. Ska man plugga både mot insuget och slangen mot tanken? Eller bara mot insuget och låta slangen ligga öppen?
    Bara plugga insuget. Man är lite miljöbov iof men men =D
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  14. #214

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Nu blev jag också sugen på vad NI/DU pratar om, vad har den för funktion och vad gör när man pluggar den? Kan det rent av vara skadligt? eller tom kanske bättre att plugga när man trimmar? Bilder skulle underlätta
    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Bara plugga insuget. Man är lite miljöbov iof men men =D

  15. #215
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    ...Sen om nån har mer tips på vad man kan felsöka för att bli av med misständningar som uppkommer när fullt laddtryck kommer. När man får misständningarna, backar av lite med pedalen och sen stannar till eller släpper pedalen så hoppar bilen i limp-home = inget laddtryck. Stänger man av motorn och startar igen så är allt återställt och funkar tills man nästa gång råkar gasa lite för mycket så det misständer. (funkar bra att stänga av i farten och starta om, bara man tänker på att man är utan bromsservo och styrservo)...
    Det där problemet har jag med en programvara också. Bilen fungerar bra med mitt Maptun Steg 1 men om jag lägger in den andra programvaran så blir det problem. Fungerar att ge fullgas nån/några gånger men sen helt plötsligt är all kraft borta, laddtrycksnålen går bara rakt upp (typ grundladd eller nåt) och bilen känns som en sugis. Stannar jag och startar om bilen fungerar den som den ska igen tills jag gasat på och sen samma visa igen. Ingen check engine eller nåt Vad fan kan det bero på?

    Mvh Marcus

  16. #216
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    ...Sen om nån har mer tips på vad man kan felsöka för att bli av med misständningar som uppkommer när fullt laddtryck kommer. När man får misständningarna, backar av lite med pedalen och sen stannar till eller släpper pedalen så hoppar bilen i limp-home = inget laddtryck. Stänger man av motorn och startar igen så är allt återställt och funkar tills man nästa gång råkar gasa lite för mycket så det misständer. (funkar bra att stänga av i farten och starta om, bara man tänker på att man är utan bromsservo och styrservo)...
    Det där problemet har jag med en programvara också. Bilen fungerar bra med mitt Maptun Steg 1 men om jag lägger in den andra programvaran så blir det problem. Fungerar att ge fullgas nån/några gånger men sen helt plötsligt är all kraft borta, laddtrycksnålen går bara rakt upp (typ grundladd eller nåt) och bilen känns som en sugis. Stannar jag och startar om bilen fungerar den som den ska igen tills jag gasat på och sen samma visa igen. Ingen check engine eller nåt Vad fan kan det bero på?

    Mvh Marcus
    EXAKT så där är min bil. Har testat många olika program. Den misständer oavsett program mer eller mindre. Med maptun steg1 går bilen inte i limp-home men misständer fortfarande.

    Jag ska trycktesta min enligt WIS guiden. Min började misstända efter att jag skjöt en tryckslang och körde hem bilen haltandes.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #217
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Slender

    Det där problemet har jag med en programvara också. Bilen fungerar bra med mitt Maptun Steg 1 men om jag lägger in den andra programvaran så blir det problem. Fungerar att ge fullgas nån/några gånger men sen helt plötsligt är all kraft borta, laddtrycksnålen går bara rakt upp (typ grundladd eller nåt) och bilen känns som en sugis. Stannar jag och startar om bilen fungerar den som den ska igen tills jag gasat på och sen samma visa igen. Ingen check engine eller nåt Vad fan kan det bero på?

    Mvh Marcus
    EXAKT så där är min bil. Har testat många olika program. Den misständer oavsett program mer eller mindre. Med maptun steg1 går bilen inte i limp-home men misständer fortfarande.

    Jag ska trycktesta min enligt WIS guiden. Min började misstända efter att jag skjöt en tryckslang och körde hem bilen haltandes.
    Jag har nog lite misständningar med mitt maptunprogram också, drar jag ur 3'an t.ex. så kan det rycka lite vid runt 4000 varv, känns som bilen tvekar lite. Men effekten försvinner aldrig helt då.

    Mvh Marcus

  18. #218
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    EXAKT så där är min bil. Har testat många olika program. Den misständer oavsett program mer eller mindre. Med maptun steg1 går bilen inte i limp-home men misständer fortfarande.

    Jag ska trycktesta min enligt WIS guiden. Min började misstända efter att jag skjöt en tryckslang och körde hem bilen haltandes.
    Jag har nog lite misständningar med mitt maptunprogram också, drar jag ur 3'an t.ex. så kan det rycka lite vid runt 4000 varv, känns som bilen tvekar lite. Men effekten försvinner aldrig helt då.

    Mvh Marcus
    Låter som misständningar, precis som min gör. Effekten försvinner inte men man backar automatisk lite med foten från gaspedalen just då. Sen beroende på vilket program jag kör så hoppar bilen i limp-home direkt när man släpper ner den på tomgång. Antar att det ska vara så att man inte tappar effekten direkt, att saab tänkt att det vore farligt om man tappar all effekt vid en omkörning eller liknande. Men så snart men släpper ner motorn på tomgång blir det limp-home, turbotrycksmätaren går bara upp på mitten vilket antagligen inte är något laddtryck alls för bilen blir verkligen stendöd.

    Jag ska börja med att trycktesta allt i systemet. Det måste vara nån slang som läcker. Annars börjar jag chansa mig fram och byter alla tändspolarna, magnetventilen osv osv. Kan låna delar från min/tjejens vinröda 9-3ss (som förövrigt ska avyttras, intresse?)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Nu blev jag också sugen på vad NI/DU pratar om, vad har den för funktion och vad gör när man pluggar den? Kan det rent av vara skadligt? eller tom kanske bättre att plugga när man trimmar? Bilder skulle underlätta
    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Bara plugga insuget. Man är lite miljöbov iof men men =D
    Tankurluftningen gör vad den heter =D luftar tanken & pumpar in ångorna i insuget så att det förbränns ist för att förpesta friska luften Detta felet kom min mekaniker på vid en felsökning men vi kom aldrig på varför det inte funkade med den inkopplad :S
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  20. #220
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Så här lyder den tekniska beskrivningen av tankurluftningen om man kollar i WIS (för den som är intresserad):

    Bränslet som avdunstar i tanken leds genom ett rör till kolfiltret. Det aktiva kolet i kolfiltret mättas efterhand som det absorberar kolväteångorna. När motorn startas sugs omgivningsluft genom kolfiltret via urluftningsventilen och en backventil in i inloppsröret. Bensinångorna följer med och förbränns i motorn.

    I strömlöst tillstånd är urluftningsventilen stängd. Den matas från huvudreläet och styrs med en 16*Hz PWM från styrdonets stift 17(B). Vid tanktäthetsdiagnos är dock frekvensen 8 Hz.

    Flödet regleras genom pulsförhållandet så att det alltid utgör en bestämd del av det totala flöde som motorn förbrukar. Om flödet har ett luft/bränsleförhållande som skiljer sig från 14,7:1 så kommer lambdaregleringen att påverkas. Det är emellertid inte lambdaregleringens uppgift att korrigera för urluftningstillskottet och därför har urluftningen en korrektionsfaktor som påverkas av lambdaregleringen så snart urluftningen startar. Hela lambdaregleringens avvikelse från 1,00 flyttas till urluftningens korrektionsfaktor, vilket medför att lambdaregleringen pendlar runt 1,00 (0*%) även om urluftningen innehåller stora mängder kolväten eller utgörs av ren luft. Då urluftningen inte är aktiv används faktorn 1,00 och hela bränslefelet korrigeras av lambdaregleringen samt den multiplikativa- och additativa adaptionen. Gränsvärden för urluftningsadaptionen är 0,75 respektive 1,25.

    Följande villkor ska vara uppfyllda för att urluftningen ska kopplas in:
    •Lambdaregleringen aktiv.
    •Ingen bränsleadaption ska vara på gång, den sker under 30 sekunder var 5:e minut.
    •Kylvätsketemperaturen överstiger 40°C.
    •Om laddlufttemperaturen understiger 15°C måste bilhastigheten överstiga 6*km/h. Funktionen är aktiv under hela körcykeln och minskar risken för att ventilen hörs. Ventilen låter mer när den är kall.
    •Batterispänning under 16 V.
    •Ingen tanktäthetsdiagnos aktiv.
    •Motorvarvtalet inte understiger nominellt tomgångsvarvtal med mer än 150 rpm.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. *9000 Aero 500hk edt* Nedlagt.
    Av Hedley i forum Projekt
    Svar: 518
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:19
  2. NG 900 Aero Limited Edition ???
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •