Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vår värme o något fel på acc 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Vår värme o något fel på acc 9-5

    Tja snacka om typiskt! Första ordentliga värmen o genast märker man ett fel på ACC
    Den skickar bara ut kyla på vänster sida. o värme på högra+ värme bak.
    Regleringen av luftströmmarna funkar som dem ska. Reglerar jag luften upp eller ned eller till ventilations spjällen så funkar det. Men med värme på höger sida o kyla på vänster. Acc blir ju lite knäpp nu när den försöker blåsa in kyla men det kommer lika mycket värme på andra sidan. Fläkten gå till slut upp på max varv. Har sökt en massa o finns visst någon motor som kan paja.
    Har läst ut fel koderna. Och när sökningen är klar står det en 1 till vänster o en 11 till höger i displayen. som jag då fattar det hela så finns det ett fel o det orsakas av felkod nr 11
    Hittade en sida som beskriver alla fel koder. Fanns länk till den här på forumet.
    Men av någon konstig anledning så hoppades nr 11 över. Där fanns ju felkoder för steg motor o allt möjligt. Men inget om fel nr 11
    Så frågar på detta eminenta forumet om någon har någon aning om felkoden.
    Borde ju ändå ha något med någon spjäll motor o göra. Men sattes alltså ingen felkod för detta
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Right blend door, enligt denna sida: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=208786
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Tack för Det!
    Var lite på det spåret själv. Har precise varit ute o rivet i det. Och det var eller är det spjället som inte rör sig. Har även monterat bort motorn. Det är inget fel på den plast arm som är det vanliga felet. Det sitter en slags växellåda på motorn. Kör jag den löst så rör det sig inte heller. Dock, skruvar jag isär motor o växellåda så går motorn när jag kör kalibrering. Det konstiga är att växellådan går inte heller tungt. Går rätt lätt att vrida med fingrarna. Men sätter man ihop växellådan o motorn igen så är det dött.
    Får väl anta att det är motorn som är kass o inte orkar driva det hela.
    Undrar vad en sådan kan kosta.
    en liten fundering är ju det att när man kör kalibrering med motorn lös fast ansluten till el så den rör sig. Så får man ändå fel 11. Undrar om det finns något nere på själva luckan som känner av att det hela rör sig
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Felkod 11 betyder att stegmotorn för luftblandningsspjäll höger saknar mekanisk förbindelse med spjället.

    Det som brukar ske är att axeln i motorn glider ut så kuggen inte tar i växeln. Ta isär motorn och knacka tillbaka axeln (lätta slag på kugghjulet).
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Det som brukar ske är att axeln i motorn glider ut så kuggen inte tar i växeln. Ta isär motorn och knacka tillbaka axeln (lätta slag på kugghjulet).


    Det var riktigt gott väder i Krstd idag, satt på balkongen & fick min första bränna då jag somnade

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Nu vet jag ju inte om du helt missade mitt förra inlägg!
    Skrev ju att det inte är något fel på axeln, när jag tar isär motorn o kör den så snurrar den bara när den INTE är ansluten till den växellåda som med finns för att öka utväxlingen på motorn. Alltså Borde det väl inte vara axeln eller hur
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Det som brukar ske är att axeln i motorn glider ut så kuggen inte tar i växeln. Ta isär motorn och knacka tillbaka axeln (lätta slag på kugghjulet).


    Det var riktigt gott väder i Krstd idag, satt på balkongen & fick min första bränna då jag somnade

    vädret var det inget fel på! Var själv i Åhus en vända *L* Lite kallt o bada än dock
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Felkod 11 betyder att stegmotorn för luftblandningsspjäll höger saknar mekanisk förbindelse med spjället.

    Det som brukar ske är att axeln i motorn glider ut så kuggen inte tar i växeln. Ta isär motorn och knacka tillbaka axeln (lätta slag på kugghjulet).

    Nu är det kanske jag som får be om ursäkt! Missade att du menar axeln på SJÄLVA motorn du pratar om. Trodde du menade axeln som allt går in i o som det finns en reservdel o handla.
    Detta ska genast kollas
    Hur långt in eller ut ska den vara då?
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Nu vet jag ju inte om du helt missade mitt förra inlägg!
    Skrev ju att det inte är något fel på axeln, när jag tar isär motorn o kör den så snurrar den bara när den INTE är ansluten till den växellåda som med finns för att öka utväxlingen på motorn. Alltså Borde det väl inte vara axeln eller hur
    Det som brukar hända är att axeln i motorn inte sitter på rätt plats, den behöver tryckas in lite för att det lilla kugghjulet ska greppa i kugghjulet som sitter i växeln som motorn sitter ihop med! Du märker när den hoppar rätt, bara tryck till den eller knacka lätt! Har för mig att man ska se änden på den lilla axeln i bakkant på själva motorn, att den ska ligga jäms med så att säga!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5 LÖST

    frippe64 o Börne hade rätt!!
    Knackade in axeln så den låg jämt i bak kant. Gissar det var i alla fall 3 -5 mm
    Satte i hop det i skenet av en ficklampa. O gissa vad. DET FUNKAR!!!
    Kanon!!!!!
    Vilket kanon forum detta är!!
    Tack killar!!
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5 LÖST

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    frippe64 o Börne hade rätt!!
    Knackade in axeln så den låg jämt i bak kant. Gissar det var i alla fall 3 -5 mm
    Satte i hop det i skenet av en ficklampa. O gissa vad. DET FUNKAR!!!
    Kanon!!!!!
    Vilket kanon forum detta är!!
    Tack killar!!
    Bara hoppas det håller, men annars vet du ju direkt vilken motor du behöver byta!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Vår värme o något fel på acc 9-5

    Ja det märks ju rätt bra nu när det börjar bli varmt ute, om ena sidan bara skickar ut värme. Jäkla tur i oturen det var på högra sidan. Verkar vara bra mycket bökigare att göra om det på vänstra sidan
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  2. Värme strul 9k cs, ger bara värme på high
    Av hall112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 09:21
  3. Något litet värme paket till bilen
    Av alex_svenne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 12:27
  4. ACC - Ingen värme/väldigt mycket värme!?
    Av haglund20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •