Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta ut orginal radio på 9-3

  1. #1

    Byta ut orginal radio på 9-3

    Hej!!

    Micke heter jag och är helt ny på detta forum.. Efter mycket googlande och sökande i andra forum så hittade jag äntligen till detta fantastiska ställe där det verkar som om människor har koll på bitarna..

    Jag har just köpt en Saab 9-3 linear sportsedan -03 2,0t..

    Nu är det så att jag ska byta ut "ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen" och sätta in en 7" DVD/Navigartor/MP3, mm,mm istället.. MEN, jag vet inte riiiiiktigt hur jag ska bära mig åt.. Läste i andra forum att om man plockar bort den delen så försvinner ljudet till blinkers och diverse andra funktioner, kan detta stämma eller är dem helt ute och cyklar??

    Om det nu inte är så som jag just beskrev så undrar jag också hur jag får bort enheten från instrumentpanelen??

    Jag skulle uppskatta en "steg för steg" guide men om ni har något att tillägga eller rätta mig med så lyssnar jag med stora öron..

    Sist men inte minst, är det någon som vet något billigt ställe eller webshop som säljer någon stereoram för tomrummet som blir över på sidorna?? Eller om det är någon som har något förslag hur man skulle kunna göra en egen??

    Är tacksam för alla svar och ha en fortsatt trevlig helg på er!!!


    PS: Jag återkommer med bilder "Före o Efter"..

  2. #2

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Micke1234567
    Hej!!

    Micke heter jag och är helt ny på detta forum.. Efter mycket googlande och sökande i andra forum så hittade jag äntligen till detta fantastiska ställe där det verkar som om människor har koll på bitarna..

    Jag har just köpt en Saab 9-3 linear sportsedan -03 2,0t..

    Nu är det så att jag ska byta ut "ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen" och sätta in en 7" DVD/Navigartor/MP3, mm,mm istället.. MEN, jag vet inte riiiiiktigt hur jag ska bära mig åt.. Läste i andra forum att om man plockar bort den delen så försvinner ljudet till blinkers och diverse andra funktioner, kan detta stämma eller är dem helt ute och cyklar??

    Om det nu inte är så som jag just beskrev så undrar jag också hur jag får bort enheten från instrumentpanelen??

    Jag skulle uppskatta en "steg för steg" guide men om ni har något att tillägga eller rätta mig med så lyssnar jag med stora öron..

    Sist men inte minst, är det någon som vet något billigt ställe eller webshop som säljer någon stereoram för tomrummet som blir över på sidorna?? Eller om det är någon som har något förslag hur man skulle kunna göra en egen??

    Är tacksam för alla svar och ha en fortsatt trevlig helg på er!!!


    PS: Jag återkommer med bilder "Före o Efter"..
    PSS: Nu har jag plockat bort allt MEN, stereon som jag skulle sätta i passade inte.. Jag läste i an annan tråd att om man plockar bort "ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen" så kan bilen ge felmeddelanden "innan den är ingift" med bilen.. Är det någon som vet om/när detta försvinner?? Det är nämligen så att antisladd funktionen är ur funktion nu står det..

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3

    Dom har rätt! Du kan inte ö.h.t byta ut stereon. Den är så integrerad med hela bilen system så det går inte. Du får inte in någon 7" där i vilket fall. Vill man absolut ha en annan stereo, så har någon byggt om och tagit bort CD-enheten för att sätta in en eftermarknads enkel-DIN där. Men snyggt blir det inte, enligt min mening. Titta istället i FAQ hur man gör för att förbättra det befintliga ljudet med byte av högtalare mm.

    På dom senare årsmodellerna, MY07 och framåt, så har man gjort om hela ljudsystemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Dom har rätt! Du kan inte ö.h.t byta ut stereon. Den är så integrerad med hela bilen system så det går inte. Du får inte in någon 7" där i vilket fall. Vill man absolut ha en annan stereo, så har någon byggt om och tagit bort CD-enheten för att sätta in en eftermarknads enkel-DIN där. Men snyggt blir det inte, enligt min mening. Titta istället i FAQ hur man gör för att förbättra det befintliga ljudet med byte av högtalare mm.

    På dom senare årsmodellerna, MY07 och framåt, så har man gjort om hela ljudsystemet.
    Tack för svaret "vfr"!!

    Jag skulle ge mig på att ladda upp bilderna som jag tog så andra som kanske undrar hur det ser ut där bakom får ett hum, man jag vet inte riktigt hur man ska göra.. Någon som kanske vet?? :P

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3

    Det finns ingen bildlagring på STCS. Man gör som på dom flesta forum. Laddar upp till en egen server eller en extern bildlagring, Photobucket t.ex. Sedan länkar man in bilden när man skriver inlägget.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Det finns ingen bildlagring på STCS. Man gör som på dom flesta forum. Laddar upp till en egen server eller en extern bildlagring, Photobucket t.ex. Sedan länkar man in bilden när man skriver inlägget.
    TACL!!










  7. #7

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3 och sätta in 7"

    Hej allihopa!!

    Nu har jag bestämt mig i alla fall..

    Jag ska sätta in en 7" enhet där IC? sitter.. Tänkte att jag "bara" slänger bak den bakom instrumentpanelen på något snyggt sätt lämpligtvis kanske bakom handsfacket??

    Det jag nu skulle behöva hjälp med av er som är erfarna av detta är:

    1. Vart ska jag koppla in mig på högtalarkablarna?? Nere på CD enheten eller?? Jag har försökt att hitta ett el-schema på just dem berörda delarna men utan lycka.. Så jag skulle vara oerhört tacksam om det finns någon därute som har eller vet var jag hittar ett sådant..

    2. Gärna lite tipps på hur jag får bort hela den yttersta delen av instrumentpanelen.. (Vart skruvar och dylikt sitter)

    Tänkte köra igång med detta imorgon, så jag hoppas att någon/några vänliga människor här kan hjälpa mig med detta..

    Ha det bäst!!!

  8. #8

    Re: Byta ut orginal radio på 9-3 och sätta in 7"

    Citat Ursprungligen postat av Micke1234567
    Hej allihopa!!

    Nu har jag bestämt mig i alla fall..

    Jag ska sätta in en 7" enhet där IC? sitter.. Tänkte att jag "bara" slänger bak den bakom instrumentpanelen på något snyggt sätt lämpligtvis kanske bakom handsfacket??

    Det jag nu skulle behöva hjälp med av er som är erfarna av detta är:

    1. Vart ska jag koppla in mig på högtalarkablarna?? Nere på CD enheten eller?? Jag har försökt att hitta ett el-schema på just dem berörda delarna men utan lycka.. Så jag skulle vara oerhört tacksam om det finns någon därute som har eller vet var jag hittar ett sådant..

    2. Gärna lite tipps på hur jag får bort hela den yttersta delen av instrumentpanelen.. (Vart skruvar och dylikt sitter)

    Tänkte köra igång med detta imorgon, så jag hoppas att någon/några vänliga människor här kan hjälpa mig med detta..

    Ha det bäst!!!
    Så här ska det förhoppningsvis se ut när jag är klar med modifieringen, fast jag ska ha originalsvart istället..


Liknande ämnen

  1. Orginal stereon pendlar mellan Radio/CD
    Av MartinGGG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 00:45
  2. 9-3 orginal cd radio i en 900 -94??
    Av Turbo_Flotte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 15:10
  3. vet ngn var man kan få en cd/radio kod (köpte en orginal cd)
    Av heartberg_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 02:45
  4. mått på orginal radio
    Av evo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 14:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •