Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kraftigt oljeläckage

  1. #1

    Kraftigt oljeläckage

    Köpte nyligen en 9-5a aero 2001. Såg att det läckte lite olja under bilen samt att det kom ut lite olja från påfyllningsröret och läste mig då till att det kunde vara vevhusvent. som behövde bytas då det inte var den nyaste versionen. Så bytte till nr6 och slutade läcka från påfyllningsröret. Bra att få stopp på läckan tänkte jag, men icke. Vid hårdare körningen läcker den fortfarande och ryker rätt mycket (bränd olja) från motorrummet då olja ramlar ner på avgassystemet. Har legat under bilen idag för att lokalisera läckaget, men svårt att se då mycket är oljigt. Ser att det är oljigt på bultarna kring tråget men tycker det vore konstigt då det är olja högre upp också. Kan även vara fuktigt bakom nedre remskivan.

    Några tips vad det kan vara som läcker? Blir mycket värre vid hård körning och är den del som läcker då det fanns oljedroppar mitt under bilen på avgasröret.

    Tacksam för hjälp

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    8163

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Trycker det fortfarande ut olja via påfyllningsröret?
    /Johan

  3. #3

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Nej är torrt där så någon nytta gjorde den nya ventilationen iallafall. Läcker inget vid stillastående förutom det som redan är på väg ner. Läcker lite vid mjuk körning men väldigt mycket vid hård körning, bytte olja vid vevhus bytet i måndags 5/3 o har nog redan läckt minst 1liter olja, på 5dar alltså.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    8163

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Välkommen hit förresten!
    Du får nog göra en rejäl motortvätt och se var oljan kan komma ifrån. Oljepumpen kan vara en källa, men om det kommer från högre upp så skulle en efterdragning av toppen kunna hjälpa.
    /Johan

  5. #5

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Tackar
    Har försökt tvätt så en del men är himla svårt att lokalisera. Vart sitter oljepumpen? Tror inte det är så högt upp som toppen för ser fuktigt ut där. Är som sagt mest fuktigt kring oljetråget men kan det bli sådant tryck där att det "sprutar" ut olja därifrån? För drivaxeln är väldigt oljig och därmed lär ju oljan sprida sig rätt fint, för generator, oljefälla mm är oljigt på undersidan men inte översidan så är något som det skvätter ifrån som ändå sitter rätt långt ner...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Kan vara packboxen vid remskivan som läcker.

  7. #7
    Guest

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Hur ser/känns slangen som går från oljefällan baki motorn ner till tråget?

  8. #8

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Om det är packboxen bakom remskivan, skulle oljan verkligen kunna ta sig upp till generatorn och drivaxeln? Kan mycket väl läcka lite därifrån men tycker det borde komma någonannastans ifrån också.

    Slangen ser okej ut, är oljig och kändes rätt mjuk iallafall när bilen var lite varm. Tror inte det är något hål i den.

    Som jag tidigare skrev så är tråget rätt blött och skruvarna på bakkant men skulle oljetråget kunna förklara den olja som finns högre upp, att den tryckt ut olja på drivaxeln som sedan skvättit upp oljan högre upp i motorn?

  9. #9
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    273

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Kolla om oringen vid spjällhuset är ok.....alltså tryckröret som kommer upp till spjällhuset.....där röret är monterat på spjällhuset finns en oring och den kan gå sönder och då även vid montering....tar ett tag sen läcker det....droppar fint ner på avgas å baksidan av motorn.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    114

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Kolla om oringen vid spjällhuset är ok.....alltså tryckröret som kommer upp till spjällhuset.....där röret är monterat på spjällhuset finns en oring och den kan gå sönder och då även vid montering....tar ett tag sen läcker det....droppar fint ner på avgas å baksidan av motorn.
    Det ska väl inte vara olja i spjällhuset?
    Skulle det vara så skulle väl bilen ryka bra om den läcker så mycket hur mycket går då in i motorn..
    Eller jag tänker fel.

  11. #11

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Har legat under bilen hela dagen o har egentligen inte hittat något. Kan utesluta att det är packboxen under remskivan iallafall då den verkar hålla tätt. Drivaxeln blir väldigt blöt men skulle det vara packningen där drivaxeln går in i automatlådan borde det väl läcka växellådsolja?
    Fuktigt kring tråget men kan det bli sådant tryck där vid hårdare körning att den sprutar ut olja på drivaxeln? Annars är det oljetryckgivaren men går ju i princip inte se om den läcker eller inte. Skulle den läcka mer vid hård körning? Startmotorn är blöt undertill men samtidigt blir allt blött för att drivaxeln skvätter upp olja överallt.
    Men läckaget är mer på vänster sidan av motorn än höger, mot växellådan till.
    Några tips någon?

  12. #12

    Kraftigt oljeläckage

    Byt oljetrågspackningen.

    Läcker det där så ser flygkrafterna till att oljan hamnar på drivaxeln som i sin tur fördelar allt.

    Men är du osäkert gör en ordentlig motortvätt, ut å kör sen kolla igen

  13. #13

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Byt oljetrågspackningen.

    Läcker det där så ser flygkrafterna till att oljan hamnar på drivaxeln som i sin tur fördelar allt.

    Men är du osäkert gör en ordentlig motortvätt, ut å kör sen kolla igen
    Funderar på att göra det men är det så att det ska läcka mer vid hård körning om det läcker vid oljetråget?

    Rekommenderas flytande packning eller vanlig som jag såg att det fanns på skruvat.se?

  14. #14

    Kraftigt oljeläckage

    Mer varv mer tryck i blocket = de läcker vid svagaste länken.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    114

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av SMlopning
    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Byt oljetrågspackningen.

    Läcker det där så ser flygkrafterna till att oljan hamnar på drivaxeln som i sin tur fördelar allt.

    Men är du osäkert gör en ordentlig motortvätt, ut å kör sen kolla igen
    Funderar på att göra det men är det så att det ska läcka mer vid hård körning om det läcker vid oljetråget?

    Rekommenderas flytande packning eller vanlig som jag såg att det fanns på skruvat.se?
    Jag använde permatex tips från en mekaniker på bilia,Tydligen gör dom så på volvobilarna dock måste det torka 24 tim.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Du är säker på att vevaxel packningen är tät?
    För läcker det där så sprider remskivan runt det så det ser ut o läcka från alla håll o kanter. Möjligtvis så är det renast just runt remskivan då det är färsk olja hela tiden.
    Hade själv detta fel för ett tag sedan o hade ett helsike o få det tätt trots byte av packbox. Sluta med att jag fick ta med remskivan till jobbet o ta av en aningens material på den. Ytan var så sårig där den skulle täta så det blev inte tätt annars.
    Men som flera har påpekat!!! Tvätta motorn ordentligt. Då är det mycket lättare o se var det nya kommer ifrån. Blir lite gissnings lek
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  17. #17

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Okej så det är möjligt att det trycks ut bra mycket mer olja vid hård körning vid oljetråget alltså.

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Du är säker på att vevaxel packningen är tät?
    För läcker det där så sprider remskivan runt det så det ser ut o läcka från alla håll o kanter. Möjligtvis så är det renast just runt remskivan då det är färsk olja hela tiden.
    Hade själv detta fel för ett tag sedan o hade ett helsike o få det tätt trots byte av packbox. Sluta med att jag fick ta med remskivan till jobbet o ta av en aningens material på den. Ytan var så sårig där den skulle täta så det blev inte tätt annars.
    Men som flera har påpekat!!! Tvätta motorn ordentligt. Då är det mycket lättare o se var det nya kommer ifrån. Blir lite gissnings lek
    Är rätt säker, var ingen ny olja runt skivan, ev lite i nederkant men kan lika gärna varit från oljetråget. Och har svårt att se att läckage därifrån kan få upp oljan på startmotorn men jag kanske har fel.
    Har tvättat så gott det går men då oljan direkt verkar läcka ut på drivaxeln och att det endast läcker när man kör gör att det är jävligt svårt att se för när man stannar så är i princip allt oljigt igen pga drivaxeln som skvätter upp det...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av SMlopning
    Okej så det är möjligt att det trycks ut bra mycket mer olja vid hård körning vid oljetråget alltså.

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Du är säker på att vevaxel packningen är tät?
    För läcker det där så sprider remskivan runt det så det ser ut o läcka från alla håll o kanter. Möjligtvis så är det renast just runt remskivan då det är färsk olja hela tiden.
    Hade själv detta fel för ett tag sedan o hade ett helsike o få det tätt trots byte av packbox. Sluta med att jag fick ta med remskivan till jobbet o ta av en aningens material på den. Ytan var så sårig där den skulle täta så det blev inte tätt annars.
    Men som flera har påpekat!!! Tvätta motorn ordentligt. Då är det mycket lättare o se var det nya kommer ifrån. Blir lite gissnings lek
    Är rätt säker, var ingen ny olja runt skivan, ev lite i nederkant men kan lika gärna varit från oljetråget. Och har svårt att se att läckage därifrån kan få upp oljan på startmotorn men jag kanske har fel.
    Har tvättat så gott det går men då oljan direkt verkar läcka ut på drivaxeln och att det endast läcker när man kör gör att det är jävligt svårt att se för när man stannar så är i princip allt oljigt igen pga drivaxeln som skvätter upp det...

    När min läckte så gjorde jag vid det bara för att det droppade av på katalysatorn. O lukta pyton. Så ja, det sprider sig runt. Har du en droppe under remskivan så kommer åtminstone en del därifrån
    Olja ovanpå startmotorn kommer säkert från oljetrycks kontakten. Överjävlig o byta. Ska helst ta bort starten o göras under i från. Har bytt den på frugans bil.
    Men var innan jag viste hur det ska göras. Så gjorde det från ovansidan. Fick bli en massa verktyg som fick slaktas o böjas o hålla på för o få väck den gamla
    Du ser oljetryck kontakten om du kollar ned ungefär vid termostathuset o ned på blocket. Läcker det så mycket som du säger borde du kunna se det även när du står still o gasar. Kommer det från kontakten i sådana mängder så syns det då
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  19. #19

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Om oljepumpen läcker, kommer inte oljan ut vid remskivan då?
    Skulle det kunna vara oljetrycksgivaren som börjat läcka? Har försökt känna/kolla men den sitter ju inte lite trångt till så har inte kunnat sett något egentligen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Kraftigt oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av SMlopning
    Om oljepumpen läcker, kommer inte oljan ut vid remskivan då?
    Skulle det kunna vara oljetrycksgivaren som börjat läcka? Har försökt känna/kolla men den sitter ju inte lite trångt till så har inte kunnat sett något egentligen.
    Olje pumpen o packboxen till vevaxeln sitter på samma ställe!
    Sitter ett stort lock bak remskivan. tar du bort remskivan så är där packboxen. Tar du bort locket bakom så har du oljepumpen. Locket till oljepumpen har en stor o ring i gummi som kan läcka. Man brukar byta båda. Då det är lättare att byta packboxen om man tar bort locket med
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. Saab 90 Kraftigt Oljeläckage!
    Av PartyDavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 20:08
  2. Saab 9000 Kraftigt oljeläckage
    Av Nasse_jkpg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •