Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vibratrioner 9-5 med Ace dino 17

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Åshammar
    Inlägg
    35

    Vibratrioner 9-5 med Ace dino 17

    Har problem med vibrationer obalans i hjulen på en Saab 9-5 kombi -99. Vibrationerna uppstår i farten 110-120km/h vibrerar olika med olika lufttryck. Ju mer luft ju mindre vibrationer. Har kollat balansen i dem och den var perfekt. Däcken har gått 100mil. Vart bättre sedan jag böt hjulbultar men ej riktigt bra. Någon som har någon ide vad det kan vara för fel? Framvagns inställning är gjord.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    264
    hur mycket luft har du i? det kan ju vara så att det är för lite om vibrationerna minskar när du fyller på mer som du sa..
    Scarabégrön 9000 2.3i

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    9-5 kombin är en rackare till att vara känslig i bakvagnen. Det uppkommer ofta vibbar vid dessa farter när man har andra hjul dimmensioner än original, speciellt om det är 18/19". Det har skrivits endel om detta här i forumet tidigare. Kan även vara dina bussningar & dämpare som är dåliga i bakvagnen som "hjälper till".

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Åshammar
    Inlägg
    35

    vibrationer

    Jag kör på 7*17" fälgar med 225/45 däck på och länkarmsbussningarna i bakvagnen är bytta till Powerflex. Men stötdämparna är ej bytta på ett tag så man kanske skall slå till på ett sport paket med dämpare och fjädrar och krängningshämmare (samma som Aero). Luft trycket som jag hade från början var 2,7kg sedan pumpade jag i 3,0kg

  5. #5
    Hej !

    Jag har liknande vibrationer i mina MMEvo 18". Nya bussningar och dämpare bak löste inte problemet. Gjorde även hjulinställmimg. Har fått hjulen balanserade och kontrollerade de ska vara runda och i balans enl. firman. Ska ta dom till en annan däckfirma som jag tror har lite bättre utrusntning.

    Det jag funderar på är centreringsringarna i plast, tänkte byta dessa mot nya i metall.

    Kan det ändrade ET måttet skapa självsvängningar i schassiet.... man kanske skulle behöva andra hjulvinklar ?

    Sen har man ju en låsbult....kan en låsbult ge obalans ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Åshammar
    Inlägg
    35
    Låshjulbultarna kan inte ge obalans men där imot tycker jag du skall prova centreringsringar i metall.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har också detta fenomen ibland med mina 18" mellan ca 110-120km/h. Hade bilen inne i fjol för detta och slutkontentan från SAAB-verkstaden var, efter att de talat med sin SAAB support & allt vad det var, att 'bilens bakvagnskonstruktion är för bra/styv' så den förmedlar in vibbar. Detta är ett mycket vanligt fenomen hos bilmodellen när man har större hjul dimmensioner. T.o.m. original 17" uppvisar ibland detta. Så valet av däck är ytterst viktigt m.a.p. rundhet. Rekomendationen för att mildra vibbarna om man har stora hjul är att använda erkänt runda däck (Michelin), ha runda fälgar & väl balanserat. Anliggningen mot navet är också viktig. Men även då kan vibbarna uppkomma.

    Om jag inte minns fel så fanns inte svängningsdämparna, en gummiklump, som sitter på de bakre bärarmarna på de första årsmodellerna. Dessa ska gå att köpa för eftermontering.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Åshammar
    Inlägg
    35
    Då skall jag kolla upp mina stötdämpare bak. Och så skall jag köpa en sån där svängningsdämpare också för ena gick sönder när jag monterade mina Powerflex bussningar. kanske en bidragande orsak.

Liknande ämnen

  1. Bild på ace dino.
    Av gardh23 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 13:45
  2. Ace dino 18' på 9-5 kombi
    Av Nippe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 23:51
  3. Ace Dino 18"
    Av saab aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •