Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skydda dimljus?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Skydda dimljus?

    Fick en liten tanke. En hyfsat vanlig brist om man kollar på 9-3or på typ kvd är att ett eller båda dimljusen har spräckts. Antar att det genereras av stenskott som inte direkt går att undvika mer än att försöka hålla avstånd. Ett beg kostar ca 750 spänn och kan när som helst spräckas igen.

    Så, min idé; Borde man inte kunna täcka dimljuset med en plexiglasskiva som inte förändrar ljusbilden? Antingen att man typ limmar fast den eller om den går att "snäppa" fast i något (vore bättre eftersom man då kan byta den ifall DEN får stenskott).

    Och om detta på något sätt låter smart...
    Går det kanske att beställa billiga formskurna skivor eller borde man kanske dremla till några själv för att prova?

    Varför finns det ingen på ebay som säljer sånt för nån dollar redan?!
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Skydda dimljus?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Fick en liten tanke. En hyfsat vanlig brist om man kollar på 9-3or på typ kvd är att ett eller båda dimljusen har spräckts. Antar att det genereras av stenskott som inte direkt går att undvika mer än att försöka hålla avstånd. Ett beg kostar ca 750 spänn och kan när som helst spräckas igen.

    Så, min idé; Borde man inte kunna täcka dimljuset med en plexiglasskiva som inte förändrar ljusbilden? Antingen att man typ limmar fast den eller om den går att "snäppa" fast i något (vore bättre eftersom man då kan byta den ifall DEN får stenskott).

    Och om detta på något sätt låter smart...
    Går det kanske att beställa billiga formskurna skivor eller borde man kanske dremla till några själv för att prova?

    Varför finns det ingen på ebay som säljer sånt för nån dollar redan?!
    Tja, det finns redan firmor som säljer transparent plastfilm som ska skydda dimljus (och huvudstrålkastare), en plexiskiva borde vara betydligt bättre men en snabb lösning borde vara dessa. De som säljer färdigkapad solfilm brukar även sälja detta.

    Jag hade tänkt köpa det till mina 9-5:or men det har inte blivit av (och blir väl inte det innan jag lyckas få ett stenskott heller ;( )

    /U

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Skydda dimljus?

    ett tips är makrylon typ som plexi men är istort sätt o sprick bar.
    jag har 5 mm makrylon på insidan av bakrutorna på min firma bil för att förhindra inbrott, jag testade att slå nästa så hårt som jag kunde med näven utan att det sprack. har även testat att slå hyffsat hårt med en hammare utan skador.

    en tunna makrylon kanske 1-3 mm borde vara optimal till dimmljusen, då den är väldigt böjbar. går att klippa med plåtsax. Med vänlig hälsning,
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Re: Skydda dimljus?

    Hej,

    Jag for o köpte en typ stenskottsskyddsfilm.
    Den monteras som en vanlig solfilm men är klar och tjockare än solfilm.
    Kostade 150kr för 3 extraljus och till dimljusen
    Har den på mina Dimljus och extraljusen.

    //marcus
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Skydda dimljus?

    Har inte tittat närmare men antar att dimljuset är något konvext? Så stenskottsfilm eller makrylon låter rätt intressant!

    Vart finns det att köpa?

    Här fanns det för strålkastare men inte dimljus, lite dyrt också för formskuren... http://www.stenskottsfilm.se/bestall/stenskottsfilm/

    Edit: eller 120 spänn för 2 st 15x15 cm stenskottsark känns väl iofs helt okay!?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  6. #6
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Skydda dimljus?

    Abenum vet jag hade för några år sen då mina föräldrar köpte till sin og9-5 Aero m04.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Skydda dimljus?

    Härifrån har jag hört att folk köpt förut, kanske kan vara något? Fog light covers 9-3 kostar ca 18 dollar, inte så farligt.

    EDIT: J*klars, du har ju en -08, då kanske deras modell inte funkar! My bad, missade det!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    53

    Re: Skydda dimljus?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Har inte tittat närmare men antar att dimljuset är något konvext? Så stenskottsfilm eller makrylon låter rätt intressant!

    Vart finns det att köpa?

    Här fanns det för strålkastare men inte dimljus, lite dyrt också för formskuren... http://www.stenskottsfilm.se/bestall/stenskottsfilm/

    Edit: eller 120 spänn för 2 st 15x15 cm stenskottsark känns väl iofs helt okay!?
    jag köpte ett ark på 50x70cm ....
    fanns på ett lokalt bilvårdscenter.
    SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
    http://www.garaget.org/chi_rho

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Skydda dimljus?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Abenum vet jag hade för några år sen då mina föräldrar köpte till sin og9-5 Aero m04.
    "Vi har upphört med försäljning av Litelayers alla produkter och söker köpare som är villiga att överta verksamheten." möts man av på Abenums sida sedan nåt år tyvärr, verkar stå stilla på den fronten!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  10. #10
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Skydda dimljus?

    Citat Ursprungligen postat av Boss_time
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Abenum vet jag hade för några år sen då mina föräldrar köpte till sin og9-5 Aero m04.
    "Vi har upphört med försäljning av Litelayers alla produkter och söker köpare som är villiga att överta verksamheten." möts man av på Abenums sida sedan nåt år tyvärr, verkar stå stilla på den fronten!
    Ok, där ser man.
    Va synd, har bara bra erfarenhet av deras produkter.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Skydda dimljus?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Har inte tittat närmare men antar att dimljuset är något konvext? Så stenskottsfilm eller makrylon låter rätt intressant!

    Vart finns det att köpa?
    makrylon finns nog att köpa där man kan hitta plexiglas? våran firma köpte makrylonen från en firma i kba. kommer inte ihåg vad den hette just nu tyvärr. mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

Liknande ämnen

  1. Skydda nya fälgar.
    Av neonodia i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 19:35
  2. Hur ska man skydda baslådan?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •