Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

  1. #1

    Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    köpte mig en 900 talladega för nån månad sen skapligt skick i karossen o går bra i motor o låda helt orginal

    o som första turbobil som funkar som den ska så har man ju såklart gasat en hel del och lite bussningar o backen har börjat bli lite dåliga
    backen segar ibland att få i men vant mig vid det.
    men motorkuddar och lite andra småbussningar börjar bli lite svampiga.

    sen har jag rost på alla 4 dörrar endast i nederkant ytrost annars e bilen i redigt fin skick bagageluckan e rost fri o kanon fin under.


    nu te den stora fråga bilen har rullat 27700 mil jag har kört ca 700 månaden jag haft den.
    är denna bilen värd att kosta på alla nya bussningar o kanske skaffa en nyrenoverad/förstärkt låda ?
    kört merca förut och där har man inte behövt oroa sig för milen förens bilen gått över 50k min andra SAAB nu o enda SAABen som funkat för mig så kan inte så mycket om bilarna mer än det jag läser här.

    damn villket inlägg de bidde ^^ men skriv gärna vad ni tycker

    mvh Viktor

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    En Talladega tycker jag är värd att kostas på lite med tanke på hur många det är som finns kvar i original, dessutom så kan de bli ganska värdefulla i framtiden dessutom om den skulle bli i välvårdat skick! Som man ser på vissa annonser så är de fina redan nu ganska dyra i jämförelse med S och SE modellerna.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Kan du göra jobbet själv behöver det inte bli så dyrt, så då kan det helt klart vara värt det om du tänkt ha bilen kvar ett tag.

    Ang växellådan så har du provat något så enkelt som ett oljebyte? Jag var helt säker på att jag skulle behöva renovera eller byta låda i min og9-3, men efter en sköljning och oljebyte med Redline's MTL olja så är den som ny, växlar hur fint som helst.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Lite självdestruktivt kanske att fråga på ett entusiastforum om man ska satsa på bilen?
    Nä, ärligt vill jag bara peppa! Tycker du om bilen och gillar att meka och dona - gör det! Trappa upp jobbet allt efter hur du känner, märker du att det känns ovärt är det ju bara att avbryta och nöja dig. Så tänker jag själv iallafall..
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  5. #5

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    jo byter o gör allt jobb själv
    ska testa de där me att byta olja i lådan först o främst måste dock skaffa en ny lamell då den börjat slira lite

    jag fick den här bilen välldigt billigt om man jämför me va dom andra talladegorna kostar på blocket

    o sjukt go bil att köra fastna för den direkt när jag provkörde den

    o grejjerna som behöver bytas e ju inga jätte pengar heller för den delen jobbigaste är väll o hitta rostfria dörrar i samma färg så man slipper lacka om dom annars kan jag göra allt jobb själv för o hålla nere kostnaderna

    får slänga upp en projekt tråd framöver när man börjat köpa lite delar till bilen tänkte bygga ett eget 4 punkts stag o sätta under bilen för o testa o lite sånt där men behålla utsidan någorlunda orginal

    eller iallafall spara alla delar så man kan sätta tebax alla orginal delar

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Ja, spara alla bra originaldelar som du kan sätta tillbaka vid en eventuell försäljning, redan nu har jag märkt av samlare som skriker efter Talladegor i originalskick inklusive jag De kan ju bli värdefulla i framtiden om man jämför med en S eller SE modell! Gäller bara att den är välvårdad och rostfri då...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #7

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Ja, spara alla bra originaldelar som du kan sätta tillbaka vid en eventuell försäljning, redan nu har jag märkt av samlare som skriker efter Talladegor i originalskick inklusive jag De kan ju bli värdefulla i framtiden om man jämför med en S eller SE modell! Gäller bara att den är välvårdad och rostfri då...
    enda jag tänkt göra me utsidan e såfall viggen kjolar o baken o behålla orginal talladega fronten
    självklart sparar jag orginal delarna

    jora jag tänkte inhandla nya dörrar e det enda som är rostigt på min sen börjat bubbla lite på en skärm annars är det inget mer så får behålla o göra iordning den

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av viktor89
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Ja, spara alla bra originaldelar som du kan sätta tillbaka vid en eventuell försäljning, redan nu har jag märkt av samlare som skriker efter Talladegor i originalskick inklusive jag De kan ju bli värdefulla i framtiden om man jämför med en S eller SE modell! Gäller bara att den är välvårdad och rostfri då...
    enda jag tänkt göra me utsidan e såfall viggen kjolar o baken o behålla orginal talladega fronten
    självklart sparar jag orginal delarna

    jora jag tänkte inhandla nya dörrar e det enda som är rostigt på min sen börjat bubbla lite på en skärm annars är det inget mer så får behålla o göra iordning den
    Då är du en hjälte i mina ögon om du sparar alla originalsaker

    Jag är själv ute efter en original Talladega nu, gärna en lågmilare som är oskruvad men det blir inte så lätt
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  9. #9

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Citat Ursprungligen postat av viktor89

    enda jag tänkt göra me utsidan e såfall viggen kjolar o baken o behålla orginal talladega fronten
    självklart sparar jag orginal delarna

    jora jag tänkte inhandla nya dörrar e det enda som är rostigt på min sen börjat bubbla lite på en skärm annars är det inget mer så får behålla o göra iordning den
    Då är du en hjälte i mina ögon om du sparar alla originalsaker

    Jag är själv ute efter en original Talladega nu, gärna en lågmilare som är oskruvad men det blir inte så lätt

    haha nja men fastnat för saab genom den här bilen nu.
    hade en 9000 2.0t med krånglade tpc tror jag de va gick på glt då hatade jag saab nu så köpte jag mig en fungerande läste på lite innan jag köpte o verkligen fastnat för dom.
    så tvättar den varje dag när man varit ute o kört i blasket

    har kollat på fler tallor o vill ha tag i en 2 dörrad me o lågmilare e välldigt ovanligt
    försöker hitta en vanlig 2.0t ng som gått under 20 men de är me svårt för rätta pengarna
    vill ha en bil jag kan bygga mycket motor på men ser helt orginal ut
    o känns dumt om man skulle bygga om motorn i talladegan då den ändå rullat snart 28000 mil även fast den funkar helt perfa

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    JAg skulle inte oroa mig för mycket gällande lådan.
    Byt höger och bakre, nedre motor/växellådsfästen, justera växellägena o kolla efter glapp i växellänkaget. Bulten som fäster växelförarstången som går in i lådan har varit lös på flera ng900 jag skruvat med. Den når du uppifrån bakom motorn.

    Allt detta tillsammans gör att vissa växlar blir svåra att få i.

    Köp en Haynesbok. Finns väl beskrivet i den hur man gör.

    O grattis till en rolig bil. Hade en "nästantalladega", en -95 med fabriksmonterat talladegapaket som skulle vara utställningsbil enligt uppgift. Modellen fanns ju inte ens -95 så det va lite coolt. Sänkt 40mm o med 225/45-16 på superaerofälgar va den ruskigt stadig i jämförelse med andra jag rullat omkring i.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av viktor89
    enda jag tänkt göra me utsidan e såfall viggen kjolar o baken o behålla orginal talladega fronten
    självklart sparar jag orginal delarna
    Tyvärr tror jag balansen blir ganska dålig med org. front och Viggen i övrigt.
    Jag skulle på sin höjd byta till SE-kjolar. Travis bil tycker jag är ruggigt läcker som den är. En Japsdämpare och sedan original 900R exteriört (samma som talladega).

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av viktor89
    enda jag tänkt göra me utsidan e såfall viggen kjolar o baken o behålla orginal talladega fronten
    självklart sparar jag orginal delarna
    Tyvärr tror jag balansen blir ganska dålig med org. front och Viggen i övrigt.
    Jag skulle på sin höjd byta till SE-kjolar. Travis bil tycker jag är ruggigt läcker som den är. En Japsdämpare och sedan original 900R exteriört (samma som talladega).
    Japsdämpare finns det gott om åsikter om. Min åsikt är att den låter förbannat mycket vid lands- och motorvägskörning så jag tog bort den, även om man förlorar det härliga ljudet vid acceleration.
    Jag är lite sugen på att dra dit den igen, för att byta igen när jag tröttnar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Japsdämpare finns det gott om åsikter om. Min åsikt är att den låter förbannat mycket vid lands- och motorvägskörning så jag tog bort den, även om man förlorar det härliga ljudet vid acceleration.
    Jag är lite sugen på att dra dit den igen, för att byta igen när jag tröttnar.
    Inga problem att montera dit en extra dämpning i den, alltså inte den där fula typen som sitter org på många japsdämpare...

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Inga problem att montera dit en extra dämpning i den, alltså inte den där fula typen som sitter org på många japsdämpare...
    Det är kanske en god idé, inte minst för att nuvarande dämpning trillar ur eftersom det är superkass kvalitet på dämparen.
    Du får visa mig vad och hur man stoppar i extra dämpning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. NG900 Talladega 355 hk E85
    Av JoXon i forum Projekt
    Svar: 162
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 14:13
  2. Backspeglar ng900 Talladega
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 20:53
  3. AGM batterier. Värt att kosta på?
    Av Heinz_Keller i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 22:03
  4. Talladega läpp ng900
    Av HerrAlbin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 19:27
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •