Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Marbäck
    Inlägg
    8

    Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Hej!

    Jag blev igår en stolt ägare till en jättefin 9-3 Aero -02! Då den har gått 10.900 mil funderar jag på 11.000-milaservicen. Senaste service (9000 mil) gjordes i mars förra året och då hade bilen gått 10.300 mil, d.v.s. bara 600 mil sedan.

    Vad är ert tips? Ska jag lämna in den på service eller ska jag be en verkstad att bara se över bilen för att se om den är ok?

    Dock så har jag för mig att 11.000-mila är en stor service (=dyr)? Eller minns jag fel? Jag vet heller inte om vevhusventilationen är uppgraderad...

    Tips och råd mottages tacksamt då jag är "kass" på sånt här...

    Hälsningar
    Niclas
    Saab 9-3 Aero -02
    Peugeot 807 HDi -07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 501
    Medlem#
    6973

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Hej!

    Största skillnaden för 11k servicen jämfört med andra servicar är att rem och ev. löphjul byts.

    Se till att byta hjulen, för de lär garanterat inte överleva ytterligare 11000mil.

    Med den motorn som sitter i din bil så hade jag sett till att byta olja minst var 1000:e mil. Skadar ju absolut inte att byta olja redan efter 600-700mil.
    Om du gör 11k-servicen nu by-the-book så är du i fas med serviceprogrammet sen. Jag vill minnas att bilen ska servas årsvis om inte annat och då är det ändå dags.

    Kan du ta en bild på motorrummet (speciellt övre högra hörnet i bilens färdriktning) så kan folk snabbt avgöra om du har senaste vhv.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Marbäck
    Inlägg
    8

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Tack för svar!

    Jag lämnade in bilen till en Saab-verkstad där de uppgraderade vevhusventilationen samt bytte olja och filter.

    11.000-milaservicen gör jag om en månad ungefär, så att jag ligger i fas som du säger! Skippar dock oljebytet då... :-)

    Enda kruxet med bilen nu är att AC:n börjar krångla för mig, det blåser inget kallt längre. Förhoppningsvis köldmediet som är slut... men sån tur har man väl inte... :-(

    //Niclas
    Saab 9-3 Aero -02
    Peugeot 807 HDi -07

  4. #4

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Tjenis!

    AC-problems är tyvärr rätt så vanligt på denna kärra.

    VÄLDIGT sällan så räcker det med att fylla på medel.

    Har den börjat krångla nu efter att du köpt den eller har du precis märkt att den börjar krångla?

  5. #5
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Citat Ursprungligen postat av nicbjo
    Tack för svar!

    Jag lämnade in bilen till en Saab-verkstad där de uppgraderade vevhusventilationen samt bytte olja och filter.

    11.000-milaservicen gör jag om en månad ungefär, så att jag ligger i fas som du säger! Skippar dock oljebytet då... :-)

    Enda kruxet med bilen nu är att AC:n börjar krångla för mig, det blåser inget kallt längre. Förhoppningsvis köldmediet som är slut... men sån tur har man väl inte... :-(

    //Niclas
    Jag fick byta på min gamla 9-3 Aero efter 12k mil. Alltså byta AC-kompressor. Om det blir lite lite kylmedium skär den gärna ganska omgående tydligen. Det gick på 9000 ungefär. Om du har Blockets begagnatförsäkring täcker den AC-reparationer upp till 12k mil. Min hade gått 100 mil för långt när kompressorn skar
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    Ett relativt vanligt problem på og9-3 som även jag själv råkat ut för på en tidigare bil är att lagret på A/C kompressorns remskiva som tillåter den att rotera fritt när magnet kopplingen inte drar går sönder. Står en hel del om det här på forumet, räcker i så fall oftast med att byta magnetkopplingen och remskivan på kompressorn.

  7. #7

    Re: Nybliven ägare till en 9-3 Aero -02 - servicefråga

    AC kompressorns clutchlager oftast blir trasigt pga spelet mellan remskivan och clutchhubben har blivit för stor. Det är vanligt att ytorna slits under åren, mellanrummet mellan hubben och remskivan ska vara 0.030mm från början. Det verkar som spelet kan vara upp till ca 0.080mm och fortfarande fungera, men då börjar kopplingen att slirra. När den slirrar så blir den ganska varmt, värmen kan förstöra lagret. Har du otur så kan värmen även förstöra kompressorns axeltätning.

    Dom flesta bilar brukar inte får problem med köldmedium innan det har gått 6 år eller så.

    Det enda som du behöver för att kontrollera kopplingspelet är en vanlig bladmått. Om spelet mellan hubben och remskivan är mer än 0.050mm då borde det ordnas innan du betala för att kontrollera köldmedlet. Det spelar ingen roll om köldmedlet är OK,din AC kommer ändå inte att fungera som den ska om spelet är för stor.

    Spelet är inte särskilt svår att reglera på en Saab 9-3, du kommer lätt åt framsidan av kompressorn. Du behöver inte tömma köldmedium eller demontera kompressorn från bilen heller. Har själv gjort det 4-5 gånger (på olika Saab 9-3) under förra sommaren.

Liknande ämnen

  1. nybliven ägare av 9000 cs aero
    Av drifting_is_fun i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 16:08
  2. nybliven AERO ägare
    Av Ricjo6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:09
  3. nybliven AERO ägare
    Av Ricjo6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •