Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Har fått hem nya bussningar till övre motorfästet och funderar lite på hur dessa ska monteras. När jag fick bussningarna så satt dom ihop i par, med två olika bussningar per par. Är det så dom ska monteras, eller ska bussningarna paras ihop med en som ser likadan ut? Vilken del av bussningen ska sitta åt vilket håll i fästet?

    Mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Monterat och klart, det kunde såklart bara sitta på ett sätt.
    Resultatet blev otroligt bra, ryckningarna är borta och det går lättare och mjukare att växla och motorbromsa.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Bra att det löste sig! Hur gjorde du bytet, har du köpt "urtagnings"-verktyget eller byggde du eget? Var det besvärligt? Kanske mest tidsödande kan jag tänka mig..
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Citat Ursprungligen postat av Boss_time
    Bra att det löste sig! Hur gjorde du bytet, har du köpt "urtagnings"-verktyget eller byggde du eget? Var det besvärligt? Kanske mest tidsödande kan jag tänka mig..

    Jag använde inget specialverktyg alls. Skar först sönder gummit i dom gamla bussningarna, sågade invändigt i hylsan med bågfil, när jag nästan var igenom hylsan tog jag fram huggmejsel och knackade "sönder" hylsan. Efter det var det bara att slå ut dom gamla hylsorna med passande rörstump och hammare. Jag behövde inte heller ta loss fästet vid generatorn, flyttade lite på btr och knackade ut hylsan den vägen.
    Metoden låter kanske brutal, men det blev inga skador på fästet eller något annat.
    Det hela tog strax under 2 timmar, det var inte speciellt jobbigt men tog ju lite tid.
    Om jag gör det igen så går det nog på en timma, nu när jag vet hur jag ska göra.
    Hade förstås underlättat med ett specialverktyg, men om man har lite extra fritid och hyfsat tom plånbok så är min metod ett bra alternativ
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Hade förstås underlättat med ett specialverktyg, men om man har lite extra fritid och hyfsat tom plånbok så är min metod ett bra alternativ
    Amen på det, då tror jag att jag kör samma angrepp på min till sommaren! Har samma tid vs pengar-kvot som dig..
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Montering Polyurethane övre motorfäste 9000

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Jag använde inget specialverktyg alls. Skar först sönder gummit i dom gamla bussningarna, sågade invändigt i hylsan med bågfil, när jag nästan var igenom hylsan tog jag fram huggmejsel och knackade "sönder" hylsan. Efter det var det bara att slå ut dom gamla hylsorna med passande rörstump och hammare. Jag behövde inte heller ta loss fästet vid generatorn, flyttade lite på btr och knackade ut hylsan den vägen.
    Metoden låter kanske brutal, men det blev inga skador på fästet eller något annat.
    Det hela tog strax under 2 timmar, det var inte speciellt jobbigt men tog ju lite tid.
    Om jag gör det igen så går det nog på en timma, nu när jag vet hur jag ska göra.
    Hade förstås underlättat med ett specialverktyg, men om man har lite extra fritid och hyfsat tom plånbok så är min metod ett bra alternativ
    Jag gjorde precis likadant på min gamla 9000, funkar skitbra
    Kan vara lite pilligt men det går om man har lite tålamod.
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

Liknande ämnen

  1. 9000 Övre motorfäste till 9-3
    Av imported_Bergstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 22:55
  2. Övre motorfäste saab 9000
    Av Lasken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 15:10
  3. Byte av övre motorfäste 9000 -97
    Av Dodgen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 23:55
  4. övre motorfäste från 9000 på 900
    Av airflowfredde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •