Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Stor bränsletörst og900 T16 Aero -85 (1,43l/mil)

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Stor bränsletörst og900 T16 Aero -85 (1,43l/mil)

    Jag behöver lite tips för felsökning av de motorstörningar jag har på min projektbil, en og900 Aero -85. http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=86868

    De symptom jag upptäckt som tyder på att något är fel är följande:
    * Hög bränsleförbrukning (1,1-1,2 l/mil lansväg)
    * "Bluddrar" vid belastning när den är kall.
    * Seg laddtrycksuppbyggnad. (kan dock bero på att jag är van lite rappare aggregat än T3)..
    * Kan börja rycka som attan (såpass att växeln kan hoppa ur) när man motorbromsar på lågt varvtal t.ex. när man kryper fram mot en korsning.
    * Något hög tomgång, kan även bero på det trasiga avgassystemet

    Motorn är såvitt jag vet helt i originalskick, med plomberad APC t.om.
    När den blivit varm går den bra och laddar som den ska utan ryckningar och andra konstigheter vid belastning.
    Stiften ser bra ut men har ändå bytts till nya, har dock inte hunnit köra något.
    Luftslangen till BTR är provtryckt och verkar ok. Med motorn igång märks det ingen skillnad med luftslangen på eller av BTR, men det kommer ia inte bensin ur BTRén.
    Provade även att med kall motor lossa kabeln från LMM och då sjönk tomgången något.
    Tråden i LMM är hel men det är lite skitigt av olja.
    Har inte hittat några stora luftläckor förutom en tom slanganslutning före gasspjället.
    Vid senaste besiktningen justerades CO-halten ner eftersom den var för hög och efter det har den gått bara ca 250 mil.
    Misstänker att CO-halten är tokhög även nu..

    Ge mig lite tips på var jag ska börja felsöka !
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Hej Urban!

    Jag har inte många svar på dina frågor men men...

    Står det något i serviceboken om bränslefiltret är bytt nyligen? Om inte så är det nog ingen dålig idé att byta det. Min 99T16 var fruktansvärt ryckig förra sommaren och gick inte att motorbromsa med för då kom motorn i nån slags självsvängning och till slut höll växeln på att hoppa ur. Detta var värst i låg fart och försvann i samband med att bränslefiltret byttes vill jag minnas.
    Värt att prova kanske.

    Tempgivaren kanske kan vara en bov i dramat när det gäller bluddrandet, och den kanske kan ha med bränsleförbrukningen att göra också. Vet dock inte vilka resistanser den skall ha vid olika temperaturer, men den är ju lätt att byta iaf...

    Lmm kan ju vara värd att göra ren om den nu är smutsig. Exakt hur det går till att rengöra den på bra sätt får dock någon annan tipsa om.
    Olle

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Stor bränsletörst og900 T16 Aero -85

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Har inte hittat några stora luftläckor förutom en tom slanganslutning före gasspjället.
    Tom slanganslutning låter ju inte bra....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Tack för tipset med bränslefiltret - ska kolla det i "serviceboken". Jag vet att pumpen är bytt relativt nyligt men har inget minne av filtret.

    Ska kolla tempgivaren också. Alla värden på den har jag någonstans

    När det väl slutat snöa igår gjorde jag lite mer felsökning i form av provtryckning av div slangar och komponenter och hittade några typiska fel.
    * Avlastningsventilen läcker (lilla slangen provtryckt)
    * Termoventilen till EGR läcker som ett såll
    * EN liten läcka i vacumbehållaren för ventilationen.

    Av detta drar jag slutsatsen att jag har lite att fixa innan felsökningen fortsätter Ska samtidigt passa på att byta alla vacumslangar.

    Några tips på ytterligare saker att kolla ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Har du kollat att du inte har något läckage på slangar från turbot till insug. OM det läcker går det åt mycket bensin...
    Är det något läck på avgassystemet??

    På min har jag fått rådet att plugga egr ventilen. Det är som att äta sin egen skit... = inte bra. sen brukar den visst läcka...

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Har du kollat att du inte har något läckage på slangar från turbot till insug. OM det läcker går det åt mycket bensin...
    Är det något läck på avgassystemet??

    På min har jag fått rådet att plugga egr ventilen. Det är som att äta sin egen skit... = inte bra. sen brukar den visst läcka...

    mvh
    Nic
    Har inte kollat mellan turbo och insug än. Tror att min "provtryckningsutrustning" är utlånad
    Om det vore en stor läcka borde det höras när den laddar fullt?

    Bakre ljuddämparen är helt väck, så den låter fördjävligt. Men påverkar det bränsleförbrukningen såpass mycket ?

    Ang EGR har jag nu kopplat den som den ska vara kopplad. Det visade sig att den tomma anslutningen på spjällhuset skulle kopplas till EGR
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Liten update - problemet kvarstår, vid senaste tankningen hade den dragit 1,43 l/mil och det har varit lugn körning till & från jobbet.

    Följande är kollat/bytt/åtgärdat:
    * Vacumslangar utbytta och provtryckta.
    * Lilla slangen till BTR provtryckt.
    * EGR-ventil inkopplad.
    * Termoventil till EGR tätad.
    * Bypassventil bytt
    * Inloppsrör kontrollerade - inga synliga skador
    * Nya stift
    * LMM kontrollerad och grundinställd - 380ohm
    * Ny "halvsats" avgassystem
    * Nytt bränslefilter
    * Ny termostat 89°

    De senaste åtgärderna (avgas, b-filter och termostat) gjordes i samband med tankningen så där vet jag inte om det fått någon effekt ännu.

    Dom problem som märks med motorn nu är att den börjar hacka och hoppa rejält om man släpper gasen och motorbromsar kring 1500rpm och att den är lite tröstartad när den har stått ett tag.
    Att den är trögstartad när den stått tror jag beror på att den tappar trycket i bränslesystemet. Fick ett "kvitto" på det när bränslefiltret byttes, det fanns inget tryck alls kvar i systemet ca 2tim efter att motorn stannats.

    Nästa steg nu är att kolla BTRoch spridare samt ev bränslepump.
    Går det att förväxla slangarna på bränslepumpen så att det ger något knas ?
    Hur trycktestar man spridarna på enklaste sätt ?

    Något annat som jag borde kollat men missat?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    den går för fett när det blödrar. kolla kallstarts ventilen så att den inte har hängt sig (DET KAN DRA MYCKET SOPPA), annars så låter det ju som en slang som drar tjuvluft.
    Spikar bilen när den är kall?

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Har du kollat luftfiltret? Ett tätt filter är ju inte direkt bra för bränsleförbrukningen. Jag körde min 99T16 på 0,75l/milen på långkörning....ca 110km/t, vissa gånger snabbare också vid omkörningar......
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben
    den går för fett när det blödrar. kolla kallstarts ventilen så att den inte har hängt sig (DET KAN DRA MYCKET SOPPA), annars så låter det ju som en slang som drar tjuvluft.
    Spikar bilen när den är kall?
    T16 -85 har INGEN kallstartventil
    Har kontrollmätt tempgivaren för LH och den ger ett normalt värde vid kall motor.
    Har inte kollat om den spikar när den är kall. Tror f.ö att det är lite svårt att märka om den spikar. APC´n är fortfarande plomberad (=otrimmad) så det sitter således ingen spikdiod heller än och jag tankar 98 oktan.

    Ang. tjuvluft har jag med cykelpump (fotpump med manometer) provtryckt alla vacum/tryckslangar som går från insuget med ca 1bar och åtgärdat de läckor som fanns. Återstår en liten "pyspunka" på vacumkretsen för ventilationenmen det är så lite att det inte borde spela någon roll.
    Alla slangar och slangkopplingar från lmm till spjällhus är granskade och tillsynes oskadade. Har dock inte provtryckt dessa. Om det vore en större läcka skulle det höras.
    LMM är lite skitig invändigt så den ska väl tvättas med lite bräkleen..

    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Har du kollat luftfiltret? Ett tätt filter är ju inte direkt bra för bränsleförbrukningen. Jag körde min 99T16 på 0,75l/milen på långkörning....ca 110km/t, vissa gånger snabbare också vid omkörningar......
    Jag har tydligen missat att skriva om luftfiltret... Det är bytt nu och det gamla var ingen katastrof direkt.. Det blev ingen skillnad i motorgång med nytt luftfilter och det är gjort så sent att jag inte kunnat verifiera någon skillnad i förbrukning. Tror inte heller det blir någon större skillnad.

    Med såpass hög förbrukning borde det vara ett "jättefel" i förhållande till de småsaker jag hittat hittills.

    Fler tips önskas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Har du kollat tändningen?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Tänkte precis samma sak.
    Kolla tändingen!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Tänkte precis samma sak.
    Kolla tändingen!
    Har inte kollat den heller , men det finns en liten märkning (ritsat streck) gjort på både fördelare och topp som sammanfaller.

    Om det nu är tändningen som står tokfel, borde det då inte gå att få några antydningar från stiftens utseende?

    Helst skulle jag vilja kolla bränsletryck, CO-halt och tändning, men jag saknar prylarna som krävs för det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Har du gjort ett kompprov?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har inte gjort något kompprov heller.

    Liten update dock
    Gjorde lite tester idag.

    Startade motorn och lät den gå på tomgång.
    Konstaterade att det kom en del vatten ur avgasröret - får väl hoppas det var kondensvatten. Det fanns ia inga tecken på vattenläckage in i cyl varken på stift eller kolvtoppar när stiften byttes för 20mil sedan.
    Edit: vattnet smakar salt...

    Hursomhelst med motorn på tomgång började jag med att plocka bort kablarna från spridarna, en i taget. Alla spridare verkar fungera, när strömmen försvinner börjar motorn gå på 3 burkar. Av detta drar jag slutsatsen att inte är någon spridare som vidöppen hela tiden.

    Sedan provade jag att trycksätta vacumregulatorn på fördelaren och med höjt tryck sjönk tomgången. Slutsats vacmregulatorn fungerar

    Provade sedan att trycksätta BTR. Upp till ca 1,3bar, men detta reagerade inte motorn på Provade då att suga i slangen så mycket som jag klarar. Inte heller på detta reagerar motorn det minsta.
    Borde inte tomgången ändras med en såpass stor ökning av bränslet som +1,3bar innebär ?
    Just nu misstänker jag starkt BTR

    Några synpunkter på mina funderingar och teorier?

    Nästa steg blir att kontrollera trycket som BTR behöver för att öppna samt kontrollera att returledningen är "öppen".
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Är det verkligen orginalspridare som sitter i??

    Och vad har du för LH box??

    Nu när du har bytt allt och det inte läcker ut någon luft från LMM till Insuget (vilket jag vet att min gör, vilket ger en högre förbrukning).

    Så undrar jag om det stämmer med program i boxen och spridare.

    När jag kör lugnt med min och den mest går som sugmotor drar den rätt normalt...

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Är det verkligen orginalspridare som sitter i??

    Och vad har du för LH box??

    Nu när du har bytt allt och det inte läcker ut någon luft från LMM till Insuget (vilket jag vet att min gör, vilket ger en högre förbrukning).

    Så undrar jag om det stämmer med program i boxen och spridare.

    När jag kör lugnt med min och den mest går som sugmotor drar den rätt normalt...

    mvh
    Nic
    Jag har inte kontrollerat varken spridare eller LH-box. Spridarna är ia beige.. Har dock svårt att tro det skulle vara något annat än originalprylar där. Hela bilen är ju i originalskick, inkl APC´n, och gubben som hade den innan är ingen "trimputte". Han har haft bilen sedan 1992 och kört ca 17k mil med den. Eftersom jag även fick boken där han skrivit upp alla tankningar kan jag konstera att det hänt något som fått förbrukningen att skjuta i höjden.

    Som jag skrivit tidigare har jag inte provtryckt insugssidan inkl ic men jag skulle definitivt höra en ev luftläcka.
    I helgen sköt jag loss bypassventilen (hade glömt dra slangklämman) på min 9000 och det blir ju ett himla oväsen vid minsta läckage.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Om du har läck på systemet ska det ändå inte spela så stor roll när du kör lugnt och motorn går som sugmotor.

    Har du provat med en annan LMM?? När den inte funkar går motorn som en anka på tomgång och det blir fel soppablandning. Du har mätt upp den, men har du provat med en helt annan?

    Jag är inne lite på att det inte stämmer med soppabiten.. Det är därför jag frågade om spridarna mm. Klart att gubben om det nu var en gubbe inte bytt sånt!! Jag kan inte ens få min farsa att sätta en IC på sin 900S.

    /Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har inte provat någon annan LMM heller.

    Nästa steg blir nu att kolla att BTR verkligen ger rätt tryck, men jag har så mycket annat skit som måste göras också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Gammalt trimknep är att de kniper till röret på BTR. Det gör så att inga värden sen stämmer med bränslet och det blir fel.

    Min drar oxå rätt mycket soppa men jag vet att det läcker ut luft från turbot... Har inte haft tid att fixa bara. Drar nu ca 1,25 blandad körning.
    Men då har jag heller inte standard spridare eller bränslechip.

    /N
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

Liknande ämnen

  1. Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06
    Av skutte i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 19:28
  2. Hur stor transmissionsförlust 9-5 aero 04?
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 11:41
  3. hur stor interccoler i en 9-3 aero 01
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 19:19
  4. hur stor IC i og900 utan kapa/synlig skillnad? (ej 9k)
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •