Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Tryckvåg framför bilen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Unhappy Tryckvåg framför bilen?

    Man börjar ju undra om ens bil genererar en tryckvåg framför bilen.

    Börjar bli aningen irriterad när man kör på motorvägen och skall köra om någon.
    Exempel, om man ligger i 90 km/h lugnt o sansat och kommer ikapp en bil som såsar i 85 km/h. När man sakta men säkert börjar köra om och kommer ungefär halvvägs bredvid bilen man skall köra om så ökar den farten sakta men säkert. Viket gör att det ibland blir ett dö läge, jag ökar lite, personen ökar lite osv. Till slut ligger man kanske i 110 km/h innan bilen man kör om kommer ur tryckvågen. Så fort man passerat bilen så försvinner den i backspegeln snabbt. Föraren har väl då tittat på hastighets mätaren och släppt pedalen.

    Ibland blir man tokig på detta vilket resulterar i att man trycker plattan i botten och vrålar förbi "som protest"

    Någon som känner igen detta tryckvågsfenomen??

    Börjar tänka på Saab reklamen

    Shot at 2012-03-07

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Någon som känner igen detta tryckvågsfenomen??
    Nej jag ser till att aldrig chansa och helt enkelt ge "all in" redan direkt så jag i princip flyger förbi

    Seriöst: ja det här är ett inte helt ovanligt problem som nog de flesta känner igen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Känner igen problemet. Själv kör jag alltid farthållare så slipper andra att känna så när de kör om mig. När det är dags för mig att köra om så är det full rulle så ingen har en chans att hinna ifatt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Frågan är om det är närbesläktat med sugfenomenet som ibland uppstår när man ligger på motorvägen med farthållaren i och blir omkörd. Plötsligt börjar min bil att suga åt sig bilen som nyss kört om, vilket resulterar i att jag måste sakta in eller köra om bilen som nyss kört om.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av RobinT77
    Frågan är om det är närbesläktat med sugfenomenet som ibland uppstår när man ligger på motorvägen med farthållaren i och blir omkörd. Plötsligt börjar min bil att suga åt sig bilen som nyss kört om, vilket resulterar i att jag måste sakta in eller köra om bilen som nyss kört om.
    Tror också att det kan finnas en förklaring i hur människan fungerar. När bil kör om tittar man gärna i spegeln och medvetet eller omedvetet finns det människor som får något tyngre fot då.

    Edit: Det tryckvågsfenomen ni pratar om kan ju jämföras med svallvågorna från en båt om nu någon inte skulle förstå vad ni menar.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Ack ja, min bil verkar generera enorma tryckvågor som till och med knuffar långtradare framför sig.

    Här i Gävle är vi förbannade med en så kallad 2+1 väg om man tar E4'an norrut. Vajerräcke i mitten och omväxlande en och tvåfiligt. Tanken är ju att på dom sträckor det är tvåfiligt ska man kunna köra om långsammare fordon, medan man när det är enfiligt vackert får ta det lite lugnt bakom och vänta på nästa omkörningssträcka.
    Jag fascineras ständigt över hur många det är som ligger 90km/h när det är enfiligt, för att sedan plötsligt öka till 120km/h när det blir tvåfiligt. Vet inte hur många gånger man hamnat bakom någon i lagom 110-120km/h takt, slagit på farthållaren för att så fort det blivit enfiligt igen tvingats bromsa eftersom dom då ska ner till 90 av någon anledning.
    När det öppnar upp och blir tvåfiligt försöker man sig på en lugn och harmonisk omkörning, men då har bilen framför plötsligt fått jättebråttom igen och accelererar snabbare än vad jag gör.

    Numera går jag ut i vänsterfil och stämplar när det blir tvåfiligt. Jag orkar helt enkelt inte chansa på om personen framför mig är en av dom få som håller jämn hastighet eller om det är en av dom som verkar ha någon slags fobi för enfiligt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Jag tycker det är värre med suget efter bilen ,exempel vid motorväg en bil ligger kilometer efter i vänsterfilen när den sen passerar efter en halvmil släpper suget och den formligen flyger in precis framför. Särskilt när det regnar så sikten blir obefinntlig.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Håller helt med, tycker det ska finnas något tydligt sätt vilken hastighet förarren vill hålla. tex dioder i bakrutan som visar 90km/h.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Dessutom finns ju magneteffekten som får bilar att parkera i parkeringsrutorna precis bredvid min bil fast jag parkerar längst bort på parkeringen och det finns massor av lediga rutor som är betydligt närmare ingången till affären parkeringen hör till.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Dessutom finns ju magneteffekten som får bilar att parkera i parkeringsrutorna precis bredvid min bil fast jag parkerar längst bort på parkeringen och det finns massor av lediga rutor som är betydligt närmare ingången till affären parkeringen hör till.
    Nejnej, detta beror på att bilar är flockdjur. Det du upplever är vad vi människor kallar "kamratstödjare". De ser en ensam bil och tänker att detta är en utstött individ och som goda samariter förenar de sig med den ensamma individen som plötsligt inte längre är ensam.
    Jag blir alltid lika varm om hjärtat när man ser dessa bilars osjälviskhet.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ack ja, min bil verkar generera enorma tryckvågor som till och med knuffar långtradare framför sig.
    Du måste ha en brutal bil

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Dessutom finns ju magneteffekten som får bilar att parkera i parkeringsrutorna precis bredvid min bil fast jag parkerar längst bort på parkeringen och det finns massor av lediga rutor som är betydligt närmare ingången till affären parkeringen hör till.
    Nejnej, detta beror på att bilar är flockdjur. Det du upplever är vad vi människor kallar "kamratstödjare". De ser en ensam bil och tänker att detta är en utstött individ och som goda samariter förenar de sig med den ensamma individen som plötsligt inte längre är ensam.
    Jag blir alltid lika varm om hjärtat när man ser dessa bilars osjälviskhet.


    Men ack så jäkla störande. Ibland har jag lust att sätta en fot i deras dörr. Men gör det inte. Är väl för snäll

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Ja det är ett väldigt välbekant fenomen och det som är riktigt konstigt är att ju mindre bil man för tillfället kör så verkar tryckvågen framför bli större!

    Den största tryckvågen jag upplevt var den som uppkom under den tiden jag körde en liten Toyota Yaris, den tryckvågen var ungefär 250-300% större än den från 9-5an jag för tillfället kör.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Tror också att det kan finnas en förklaring i hur människan fungerar. När bil kör om tittar man gärna i spegeln och medvetet eller omedvetet finns det människor som får något tyngre fot då.
    Nejnej, måste vara tryckvågen Saaben skapar. En nackdel med att köra saab helt enkelt

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Ja det är ett väldigt välbekant fenomen och det som är riktigt konstigt är att ju mindre bil man för tillfället kör så verkar tryckvågen framför bli större!

    Den största tryckvågen jag upplevt var den som uppkom under den tiden jag körde en liten Toyota Yaris, den tryckvågen var ungefär 250-300% större än den från 9-5an jag för tillfället kör.
    Yaris trimmad av Hirsch

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Ja det är ett väldigt välbekant fenomen och det som är riktigt konstigt är att ju mindre bil man för tillfället kör så verkar tryckvågen framför bli större!
    Fast det är ju ganska logiskt. Små bilar är per definition långsamma och knuffar vågen framför sig. Snabba bilar åker ifrån sin egen tryckvåg.



    THRUST SSC. Från jobbet och hem (via snabbköpet, dagis och macken i grannstaden) på 37 sekunder.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    För att inte tala om dom som ska komma ikapp snabbt men sen tappa all möjlighet att köra snabbt och ligger direkt bakom så det knappt går att se grillen deras i backspegeln under mil efter mil utan att de kör om. Vad kallar vi det fenomenet då? Är det också kamratandan?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    För att inte tala om dom som ska komma ikapp snabbt men sen tappa all möjlighet att köra snabbt och ligger direkt bakom så det knappt går att se grillen deras i backspegeln under mil efter mil utan att de kör om. Vad kallar vi det fenomenet då? Är det också kamratandan?
    Kanske för att spara bränsle i vinddraget eller så är vänsterfilen en skrämmande fil

    Vid dom tillfällen lägger man sig på bromsen så brukar dom försvinna ganska snabbt

  19. #19
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    196

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Åh, en gnälltråd!

    Vad sägs om dom som ställer sig och väntar vid väjningsplikten du ska passera bara för att åka ut framför och tvinga dig att bromsa ned 20-30 km/h för att sedan göra 40-70 på 2 minuter om de inte helt enkelt lägger sig på 60-65 och tvingar dig att köra på fyran istället?
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Tryckvåg framför bilen?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Här i Gävle är vi förbannade med en så kallad 2+1 väg om man tar E4'an norrut. Vajerräcke i mitten och omväxlande en och tvåfiligt. Tanken är ju att på dom sträckor det är tvåfiligt ska man kunna köra om långsammare fordon, medan man när det är enfiligt vackert får ta det lite lugnt bakom och vänta på nästa omkörningssträcka.
    Jag fascineras ständigt över hur många det är som ligger 90km/h när det är enfiligt, för att sedan plötsligt öka till 120km/h när det blir tvåfiligt. Vet inte hur många gånger man hamnat bakom någon i lagom 110-120km/h takt, slagit på farthållaren för att så fort det blivit enfiligt igen tvingats bromsa eftersom dom då ska ner till 90 av någon anledning.
    När det öppnar upp och blir tvåfiligt försöker man sig på en lugn och harmonisk omkörning, men då har bilen framför plötsligt fått jättebråttom igen och accelererar snabbare än vad jag gör.

    Numera går jag ut i vänsterfil och stämplar när det blir tvåfiligt. Jag orkar helt enkelt inte chansa på om personen framför mig är en av dom få som håller jämn hastighet eller om det är en av dom som verkar ha någon slags fobi för enfiligt.
    Känner igen det där på pricken! Samma skit i Växjö. Det är 100km/h som gäller men det går oftast inte fortare än 70-80km/h, tänk om folk bara kunde använda farthållaren...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. grejen framför IC,n
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 14:51
  2. Springan framför instrumentpanelen, 9-5
    Av kaka i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 20:38
  3. TFT-skärm framför instrumentpanelen.
    Av Milkyn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •