Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 102

Ämne: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Hej.
    När jag kollar runt vad olika "trimfirmor" anger för effekt och "hårdvara" steg1-3 så skiljer det en del (inte så mycket men ändå)
    Känns som om mjukvaran borde vara finslipad vid det här laget så varför skiljer det på resultaten?
    Och varför skiljer det på den mängd "hårdvara" som anses vara nödvändig?
    Har även en liten fundering ang insugstemp.
    Har förstått att just 9-5aeros Ic är på gränsen redan original, har mätt en hel del tider och min bil går betydligt bättre på vintern än sommaren.
    Vad innebär det när man trimmat? Måste man även köpa en bättre Ic för att hålla effekten när det är varmt?

    9-5 Aero till 05

    Bsr:
    St1: 273hk,441nm (mjukvara)
    St2: 273hk,441nm (mjukvara+halvsats)
    St3: 289hk,467nm (mjukvara+helsats)

    Maptun:
    St1: 265hk,420nm (mjukvara)
    St2: 270hk,440nm (mjukvara+halvsats+luftfilter)
    St3: 285hk,450nm (mjukvara+helsats+BTR+luftfilter)

    Nordic:
    St1: 270hk,400nm (mjukvara)
    St2: 280hk,420nm (mjukvara+halvsats)
    St3: 300hk,450nm (mjukvara+helsats+BTR+luftfilter)
    9-5 aero aut-05

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Skillnaden i effekt beror nog mycket på karaktären i programmet.

    Vissa vill ha mjuka fina kurvor med jämnt drag, andra vill ha hysterisk turboknuff med fullt flås på toppen av registret, andra vill ha mycket bottenvrid men helt utan turboknuff osv osv.
    Dom som skriver programmen har givetvis även dom en egen åsikt om hur en bil bör bete sig, och deras mjukvara blir ett resultat av detta.

    Sen beror effekten givetvis på hur mycket av marginalerna man vågar tumma på. Vissa firmor gör driftsäkra program som sällan rasar motorer, medan andra plockar ut så mycket effekt det bara går och därmed ökar risken för motorras.

    Jag tänker inte komma med några generella påståenden här i tråden om vilken firma som går efter vilken filosofi, eftersom det alltid startar ett mindre religionskrig och pajkastning i flera dagar.
    Vill du ha min personliga åsikt om dom olika trimmen så skicka mig ett PM så får du den, men det är som sagt bara min personliga åsikt och bör inte tas för någon absolut sanning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Okay kunde tänka mig att det var nått åt det hållet, skiljer ju inte jätte mycket effekt.

    Men ang Ic då?
    Såg att Hirsch steg 280hk har mkt mer hårdvara än de andra firmorna: Annan Ic, Insug och luftburk. (Kostar iofs skjortan oxå)

    Är det Hirsch som tar i för mycket eller behövs det så mycket hårdvara för att "hålla" effekten även när det är varmt ute?
    9-5 aero aut-05

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Hirsch är den enda firma du kan trimma hos om du vill behålla fabriksgarantin, så jag antar att dom har lite extra marginaler.

    Hur varmt väder påverkar prestandan vågar jag inte svara på, men om det är väldigt viktigt för dig att verkligen få ut varenda häst oavsett yttertemperatur så är nog ny IC det första jag skulle kolla på.
    Att bilen går bättre när det är kallt än varmt lär du nog aldrig komma ifrån, oavsett trimningsgrad.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hirsch är den enda firma du kan trimma hos om du vill behålla fabriksgarantin, så jag antar att dom har lite extra marginaler.

    Hur varmt väder påverkar prestandan vågar jag inte svara på, men om det är väldigt viktigt för dig att verkligen få ut varenda häst oavsett yttertemperatur så är nog ny IC det första jag skulle kolla på.
    Att bilen går bättre när det är kallt än varmt lär du nog aldrig komma ifrån, oavsett trimningsgrad.
    Varenda häst och varenda häst, jag bara konstaterar att jag märker redan nu (original) att det skiljer ganska mycke på tiderna mätta i sommar och vinter temp.
    Det lär väl bli ännu värre med en "påställd" motor?
    Vad kostar en bra Ic? (inte för racing utan en helt okay "entusiast" Ic)
    9-5 aero aut-05

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hirsch är den enda firma du kan trimma hos om du vill behålla fabriksgarantin, så jag antar att dom har lite extra marginaler.

    Hur varmt väder påverkar prestandan vågar jag inte svara på, men om det är väldigt viktigt för dig att verkligen få ut varenda häst oavsett yttertemperatur så är nog ny IC det första jag skulle kolla på.
    Att bilen går bättre när det är kallt än varmt lär du nog aldrig komma ifrån, oavsett trimningsgrad.
    Håller med.

    Traskalle

    Om du vill veta skillnad mellan olika uppgraderingar som du nämner, och hur effektiva dom är så
    ta dig själv hur många timmar du behöver för att köra genom Tyskland helst Kroatien i 30-40 grader och gasa konstant..

    Då får du den rätta svaret på konceptet,vilka trimföretag håller angiven effekt.Vad händer vid konstanta acceleration eller att hålla i 200+ länge mm.

    Dåligt gjorda uppgraderingar överhettar eller havererar innan du kommit halvvägs i värsta fall.

    Angiven effekt på pappret behöver inte stämma med verkligheten,trodde att du lärt dig

    Jag har provat :

    Nordic steg 3 300 hk
    MapTun steg 3 + 296 hk
    MapTun 313 hk
    Hirsch 300 hk

    Det absolut bästa och roligaste är 300 hk Hirsch och jag skriver inte detta för att jag har sån program i.
    35-40 grader utetemp fullgas på 5an 130 uppåt den bara drar och dra till 230 sen släpper man och så återigen genom hela autobahn med samma goda resultat.

    Mitt tips till alla som går i funderingar på att trimma 9-5 Aero är skaffa maximala och den bästa hårdvara det går, inte något halvdant skräp.
    Då kommer ni att slippa problem i värme,bilen kommer prestera som det skall.

    Sen är effekt inte allt,jag vill ha mycket mer utav det,körbarhet och driftsäkerhet.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Här kommer mina 5 öre!

    Om du du vill ha stabila hästkrafter och inte bra vill få ut dina max antal hästar vid första fullgasrepan skulle jag satsa på en bättre IC direkt!
    Har du råd skulle jag även konvertera/svarvaner bef. turbo till kort turbonos och slänga på kungskobran får att låta motorn andas in lite lättare.

    Ang. insugstempen kommer den att hållas ner lättare med en bättre IC. Men en annan avgörande sak är hur programmet är gjort. Är det mycket laddtryck eller hög tändning eller en fin mix av båda och hur bränse-luftblandningen är, detta påverkar din avgastemp också.

    Min erfarenhet är att om du vill behålla effekten när det är varmt ska du dimensionera med mer hårdvara än vad trimmleverantörerna anger. Du kan säker ställa fråga till dem vad de rekommenderar att du ska göra för att få stabila hästar och behålla pollarna i spisen när det är varmt ute.

    Som en lite parentes kan jag nämna att jag körde 7 varv på Ringknutstorp för en massa år sedan med original IC. På sjunde varvet hade jag ingen effekt kvar, det var som att köra en 9-5'a med en 1.1liters motor från en Ford Fiesta. Det var 25grader ute den dagen. Efter att bilen svalnat började effekten komma tillbaka.
    Året därpå hade jag monterat en aluIC och behövde inte ta det lugnt längre, DOCK ska det noteras att man känner att det fattas hästar när man piskar på varv efter varv trotts att man har aluIC. Tror att det ABSOLUT bästa är att ha en frontmonterad IC som Aero++, då tappar man ännu mindre

    Hoppas detta hjälper i dina funderingar

    OaO

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Här kommer mina 5 öre!

    Om du du vill ha stabila hästkrafter och inte bra vill få ut dina max antal hästar vid första fullgasrepan skulle jag satsa på en bättre IC direkt!
    Har du råd skulle jag även konvertera/svarvaner bef. turbo till kort turbonos och slänga på kungskobran får att låta motorn andas in lite lättare.

    Ang. insugstempen kommer den att hållas ner lättare med en bättre IC. Men en annan avgörande sak är hur programmet är gjort. Är det mycket laddtryck eller hög tändning eller en fin mix av båda och hur bränse-luftblandningen är, detta påverkar din avgastemp också.

    Min erfarenhet är att om du vill behålla effekten när det är varmt ska du dimensionera med mer hårdvara än vad trimmleverantörerna anger. Du kan säker ställa fråga till dem vad de rekommenderar att du ska göra för att få stabila hästar och behålla pollarna i spisen när det är varmt ute.

    Som en lite parentes kan jag nämna att jag körde 7 varv på Ringknutstorp för en massa år sedan med original IC. På sjunde varvet hade jag ingen effekt kvar, det var som att köra en 9-5'a med en 1.1liters motor från en Ford Fiesta. Det var 25grader ute den dagen. Efter att bilen svalnat började effekten komma tillbaka.
    Året därpå hade jag monterat en aluIC och behövde inte ta det lugnt längre, DOCK ska det noteras att man känner att det fattas hästar när man piskar på varv efter varv trotts att man har aluIC. Tror att det ABSOLUT bästa är att ha en frontmonterad IC som Aero++, då tappar man ännu mindre

    Hoppas detta hjälper i dina funderingar

    OaO
    Sedan spelar kvaliten på intercoolern stor roll med. Kina-ic är okej, men satsa hellre ett par kronor till på en vettig (från t.ex. pace products).

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Här kommer mina 5 öre!

    Om du du vill ha stabila hästkrafter och inte bra vill få ut dina max antal hästar vid första fullgasrepan skulle jag satsa på en bättre IC direkt!
    Har du råd skulle jag även konvertera/svarvaner bef. turbo till kort turbonos och slänga på kungskobran får att låta motorn andas in lite lättare.

    Ang. insugstempen kommer den att hållas ner lättare med en bättre IC. Men en annan avgörande sak är hur programmet är gjort. Är det mycket laddtryck eller hög tändning eller en fin mix av båda och hur bränse-luftblandningen är, detta påverkar din avgastemp också.

    Min erfarenhet är att om du vill behålla effekten när det är varmt ska du dimensionera med mer hårdvara än vad trimmleverantörerna anger. Du kan säker ställa fråga till dem vad de rekommenderar att du ska göra för att få stabila hästar och behålla pollarna i spisen när det är varmt ute.

    Som en lite parentes kan jag nämna att jag körde 7 varv på Ringknutstorp för en massa år sedan med original IC. På sjunde varvet hade jag ingen effekt kvar, det var som att köra en 9-5'a med en 1.1liters motor från en Ford Fiesta. Det var 25grader ute den dagen. Efter att bilen svalnat började effekten komma tillbaka.
    Året därpå hade jag monterat en aluIC och behövde inte ta det lugnt längre, DOCK ska det noteras att man känner att det fattas hästar när man piskar på varv efter varv trotts att man har aluIC. Tror att det ABSOLUT bästa är att ha en frontmonterad IC som Aero++, då tappar man ännu mindre

    Hoppas detta hjälper i dina funderingar

    OaO
    Tackar för dina "5 öre"

    Det verkar som det blir ganska dyrt att få runt 300 hållbara hästar i en aero (antar då att en bra Ic + kungskobra kostar en slant).
    Får ta och byta bil till nått mera "trim vänligt"
    Bmw verkar svara bra på chip och boxar, både bensin och diesel.
    Även Volvo v70 t5 verkar svara bra.
    Hur det är med deras förmåga att "hålla effekten" vid varmt väder vet jag dock inte så mycket.
    Hade en V40 t4 steg3 förut och jag upplevde inte att den mattades av vid ex ett par 100-200 repor på samma vis som 9-5an.
    9-5 aero aut-05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Jag TROR att de flesta bilar har samma problem vid hård körning.

    Ang. V40 T4 vet jag att de mattas av som original.
    Har 2 goda vänner som kört V40 T4 -99 respektive V40 T4 -03.
    Stor skillnad mellan modellerna men efter några varv på bana i sommarvärme fick båda problem med effekten. Det är samma sak för dem, dock inte lika illa som för mig som knapp kund hålla 100km/h på rakan på Ring Knutstorp.

    Du får göra som rallybilarna och montera vattensprut på din IC

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Jag TROR att de flesta bilar har samma problem vid hård körning.

    Ang. V40 T4 vet jag att de mattas av som original.
    Har 2 goda vänner som kört V40 T4 -99 respektive V40 T4 -03.
    Stor skillnad mellan modellerna men efter några varv på bana i sommarvärme fick båda problem med effekten. Det är samma sak för dem, dock inte lika illa som för mig som knapp kund hålla 100km/h på rakan på Ring Knutstorp.

    Du får göra som rallybilarna och montera vattensprut på din IC
    Nu är det inte bankörning som är mitt mål.

    Jag upplever att min Aero mattas redan efter ett par 100-200km/h repor )inte nån direkt hårdkörning enl mig) och det upplevde jag inte med Volvon.

    Det är klart att ingen motor mår bra av hög temp men är det så att Aeron´s original Ic är aningen för ineffektiv redan när den är original och att "problemet" ökar när man chippar?
    9-5 aero aut-05

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag upplever att min Aero mattas redan efter ett par 100-200km/h repor )inte nån direkt hårdkörning enl mig) och det upplevde jag inte med Volvon.

    Det är klart att ingen motor mår bra av hög temp men är det så att Aeron´s original Ic är aningen för ineffektiv redan när den är original och att "problemet" ökar när man chippar?
    Det är nog snarare så att en 9-5 Aero inte är primärt designad för upprepade 100-200 repor och därför inte heller är utrustad med en IC lämpad för det.

    Jag tror inte att ett byte av bilmärke kommer att undvika problemet. Att man tappar effekt när bilen går varm och insugstempen stiger är liksom fysikens lagar, då spelar det ingen större roll vad det är för märke på huven.
    Jag har dock aldrig upplevt det som ett problem. Visst tappar man hästar efter upprepade fullgasrepor, men jag kan inte komma på en enda gång då det varit så pass mycket att det varit ett kännbart problem. Å andra sidan är det väldigt sällan jag känner ett behov av upprepade fullgasrepor efter varandra utan att ge bilen en chans att svalna lite emellan.
    Om man absolut måste kunna köra långa stunder med så hög belastning, då är det grövre IC som gäller, minimum. Oavsett om du åker tyskt, svenskt eller kinesiskt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Jag upplever att min Aero mattas redan efter ett par 100-200km/h repor )inte nån direkt hårdkörning enl mig) och det upplevde jag inte med Volvon.

    Det är klart att ingen motor mår bra av hög temp men är det så att Aeron´s original Ic är aningen för ineffektiv redan när den är original och att "problemet" ökar när man chippar?
    Det är nog snarare så att en 9-5 Aero inte är primärt designad för upprepade 100-200 repor och därför inte heller är utrustad med en IC lämpad för det.

    Jag tror inte att ett byte av bilmärke kommer att undvika problemet. Att man tappar effekt när bilen går varm och insugstempen stiger är liksom fysikens lagar, då spelar det ingen större roll vad det är för märke på huven.
    Jag har dock aldrig upplevt det som ett problem. Visst tappar man hästar efter upprepade fullgasrepor, men jag kan inte komma på en enda gång då det varit så pass mycket att det varit ett kännbart problem. Å andra sidan är det väldigt sällan jag känner ett behov av upprepade fullgasrepor efter varandra utan att ge bilen en chans att svalna lite emellan.
    Om man absolut måste kunna köra långa stunder med så hög belastning, då är det grövre IC som gäller, minimum. Oavsett om du åker tyskt, svenskt eller kinesiskt.

    Vi är helt överens om att alla motorer oavsett märke går sämre vid hög insugstemp men frågan är om just 9-5 Aero är kännsligare än andra?

    Finns enligt mig ingen större anledning att enbart chippa bilen om den ändå inte kan hålla effekten om man ligger på lite. (självklart en individuell bedömning då en chippad 9-5 aero säkerligen ger lite snabbare omkörningar osv) Märker en mattning på tiderna redan efter en 100-200km/h repa, tycker inte det är någon överdriven hårdkörning.

    Medicinen är således en bättre Ic+kungskobra?
    9-5 aero aut-05

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Vi är helt överens om att alla motorer oavsett märke går sämre vid hög insugstemp men frågan är om just 9-5 Aero är kännsligare än andra?
    Jag skulle tro att 9-5 Aero är känsligare än övriga märke tyvär då jag tyvär inte upplevt samma problem på mina övriga bilar med trim utan ic mot 9-5 Aero steg 3 or utan ic vid hårda acceleration repor.

    Har även fått efter hårdkörning min gamla orginal Aero 00 att limpa.Ladda av nån annledning halva gula.

    Bortsett från det jag har testat min bil 4 acc repor 90-150 km/h bromsa sen direkt gasa igen.Skillnad i tid 100-150 vart ingen större 4.9 sec 4.92 sec 4.94 ,4.97 sec.
    Så en fmic är botmedel till såna problem.


    Det jag skulle vilja se är en insugstemp ökning på en 9-5 Aero steg 3 utan värre ic under 0-200 km/h intervall ,och då skall den varvas till 6200 rpm på varije växel.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Mellan de olika steg1 trimmen skiljer det sig c:a 3%
    För steg2 är skillnaden 4,5%
    För steg3 är skillnaden c:a 5%

    Tycker inte att skillnaderna är speciellt stora. För steg1 lär det ligga inom felmarginalen.
    För steg2 och 3 skiljer sig förmodligen hårdvaran lite åt så därav den lite större skillnaden. Fortfarande dock ingen stor skillnad relativt sett.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Det finns ju gott om exempel då originalbilar legat på gränsen och tappat effekt. T.ex. og9-3 med labyrint-IC och Aero och i synnerhet Viggen. "Chipstrim" ska nog ses som att man aktiverar en sorts overboostfunktion, som är mer eller mindre varaktig och mer eller mindre bra...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    "Chipstrim" ska nog ses som att man aktiverar en sorts overboostfunktion, som är mer eller mindre varaktig och mer eller mindre bra...
    Så sant så sant börjar jag förstå, men det är ett faktum som man omöjligt kan ha koll på såvida man inte är ganska så påläst?
    9-5 aero aut-05

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    "Chipstrim" ska nog ses som att man aktiverar en sorts overboostfunktion, som är mer eller mindre varaktig och mer eller mindre bra...
    Så sant så sant börjar jag förstå, men det är ett faktum som man omöjligt kan ha koll på såvida man inte är ganska så påläst?
    Jag vet inte om jag skulle säga att man måste vara så värst påläst. En grundläggande förståelse för hur en motor fungerar borde räcka för att man ska kunna dra den slutsatsen själv.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av traskalle

    Så sant så sant börjar jag förstå, men det är ett faktum som man omöjligt kan ha koll på såvida man inte är ganska så påläst?
    Jag vet inte om jag skulle säga att man måste vara så värst påläst. En grundläggande förståelse för hur en motor fungerar borde räcka för att man ska kunna dra den slutsatsen själv.
    Dessvärre tror jag inte att gemene man har nån som helst koll på förhålladet insugstemp vs hk.
    Tror att de flesta bara ser till de hk som utlovas och lämnar in bilen.
    Å andra sidan använder nog även de flesta sina extra hk som tidigare sagts som en "overboost" funktion vid ex omkörning och då blir det inga problem med för hög insugstemp?
    9-5 aero aut-05

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Skillnaden i effekt mellan olika firmor?

    Ni har glömt etanol alternativet till ny IC, man får väga fördelarna med ökad kylning och lägre knackkänslighet mot risken för skador på bränslesystemet efter långvarig användning.

    Exempel: Efter upprepade accelerationer från 100-200 med 25 graders utetemp låg min steg 3 bils insugstemp på 55 grader enligt den inbyggda insugstempgivaren monterad på tryckröret mellan IC och insug, effektmäsigt så visade prestandaloggarna ingen skillnad mellan accelerationerna.
    Laddtryck ca 1,25bar som max, hade jag kört med bensin så hade denna gått upp mot 1,35bar och ökad temperatur både på luft in och avgas ut.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Skillnaden mellan 9-3 vs 9-5?.
    Av SGF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 22:04
  2. Prisskillnad olika firmor, skillnad i kvalitet?
    Av ilstallione i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:53
  3. Olika styling firmor me kjolpaket 900ng??
    Av Frille^saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 00:17
  4. Vad är skillnaden mellan olika kolvklasser?
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •