Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Extra Kallstartsbränsle E85

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Extra Kallstartsbränsle E85

    Hej!

    Fixade i ordningen en liten E85 mapp och körde in i min gröna 2,3i i dag.
    Bilen går kanon! Men jag har inte ändrat någonting i kallstartsmappens "Enrichmenfactor#1 och #2.
    Så den år ju rätt ryckigt innan det är varm. Så frågan är ju hur mycket man ska öka på vid olika temperaturer!
    Detta beror ju på hur mycket av bränslet som förångas vid olika temperaturer och detta förlopp är ju inte helt linjärt för varken Bensin eller Etanol.

    Någon som har lite tips? Eller vet några bra förångningskurvor man man kika på?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Lyfter lite då.

    Ny infallsvinkel: är det ingen som har lagt på extra kallstartsbränsle för E85 i sitt program?
    Hur mycket ökade ni med?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Jag tror t5 suite wizarden gör det för turboprogrammen, dock inte tillräckligt. Att räkna sig fram är nog svårt, det är snarare trial and error som gäller.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Jag tror t5 suite wizarden gör det för turboprogrammen, dock inte tillräckligt. Att räkna sig fram är nog svårt, det är snarare trial and error som gäller.
    Fast den vet jag inte så säkert ifall den fungerar bra med sugmotorer? Jag har en 2,3i =(

    Men jag hittade lite grafer på nätet över förångningen av E85 kontra Bensin, såg att det skiljer som mest "runt" +10-20°C så lade på extra mycket där och lite lagom över hela tempskalan.

    Hade glömt att justera bränslet i tomgångsmappen samt tomgångständningen så det kan ju ha påverkat taskig kallstartstomgång också..
    Får se hur den beter sig imorn, trial and error var ordet ja När det skiljer 4:90 per liter så tvekar jag inte att köra på E85 igen trots tidigare problem!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Jag kan mejla min lösning om du pm:ar E-mailet. Tänk på att jag har Värmeplattor så jämför med origianlprogramet i T5Suite. Annars kan du kika i T7Suite på Biopowerprogramen och jämför mapparna. Det är snarlik funktion som på T5.

    Min går lite väl tunt första minuten, å andra sidan så dränker jag inte motorn med bränsle längre...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag kan mejla min lösning om du pm:ar E-mailet. Tänk på att jag har Värmeplattor så jämför med origianlprogramet i T5Suite. Annars kan du kika i T7Suite på Biopowerprogramen och jämför mapparna. Det är snarlik funktion som på T5.

    Min går lite väl tunt första minuten, å andra sidan så dränker jag inte motorn med bränsle längre...

    J.K Nilsson
    Låter kanon! Då kan jag ju jämföra din kallstartsberikning med original med VP.
    Testade det nya programmet nyss och det var ju en jäkla skillnad till det bättre på alla punkter.
    Men den är fortfarande lite tjurig precis när motorn ska vevas igång!

    Finns det inga trådar där det pratas E85 och kallstarter eller optimering över lag? Jag har kikat in på etanol.nu men tycker mest det är en massa jönsar där som gissar en massa och utgör sig för att kunna saker.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    För att få till själva starten bra så behöver du justera before_start!, start_insp! och startvev_fak!.
    start_insp! är en konstant så den blir inte påverkad av ändrad spridarkonstant.

    Som jag har förstått det så är eftersta_fak 1 och 2 bara aktiva några sekunder efter start och sedan tar tempkomp_konst! över upp till att motorn blivit varm. Men kan inte säga med 100% säkerhet att det är så. Har gjort tester och sett att det stämt men vet inte vad koden säger.
    9000 Aero
    400hk E85

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Jag har grävt lite i koden. Du måste ta hänsyn till Eft_dec!-mapparna också, de räknar ned Eftersta_fak! mapparna med avseende på antalet motorvarv. Med värmeplattor så har jag större påverkan på lambdavärdet under uppvärmning med dessa mappar än jag jag har med tempkomp-mappen. Dessutom funkar värmeplattor tillsammans med E85 ganska dåligt i originalkonfiguration. De skulle behöva värmas upp innan man vrider på nyckeln och startar. Det är svårt att hitta en mappning som både startar kall bil/kalla VP och inte drunknar i soppa under start och uppvärming.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Jo med tanke på eft_dec! mapparna så tycker jag att det borde bara ta några sekunder innan dom är färdiga. Menar du att efterstafak mapparna är aktiva under hela uppvärmningen?
    9000 Aero
    400hk E85

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Ni som mappar sugisar, får jag fråga er hur ni gjort med tändkurvan?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Jo med tanke på eft_dec! mapparna så tycker jag att det borde bara ta några sekunder innan dom är färdiga. Menar du att efterstafak mapparna är aktiva under hela uppvärmningen?
    Jag tycker din första tolkning är rimlig enligt vad jag grävt fram i koden men när jag sitter och kör med T5Suite över buss så påverkar Eftersta-mapparna lambdavärdet när jag ändrar i rad som motsvarar aktuell motortemperatur under uppvärming, det gör inte tempkomp. Å andra sidan kan det bero på att jag dragit upp Eft_dec mappen för att hålla upp upprikning när jag släpper nyckeln för att VP skall hinna bli lite varma.

    Kör jag med en T7 BioPower-inspirerad crank och eftersta så blir det motorstopp då VP uppvärmingen verkar bli rätt så nedkyld av bränslet. Skulle vara roligt att prova BP-inspirerade mappar och vara utan VP alternativt koppla upp hållkretsen för förvärmning som jag hade tidigare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    [
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag tycker din första tolkning är rimlig enligt vad jag grävt fram i koden men när jag sitter och kör med T5Suite över buss så påverkar Eftersta-mapparna lambdavärdet när jag ändrar i rad som motsvarar aktuell motortemperatur under uppvärming, det gör inte tempkomp.
    Hur långt tid efter start menar du när du säger uppvärmning? t.ex när motorn är 50 grader? eller 10 sek efter start?
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Å andra sidan kan det bero på att jag dragit upp Eft_dec mappen för att hålla upp upprikning när jag släpper nyckeln för att VP skall hinna bli lite varma.
    Du får nog förklara det en gång till. Förstår inte riktigt hur du menar
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Skulle vara roligt att prova BP-inspirerade mappar och vara utan VP alternativt koppla upp hållkretsen för förvärmning som jag hade tidigare.
    Går det inte bara att kryssa ur VP i trionic option? Hur hade du kopplat upp förvärmningen tidigare?

    Jag tror att eftersta_fak! mapparna kompenserar för att väggarna i förbränningsrummet är extra kalla dom första förbränningarna. Mina eft_dec! mappar har värden runt 20 och innebär ca. 1 sekund för eftersta_fak!#1 och 1 sekund för eftersta_fak!#2 vid tomgång. Kan det vara så att det ska läggas på en decimal på värdet i eft_dec! mapparna så att det blir ca 10sek styck. Det låter mer troligt tycker jag. Är det något du kan se i koden?
    9000 Aero
    400hk E85

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Ni som mappar sugisar, får jag fråga er hur ni gjort med tändkurvan?
    Jäkla knepigt tycker jag. det blir mycket gissande!

    Jag har tidigarelagt den rätt så rejält på riktigt höga insugsundertryck på lägre varvtal där jag tänker mig att det behövs, kanske 10° (den är ju rätt sen original!) men lagt den ca 5° tidigare över större delen av matrisen. Detta pga tändfördröjningen med Etanol och pga att jag kör motorn på lambda 1,1-1,15 utom på fullast och strax under.

    På högre varvtal är den inte så mycket tidigarelagd som på lägre varvtal. På fullast där jag tror att motorn original är spikreglerad på tändningen har jag backat den för ökad BMEP.
    Tändmappen på 2,3i är ju rätt knepig tycker jag, kika tex på den där 35° peaken vid 2250rpm! Runt om den punkten är tändningen bra mycket senare! Varför detta?
    Väldigt märklig mapp tycker jag med många "platta" områden och varvtal där ingenting händer med tändningen. Man kan ju bara ana alla faktorer som har förhindrat en optimal tändtidpunkt...

    Fundera på att koppla in avgastemp optimera tändningen lite bättre på de ställen där man ligger mest på när man kör. Genom att tidigarelägga tändningen till dess att avgastempen slutar att sjunka. Och kanske backa nån grad för säkerhets skull. Då borde man komma skapligt nära tror jag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    För att få till själva starten bra så behöver du justera before_start!, start_insp! och startvev_fak!.
    start_insp! är en konstant så den blir inte påverkad av ändrad spridarkonstant.

    Som jag har förstått det så är eftersta_fak 1 och 2 bara aktiva några sekunder efter start och sedan tar tempkomp_konst! över upp till att motorn blivit varm. Men kan inte säga med 100% säkerhet att det är så. Har gjort tester och sett att det stämt men vet inte vad koden säger.
    Before_start! Fattar jag som att det är en förinsprutning innan startmotorvevning. Kan ju vara läge att öka på lite där kanske...
    start_insp! Är mängden bränsle som sprutas in under startmotorvevning va? Är det insprutningstid i ms eller?
    startvev_fak! Den var ny för mig! Vad är detta?

    Sedan vore det ju BRA att få veta vad eftersta_fak 1 och 2 egentligen kompenserar för och varför det finns två stycken! En för cylindervätning och en för kalla ytor innan ventil eller vad..?
    T5 och T5Suite är helt fantastiskt! Men när man inte vet vad 60% av sakerna reglerar är det lite mycket gissningslek

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Hur långt tid efter start menar du när du säger uppvärmning? t.ex när motorn är 50 grader? eller 10 sek efter start?
    När PGM-status indikerar varm motor

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Du får nog förklara det en gång till. Förstår inte riktigt hur du menar
    Eft_dec räknar ned anrikningen beroende på antalet motorvarv så när man håller dessa siffror nära original så kommer anrikningen att ta slut, precis som du har märkt, och motorn stannar därför att VP hinner inte bli varma. Där funkar efterstartsanrikningen precis som du säger.

    Det verkar som att om man kliver över en tröskel där eft_dec slutar att räkna ned Eft_start. Men då borde motorn gå rikt enligt lambdasonden när VP blivit varma.

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Går det inte bara att kryssa ur VP i trionic option? Hur hade du kopplat upp förvärmningen tidigare?
    Om inte VP får ström så kommer dom att bli ganska rejäla kondenskroppar innan dom har värmts upp av det varma topplocket.

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Jag tror att eftersta_fak! mapparna kompenserar för att väggarna i förbränningsrummet är extra kalla dom första förbränningarna. Mina eft_dec! mappar har värden runt 20 och innebär ca. 1 sekund för eftersta_fak!#1 och 1 sekund för eftersta_fak!#2 vid tomgång. Kan det vara så att det ska läggas på en decimal på värdet i eft_dec! mapparna så att det blir ca 10sek styck. Det låter mer troligt tycker jag. Är det något du kan se i koden?
    Det finns ett temperaturberoende i förhållande till någon vald PGM_mod och PGM_status som jag inte riktigt har bottnat i än. Men det kan tänkas av det jag sett att Eftersta_fak2! används vid start av varm motor och därför har så pass mycket färre motorvarv enligt Eft_dec2! för att räkna ned upprikningsfaktorn.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Before_start! Fattar jag som att det är en förinsprutning innan startmotorvevning. Kan ju vara läge att öka på lite där kanske...
    Spridarna öppnar när puls kommer ifrån vevaxelgivaren och PGM_status inte indikerar startad motor. Jag har fått lägga på rätt så bra med soda där då det kondenserar rätt så friskt på kalla VP.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    start_insp! Är mängden bränsle som sprutas in under startmotorvevning va? Är det insprutningstid i ms eller?
    Det ser ut som en grundläggande insprutningstid, motsvarande i T7 är en bränslemängd per förbränning. När jag räknade lite på det så var det mycket mer bränsle i T5 på bensin än i T7BioPower på E85. Även här jag fått lägga till lite extra för att få en säker start med kalla VP.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    startvev_fak! Den var ny för mig! Vad är detta?
    Kompensering av start_insp med avseende på kylvätsketemperatur. På T7BPså kör dom upprikning rätt så friskt redan ifrån ganska höga temperaturer. Du kan titta i min fil jag skickade hur jag tänkt när jag tjuvkikat på BP-filen.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    T5 och T5Suite är helt fantastiskt! Men när man inte vet vad 60% av sakerna reglerar är det lite mycket gissningslek
    Det är därför det finns IDA Pro eller T5Suites egen disassemblering... ;-)

    Du har också start_max! att ta hänsyn till. Jag har inte bottnat i om T5 kör en ramp upp eller ned vid start. Jag gissar, baserat på det jag grottat, i att När du vevat startmotor tillräckligt länge så kommer T5 att börja sänka insprutningstiden per motorvarv fram till motorn startat för att undvika att sura ned stiftet. När jag ökade på Start_max! till fler varv så fick jag säker kallstart. Det verkar som om T5 magrade av startbränslet för mycket så att det blev för magert mot dom kalla VP.

    Som det är nu så har lika lång starttid vid -25 på E85(75) på min B234 som det är på 9-5.ans B205 med BioPower-program och E85(75). Så det tror jag att jag får vara nöjd med. Däremot så har jag ett litet glapp fram till att VP blir fullt varma så där har jag lite att jobba med. Däremot så har jag knappt kondensavgaser efter kallstart längre.

    Förut så kopplade jag en hållkrets ifrån avlarming/lås upp på C-låset med jordning på generatorns D+ så att när motorn startade släppte hållkretsen och ECU.ns egen VP-styrning drog VP-relät. I kupén hade jag indikeringslampa och en återfjädrande N/C-brytare så jag kunde släcka VP om jag inte ville ha förvärmning. Som jag kopplade hade jag osäker funktion på hållkretsen om ECU.n inte drog VP-relät beroende på startkriterier för VP själv, då fick jag slå av motorn, trigga hållkretsen igen och trycka på knappen för att bryta den. Inte riktigt fruntimmerssäker lösning om man säger så.... Men det var gode snabb kallstart vid minus 25 och varma VP då.

    Nu har jag indikeringslampan och brytaren (den är både N/C och N/O)för att kontrollera LC-1 Bredbandslambdan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Jag tror att vid start då motorn inte är helt varm (pgm-status har inte satt "engine is warm" så är alltid eftersta_fak!#1 först aktiv och när den har gjort sina varv så blir eftersta_fak!#2 aktiv. Dom har ju båda värden upp till 70grader så tror inte att eftersta_fak!#2 bara skulle vara till varmstart.
    9000 Aero
    400hk E85

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Jag tror att vid start då motorn inte är helt varm (pgm-status har inte satt "engine is warm" så är alltid eftersta_fak!#1 först aktiv och när den har gjort sina varv så blir eftersta_fak!#2 aktiv. Dom har ju båda värden upp till 70grader så tror inte att eftersta_fak!#2 bara skulle vara till varmstart.
    Titta i koden så kanske vi blir klokare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Nu har jag inte läst igenom tråden ordentligt. Men Kallstart med E85 kräver mycket mer vätning av väggarna i insuget innan crank. Skulle tippa på upp till 100% extra vid väldigt kalla temperaturer (länge sedan jag mappade kallstart så den siffran kan vara galen åt båda håll, bara att prova sig fram). Antar att det finns en sådan funktion/mapp även i T5, så labba främst med den för att motorn skall starta snabbt vid olika temperaturer.

    I Nira så är den funktionen separat, andra mapar som tar över efter något vevvarv.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Hyted
    Jag tror att vid start då motorn inte är helt varm (pgm-status har inte satt "engine is warm" så är alltid eftersta_fak!#1 först aktiv och när den har gjort sina varv så blir eftersta_fak!#2 aktiv. Dom har ju båda värden upp till 70grader så tror inte att eftersta_fak!#2 bara skulle vara till varmstart.
    Titta i koden så kanske vi blir klokare.

    J.K Nilsson
    Har fått till både kallstarter nu (nåja, vid den måttliga tempen som är nu..) och varmkörning utan allt för extremt mycket uppfetning så jag är rätt så nöjd nu Tog lite smått från ditt program och lite "comon sense" iom att jag både saknar VP och turbo. Det är en ruskig skillnad på startegenskaper! Och det känns som att jag har fått kläm på detta klart bättre än innan! Men glasklart är det ju knappast, tänker på vad som händer när i programmet osv..
    Största skillnaden i bränslemängd är helt klar väldigt kort efter start och innan start.

    Återstår finslipning av VE matrisen.

    pgm-status "engine is warm" är den satt vid en viss temperatur tro?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. AS2 extra slutsteg
    Av saab 9-5 -00 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 22:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 16:04
  3. Extra ljus!
    Av B-motor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •