Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Extra Kallstartsbränsle E85

  1. #21
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Är det någon som har blivit riktigt klok på det här ännu?

    Jag körde wizarden på en 9-3 t5 ltt upp till steg1 och sedan e85-konvertering, och det har fungerat bra varma dagar men nu har det räckt med att temperaturen varit neråt 13-14 grader som i morse så var bilen riktigt seg att starta, fick säkert harva på startmotorn i 7-8 sekunder innan bilen gick för "egen maskin".

    Har bara BDM-interface så lite tradigt att plocka ur boxen, flasha om, i med boxen för att testa.. vill helst ändra alla mappar till "lagom" värden redan när boxen ligger på skrivbordet innan man stoppar den i bilen så man inte måste springa omkring så mycket med boxen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Är det någon som har blivit riktigt klok på det här ännu?

    Jag körde wizarden på en 9-3 t5 ltt upp till steg1 och sedan e85-konvertering, och det har fungerat bra varma dagar men nu har det räckt med att temperaturen varit neråt 13-14 grader som i morse så var bilen riktigt seg att starta, fick säkert harva på startmotorn i 7-8 sekunder innan bilen gick för "egen maskin".

    Har bara BDM-interface så lite tradigt att plocka ur boxen, flasha om, i med boxen för att testa.. vill helst ändra alla mappar till "lagom" värden redan när boxen ligger på skrivbordet innan man stoppar den i bilen så man inte måste springa omkring så mycket med boxen.
    Tips:

    Kika lite i biopowerprogram gjorda för T7, kolla hur man har gjort med kallstarten där för bensin vs E85 så kan du säkert klura ut hur du kan lösa problemet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #23
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Är det någon som har blivit riktigt klok på det här ännu?

    Jag körde wizarden på en 9-3 t5 ltt upp till steg1 och sedan e85-konvertering, och det har fungerat bra varma dagar men nu har det räckt med att temperaturen varit neråt 13-14 grader som i morse så var bilen riktigt seg att starta, fick säkert harva på startmotorn i 7-8 sekunder innan bilen gick för "egen maskin".

    Har bara BDM-interface så lite tradigt att plocka ur boxen, flasha om, i med boxen för att testa.. vill helst ändra alla mappar till "lagom" värden redan när boxen ligger på skrivbordet innan man stoppar den i bilen så man inte måste springa omkring så mycket med boxen.

    På min NG900 2.3i där det nu sitter T5 och är mappad för E85 så har jag inte upplevt dessa problem. Nu fick jag hjälp med mjukvaran, men jag tror jag har skaplig koll på vad som gjordes. Det enda jag kan minnas att vi ändrade lite extra var att förlänga den förhöjda tomgången något.
    Sedan är ju bränsleanrikningen grotesk i förhållande till bensin just vid startögonblicket och de första sekunderna -> Minuterna. Så som RonnyO nämner så är 100% extra inte helt galet vid crank skulle jag tro. Sedan kan man ställa bränsleanrikningen så att den avtar relativt fort... Bara motorn går av egen maskin några sekunder så kan bränslemängden minskas drastiskt.

    Men för att gå den enkla vägen, tjuvkika på BP-mjukvaran

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #24
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Extra Kallstartsbränsle E85

    Det jag funderade mest på var nog om någon kommit fram till vilka mappar som var bombsäkra att man behöver ändra iom att det i denna tråden diskuteras fram och tillbaka ganska friskt, jag kan iofs kolla samtliga eftersta_fak, before_start, start_insp, startvev_fak, tempkomp_konst, eft_dec..... från T7BP.

    Jag hade hoppats att någon vid det här laget hade klurat ut ett klockrent recept för vilka av ovanstående (och om jag missade någon mer som nämnts här i tråden) som behöver ändras för en hyfsat bra kallstart

    Men tack för tipset, jag får kika på T7 BP helt enkelt och testa mig fram om ingen vet vad man med säkerhet behöver ändra för mappar.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. AS2 extra slutsteg
    Av saab 9-5 -00 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 22:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 16:04
  3. Extra ljus!
    Av B-motor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •