Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kan inte släcka srs lampan

  1. #1
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Kan inte släcka srs lampan

    Hejsan!

    Har provat söka lite men inte kommit fram till något o bilen ska snart besiktigas.

    Jo det är så att srs lampan lyser på min ng900 -95 jag just införskaffat mig.

    Har varit på verkstad med Tech 2 samt isat, men de kunde inte komma in i srs systemet ens för att släcka lampan.

    Så det jag undrar är om någon varit med om nått liknande att inte komma in i systemet,eller som har någon idé på vad det kan vara?

    Min första tanke är styrdonet mellan sätena,men de brukar väl inte gå i sönder?

    Är väldigt tacksam för alla tips!

    Mvh Kim

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Kan inte släcka srs lampan

    Det är inte så att något stift där dem kopplar in sig har böjts eller "skjutits bak" i kontakten?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  3. #3
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Nej,tror inte det för de kom åt allt annat tex lambda.

    Ska på att skruva loss mittkonsollen för att komma åt enheten,någon som vet om man behöver lyfta hela fram till tändningen eller är den delad och hur många skruvar är där att ta? ser ju inga

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Kan ju vara så att SRS enheten inte fungerar som den ska och därmed kommer man inte åt den... Vet dok inte vad en ny/begagnad kostar men antagligen inte gratis...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Kan ju vara så att SRS enheten inte fungerar som den ska och därmed kommer man inte åt den... Vet dok inte vad en ny/begagnad kostar men antagligen inte gratis...
    Det var min första tanke oxå så jag får börja därifrån,nu är jag helt novis på 900 men undrar om 9k har samma styrdon för det har jag liggandes..

    Jaja får först få upp mittkonsollen utan kofot så man kommer åt den..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Kan ju vara så att SRS enheten inte fungerar som den ska och därmed kommer man inte åt den... Vet dok inte vad en ny/begagnad kostar men antagligen inte gratis...
    Det var min första tanke oxå så jag får börja därifrån,nu är jag helt novis på 900 men undrar om 9k har samma styrdon för det har jag liggandes..

    Jaja får först få upp mittkonsollen utan kofot så man kommer åt den..

    Hej !

    Ville bara informera att 9k inte har samma srs styrdon som 900.
    Det känns så här spontant att styrdonet har packat men eftersom du just har köpt bilen så har du ingen aning vad förra ägaren har gjort, det kan vara så enkelt att han (förra ägaren) har klantat sig och tagit bort säkringen, så innan du byter styrdonet försäkra dig att styrdonet har + och - till sig, har den det så är nästa steg att byta det om du fortfarande inte kommer in i det.

    /Andreas
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  7. #7
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av Kim

    Det var min första tanke oxå så jag får börja därifrån,nu är jag helt novis på 900 men undrar om 9k har samma styrdon för det har jag liggandes..

    Jaja får först få upp mittkonsollen utan kofot så man kommer åt den..

    Hej !

    Ville bara informera att 9k inte har samma srs styrdon som 900.
    Det känns så här spontant att styrdonet har packat men eftersom du just har köpt bilen så har du ingen aning vad förra ägaren har gjort, det kan vara så enkelt att han (förra ägaren) har klantat sig och tagit bort säkringen, så innan du byter styrdonet försäkra dig att styrdonet har + och - till sig, har den det så är nästa steg att byta det om du fortfarande inte kommer in i det.

    /Andreas
    Låter bra,skall göra det!

  8. #8
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Så då vart det felet fixat kontrolldosan hade krupigt för långt ut så det var bara till att banka tillbaka den igen.

    Som sagt en olycka ... ... ....

    Satt och skulle titta på srs lampan när den försvann och plötsligt visade där en lampa som stod check ACS?? ingen aning har visserligen Sensonic-koppling men det bör ju inte komma upp så direkt iaf..

    Så kär kommer veckans fråga,vad kan ha hänt när lampan Check ACS inte slocknar?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Vanligt fel att huvudinstrumentet slocknar ibland "glapp inuti" och när den då gör detta lyser airbaglampan och bland även andra lampor.



    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Så då vart det felet fixat kontrolldosan hade krupigt för långt ut så det var bara till att banka tillbaka den igen.

    Som sagt en olycka ... ... ....

    Satt och skulle titta på srs lampan när den försvann och plötsligt visade där en lampa som stod check ACS?? ingen aning har visserligen Sensonic-koppling men det bör ju inte komma upp så direkt iaf..

    Så kär kommer veckans fråga,vad kan ha hänt när lampan Check ACS inte slocknar?
    Hinner inte med allt.....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    235

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Har samma problem på en ng900, vad menar du med "kontrolldosan"?

  11. #11
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Hej!

    Menar styrdonet mellan sätena..

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Menar du att kontakten till dosan "hade krupit för långt ut"? Ja fatta inte faktiskt.

    På min förra ng900-95 va det kortis i kontaktkransen under ratten så de kunde inte avläsa SRS eller släcka denna. Bort me ratten, fräsch krans o allt läs/släckbart igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Menar du att kontakten till dosan "hade krupit för långt ut"? Ja fatta inte faktiskt.

    På min förra ng900-95 va det kortis i kontaktkransen under ratten så de kunde inte avläsa SRS eller släcka denna. Bort me ratten, fräsch krans o allt läs/släckbart igen.
    Styrdonet till srs mellan sätena satt löst.

  14. #14

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Menar du att kontakten till dosan "hade krupit för långt ut"? Ja fatta inte faktiskt.

    På min förra ng900-95 va det kortis i kontaktkransen under ratten så de kunde inte avläsa SRS eller släcka denna. Bort me ratten, fräsch krans o allt läs/släckbart igen.
    Styrdonet till srs mellan sätena satt löst.
    Har samma bekymmer med min... Hur kommer man åt styrdonet i detaljer?

  15. #15
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Kan inte släcka srs lampan

    Citat Ursprungligen postat av 232divers
    Citat Ursprungligen postat av Kim

    Styrdonet till srs mellan sätena satt löst.
    Har samma bekymmer med min... Hur kommer man åt styrdonet i detaljer?
    Om du tänker dig att du sitter i baksätet så har du en lucka framför dig,där askkoppen sitter på 9k,bänd loss den så kommer du åt 2st skruvar.

    Sen bänder du upp gummit där nyckeln sitter förhöjd jämfört med og900.
    Därefter ska du komma åt 2st skruvar till som sitter en bit framför nyckeln,man ser att den är delad.

    Bänd försiktigt upp plasten o lossa skruvarna,nu ska du kunna lyfta upp baksidan lite för att komma åt styrdonet..

Liknande ämnen

  1. Släcka SRS-lampan?
    Av negnuk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2017-02-03, 20:41
  2. Släcka srs-lampan på en 9000A 1995
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 20:46
  3. Hur släcka ABS-lampan
    Av han540 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 19:53
  4. Hjälp!!!! måste släcka abs lampan
    Av scary i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 17:29
  5. Släcka srs lampan ?
    Av Turbo_Knuff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •