Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Tog ut cabben nu i veckan och märkte att när jag ska "cabba ner" så gick suffletten emot locket när den var påväg ner i påsen.. Kikade lite på det och visade sig att locket inte går upp så mkt som krävs för att suffletten ska gå fritt förbi. Plockade isär plastkåpan som sitter under locket och att leta efter någon justering, men såg då att någon annan redan varit där och "brickat" upp suffletten.. Förmodligen någon som inte hittat hur man spänner upp locket eller förstått att det kan vara en dyr utgift, därav fuskat ordning detta.

    En kompis pratade om att det var väldigt vanligt med att gasdämparen ger sig med tiden och därför blir locket såhär.. Åkte bort till ANA och pratade med dom, och dom hade aldrig någonsin sålt en sådan dämpare enligt deras dator..

    Så är det vanligt att dämparen går sönder eller går det att spänna upp locket?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Är inte helt 100 på var gränserna går men antar att det blir en OG9-3 vi pratar om här?

    Jag hjälpte Jimel här på forumet i höstas då han precis köpt en Og9-3 cab som hade liknande problem.
    Sitter en sprint som lyfter locket och denna ger gärna med sig med tiden. Och om den inte är 100% tight så blir det väldigt trångt, alt att suffletten slår i locket när den går ner.
    Kan vara värt att kolla upp.

    Kontakta Jimel via PM så kan han säkert förklara bättre.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Jag läser alla trådar

    Stämmer mycket riktigt att vi meckade med detta i höstas, till höger i bagaget innanför tyget så sitter en saxmekanism med gasdämparen, jag bytte den men det hjälpt inte för mig, armen som snurrar och skall spänna upp locket sitter med en led och vid den sitter sprinten som Prodigal_son pratar om, kan bli glappt där, min hade gått av så jag bytte den.

    Efter det så märkte jag att locket tog i suffletten, då satte jag skruvar vid leden som jag nämnde innan, fanns gängade skruvhål i själva kopplingen, va kanske någon mm som gick att spänna men det räckte och nu funkar det kanon

    Känns som det blev rörigt så fråga gärna om jag rört till det för dig

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Har kollat upp detta nu, och den sprinten sitter fast riktigt bra på min bil!
    Testade att vrida på armen med en polygrip men det glappade absolut inget.
    Finns det ingen justering av den luckan på något sätt?
    Såg även att när luckan har öppnat sig så kan jag gå upp och trycka bak den någon cm och då stannar den kvar där.. Så det kanske kan vara gasdämparen ändå?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Tror bara luckan gick att justera i sid/höjd led.
    Prova att dra i skruvar där jag sa, går ju att använda vanliga bara för att prova men sen ska man nig byta ut dom till sådana utan skalle så dom inte förstör tyget eller något annat.
    Tror inte jag kände något glapp heller.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Kikade lite närmare på detta igår, och när jag hade en annan kille som kunde trycka suflett locket bakåt när den var öppen så såg jag allt att det glappade en del i den sprinten!
    Så det räckte att slå in den lite extra så satt den perfekt sen!
    Så nu går locket upp utan att ta i något alls! Är gott om plats mellan lock och suflett nu!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Locket till Suffletten på 9-3 aero -02

    Gött med en så enkel lösning

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    205
    Någon som kan utveckla detta lite mer, har just detta problem med att suffletten tar i luckan på vägen ner. Tog ner klädseln idag och kikade men blev inte helt klok på detta. Någon som kan men bild förklara vart sprinten sitter och så.
    Saab 9-5 Aero -02 - http://www.garaget.org/?car=275939
    Saab 9-3 2,0t -99 - Såld

Liknande ämnen

  1. Vad har locket till expansionskärlet för funktion?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 20:42
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 19:04
  3. vad andvända till suffletten? (inpregnering)
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •