Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: läckande servo

  1. #1

    läckande servo

    Hej.

    Jag har fått problem med att servosystemet läcker ut olja (styrservon) och jag vet inte vart jag ska börja leta.
    Jag har en 9-3 från 2001. Nivån sjunker ganska snabbt, från normalnivå till tom på ett par dagars körning. *Problemet uppstod för ca 2 veckor sedan och kom helt plötsligt.
    Tacksam för svar från er bättre vetande.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: läckande servo

    Hej

    Här har du bild på de rör och slangar som utgör styrservo systemet på din bil.
    http://www.saabdelar.se/spse/topp_servo_900_9-3.jpg

    En trolig kandidat är nr 16 som rostar sönder:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=261792

    Genom att ta bort luftskärmarna (plastskydden) under bilen, kommer du åt och ser röret!

    Lycka till.
    OG9-3 Steg1 (1999)

  3. #3

    Re: läckande servo

    Ja, låter troligt... När jag tänker efter så droppade det olja från plastskydden när jag bytte turbo på bilen för ett par veckor sedan, så det kan ju hänga ihop. Jag hade till och med bort skydden då jag råkade tappa ner en skruv som hamnade på ett av skydden, men såg inget då.

    Brukar den rosta "mitt på" röret eller vid slanganslutningarna? Ligger röret lätt synligt så det är lätt att konstatera läckage?

    Är det ngn fara att köra med systemet "tomt"? Jag har möjlighet att hissa upp bilen på onsdag på verkstad som är 6,5 mil bort. Vill inte att pumpen skär eller nåt. Jag har i och för sig gott om servoolja hemma, så jag kan ju alltid pytsa i lite.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: läckande servo

    Hej

    Jag googlade lite och hittade följande sida med bilder på rostig, läckande rör (3 bilder längst ner på sidan):
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2268866

    Det brukar rosta just under kylaren och en bit in i motorrummet, men visst, även anslutningen till röret från styrväxel (vänster sida, under batteriet) kan vara rostig.

    Ska du byta röret själv, är det enklast att plocka bort fronten och IC:n, då får du ut/in röret och kommer åt och skruva!
    OBS: kör inte pumpen torr!

    Lycka till!
    OG9-3 Steg1 (1999)

  5. #5

    Re: läckande servo

    Citat Ursprungligen postat av RK 9-3
    Hej

    Jag googlade lite och hittade följande sida med bilder på rostig, läckande rör (3 bilder längst ner på sidan):
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2268866

    Det brukar rosta just under kylaren och en bit in i motorrummet, men visst, även anslutningen till röret från styrväxel (vänster sida, under batteriet) kan vara rostig.

    Ska du byta röret själv, är det enklast att plocka bort fronten och IC:n, då får du ut/in röret och kommer åt och skruva!
    OBS: kör inte pumpen torr!

    Lycka till!

    Japp, röret hade rostat på angiven position. Bara att byta. Hoppas det går lika smidigt som att hitta felet...

    Är det någon som har en bra "manual" för demontering/montering?

  6. #6

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: läckande servo

    Jag bytte röret i somras. Då fanns de inte att köpa på Speedparts och Svenska Bil ville ha för mycket så jag tog ett från skroten.
    Kalasenkelt att byta enligt mig. Bort med fronten och eventuellt IC:n, lossa de två anslutningarna och sen är det väl ett par klämmor som håller röret på plats längst fronten på bilen. Lite pilligt var det att få loss på höger sida, men i det stora hela ett väldigt enkelt jobb.

    Lycka till!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8

    Re: läckande servo


    Tack för svaren. Jag tror inte det ska va några större problev. Behövs det några speciella klämmor, eller kan man använda något substitut?

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: läckande servo

    Jag vill inte svära på att det sitter några, men jag har för mig det. Skulle dessa gå sönder så går det bra med buntband som fästs på lämpligt ställe, bara de håller röret på plats.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: läckande servo

    Nu såg jag en bild på klämmorna, om man nu ska kalla de för det, för det är snarare fästen.
    I vilket fall som helst så bör de inte gå sönder om det inte är så att de har rostat sönder, och då fungerar det med bundband eller liknande.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. läckande Servo-olja!?
    Av Niccco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 09:34
  2. läckande servo olja 9-3SS
    Av Mange_9-3vector i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 11:51
  3. Servo i 99a!
    Av Tommy 99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •