Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: 9-5, Misständningar vid kraftig acceleration

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    9-5, Misständningar vid kraftig acceleration

    Patient:
    SAAB 9-5 Aero med Maptun BioPower St3 mjukvara

    Symptom:
    Har kört på BF95 hela kalla vintern, knappa 100mil/månad. Har fungerat utan upplevda problem. Tankade fullt med E85 (Antar att det är E75 nu) med ca 10lit BF95 kvar i tanken.

    Motor startar utan problem samt går jämt & fint både på tomgång & vid normal körning.

    Efter detta bränslebyte så är accelerationen ojämn/svängig. Vid mjuk acceleration märks inget, men vid hårdare acceleration så är det svängigt (eller hur man nu skall beskriva det). Har aldrig haft detta fenomen tidigare.


    Utförda felsökningsåtgärder:
    -Har en Forge avlastningsventil. Rengjorde samt smorde upp den, utan någon skillnad. När den kärvar brukar det kunna hugga till vid hård acceleration.
    -Delade elanslutningen till tändkassetten, magnetventilen & tryckgivaren (?) på tryckröret ovanför avlastningsventilen, sprayade kontaktspray i dessa kontaktdon.


    Vad kan detta bero på?
    BF95 bensinen som sotat igen förbränningsrummen? Knas med tändstiften? Bränslepumpen som inte orkar leverera? Igensatt bränslefilter? Bränsletrycksregulatorn? Wastegate som kärvar efter vinterns påverkan? Magnetventil som kärvar? Adaptionen som fått spel efter bränslebyte? Någon givare gett upp? Luftläckage?
    Något annat?

    Ja, var skall man lämpligen börja kolla på vid detta fenomen?

    Edit: Har konstaterat att det är misständningar vid kraftig acceleration runt 3000-4000rpm.
    Edit: Ändrade ämnesrubriken från "Ojämn acceleration efter bränslebyte."

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Varit bara en dag eller flera dagar?

    När jag tog våran svarta en dag efter "frugan" så hade den sina konstiga ryck en bra stund, men det gick över.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Tankade E75 i onsdags kväll, körde till & från jobbet i torsdags & noterade då svängningarna vid hårdare acceleration, under omkörning & påfart till motorvägen. Tänkte att det kanske var adaptionen. Bilen stod sedan still i helgen & idag när jag körde så var det samma fenomen. ca 20mil är avverkade efter att E75 tankades.

    Det är inga direkta ryckningar utan mer svängningar i accelerationkraften.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Plocka lös -polen på batteriet 1timme och sätt tillbaka och testa igen.
    Då får du en ny adaption...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Plocka lös -polen på batteriet 1timme och sätt tillbaka och testa igen.
    Då får du en ny adaption...
    Ja har funderat på detta som endel i felsökningen. Men har för mig att jag läst att det kan vara svårt att starta motorn om man har etanol i tanken, efter en nollställning av adaptionen & att man helst ska ha BF95/98 i tanken. Stämmer detta?

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Plocka lös -polen på batteriet 1timme och sätt tillbaka och testa igen.
    Då får du en ny adaption...
    Ja har funderat på detta som endel i felsökningen. Men har för mig att jag läst att det kan vara svårt att starta motorn om man har etanol i tanken, efter en nollställning av adaptionen & att man helst ska ha BF95/98 i tanken. Stämmer detta?
    nej, e85 adaptionen lagras i flashminnet 10minuter efter att bilen stängts av. Dra ur säkring 17 i 20sekunder så får du köra en ny adaptionsrunda efter det.


    Sent from ze mobile.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    nej, e85 adaptionen lagras i flashminnet 10minuter efter att bilen stängts av. Dra ur säkring 17 i 20sekunder så får du köra en ny adaptionsrunda efter det.
    Okej! Det låter bra!

    Sitter denna säkring 17 på vänster kortsidan av instrumentpanelen? Det med 10minuter var en nyhet för mig. Spelar det någon roll om man drar säkringen innan eller efter denna 10minuters period?

    Skall man köra på något speciellt sätt för att få bästa adaptionsresultat?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Jag har för mig att man ska köra på en hög växel från 1500 varv till 3000 tror jag det var iaf på gamla 9000 tiden. Och intervallet måste ta en viss tid att göra därför bäst med en hög växel och lång uppförsbacke
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Skall man köra på något speciellt sätt för att få bästa adaptionsresultat?
    Kör lugnt i 10-15 minuter så bör e85 adaptionen stabiliserat sig.

    Säkring 17 = kortsidan innanför förardörren. Drar du säkringen innan de 10 minuterna så sparas inte e85 adaptionen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Skall man köra på något speciellt sätt för att få bästa adaptionsresultat?
    Kör lugnt i 10-15 minuter så bör e85 adaptionen stabiliserat sig.

    Säkring 17 = kortsidan innanför förardörren. Drar du säkringen innan de 10 minuterna så sparas inte e85 adaptionen.
    Tackar!

    När du skriver att E85 adaptionen inte sparas. Är det att den senaste körningens adaption inte sparas över den befintliga i flashminnet? För den föregående E85 adaptionen ligger väl kvar? Eller hur fungerar det mer i detalj? Det kanske står beskrivet någon annanstans, tacksam för länkning dit isf.

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Adaptionen startar när du tankat minst 10liter eller om du lurar tankmätaren så bilen tror du tankat.
    Står bilen på 0% när du startar bilen, åker och tankar och sedan kör en sväng, stänger av bilen, rycker säkring 17 så kommer adaptionen vara tillbaka på 0 vid nästa startfärsök.
    Hade du väntat 10minuter efter att ha stängt av bilen så akulle adaptionen vara lagrad i flashminnet och därmed inte beroende av att ha permanent ström.


    Sent from ze mobile.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Tack för beskrivningen!

    När jag kom ut till bilen i morse så drog jag säkring 17. Återmonterade efter 15-30sekunder. Antar att tiden inte är av större betydelse? Körde ca 5mil i lungt tempo med stads & landsvägskörning. Hastighetsgränser mellan 30km/h & 120km/h. Parkerade. Körde sedan & åt lunch ett par km ToR, i lungt tempo. Nu när jag körde hem så accelererade jag lite kraftigare vid några tillfällen. Problematiken kvarstår med svajig acceleration, precis som man pumpgasar. Vid normalkörning & normal lättare acceleration märks inget av dessa svajningar.

    Vad kan detta bero på? Några mer felsökningstips? Pyser laddtrycket ut? Ojämn bränsletillförsel? Alla tips mottages tacksamt.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Hittade denna tråd med likvärdig problematik. viewtopic.php?f=3&t=288778
    Kan det vara så "enkelt" att det är något skit i spjällhuset? Vet inte när det rengjordes senast, förmodligen på någon service. Men frågan är om det rengörs på varje service? Jag har iaf aldrig själv gjort det.

    Hur kommer det sig att lite olja i spjällhuset kan orsaka ryckig acceleration? Hur förklarar man att det isf framträder efter att jag tankade alkohol, ren tillfällighet? Eller gör effektökningen att marginalerna blir mindre?

    Hur rengör man spjällhuset på bästa sätt utan att förstöra något. Klart värt att försöka.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Spjällhuset rengörs väl aldrig på service?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Kanske skulle kolla över bränsletrycket i bilen om det skedde efter tankning, en urläsning för att se hur adaptionen beter sig är även det en bra hjälp.
    Är backventilerna till tankurluftningen ok i bilen?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Bilen har en Henko pump från EXD sedan ett par år tillbaka som gått med E85 sommartid & BF när vinterhjulen varit monterade. 630cc spridare används också. Minns att spridarpackningarna var lite stela när jag tog ut spridarna för alignment för ett drygt år sedan eller så, om det nu kan spela in.

    Hur mäter man enklast bränsletrycket? Via extern manometer så som dessa http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb ... de0e61e186 ? Eller duger denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151366/ ? Kopplar man in denna till fuelrailen på något bra sätt?

    Backventilerna till EVAP är utbytta sommaren 2009, till VAG dito när jag skrev denna tråd. viewtopic.php?f=30&t=260317 Har dock inte kollat deras nuvarande kondition.

    Jag har CanUSB med både I & P bus anslutning. Hur läser jag enklast ut adaptionen?

  17. #17
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    9-5an har väl uttag på fuelrailen för att kunna mäta bränsletryck?

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Jag vill minnas att där sitter en svart plasthatt man kan skruva av, med en ventil av något slag därunder.

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag vill minnas att där sitter en svart plasthatt man kan skruva av, med en ventil av något slag därunder.
    ebay. Sök på gm fuel pressure så hittar du några mätare


    Sent from ze mobile.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ojämn acceleration efter bränslebyte.

    Var idag hos SBP för den årliga besiktningen. Blankt papper. CO=0,0 , CO 2500=0,0 , HC=007 , Lambda=1,00 . Gött!

    Hur som så svajjar det fortfarande. Så nu efter lunch tog jag en koll under huven. Skruvade först loss tändkassetten för att könna på tändstiften så de satt fast, det gjorde dem. Skruvade sedan loss det svarta plaströret in till spjällhuset & kollade ner under spjället. Där såg torrt & fint ut. Enbart en tunn fet hinna, ser inte konstigt ut.

    Kollade funktionen på den vita backventilen uppe vid insuget, den verkade okej.

    Tog mig sedan vidare till turbo regionenerna för att kolla hur Wastegatearmen rörde sig. Där gnisslade det. Så jag smorde först vinkelleden till porten med WD40, fortfarande gnissel. Sprejade då WD40 på armen där den går in i klockan, då blev det tyst. Droppade på lite motorolja, motionerade armen lite & monterade sedan tillbaka allt runtomkring. Sprayade även 2-26 i diverse kontaktdon samt kände på endel slangklämmor.

    Har inte hunnit provköra. Men det kanske skulle kunna vara en trolig orsak till problematiken om wastegatearmen inte löper friktionsfritt?

Liknande ämnen

  1. Hur kraftig koppling har jag vi.........
    Av Tommy1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 21:20
  2. Kraftig rök vid körning
    Av fuhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:15
  3. Extremt kraftig Rök
    Av fogden2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:52
  4. Kraftig blå rök!
    Av falujens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •