Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Placering av racekat på 3" downpipe OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Placering av racekat på 3" downpipe OG9-3

    Hej,
    har köpt en begagnad 3" downpipe av okänd tillverkare till min og9-3 och en racekat, billigaste möjliga från KL-racing.

    Kollar man var den gamla förra ägaren har haft katalysatorn så har den suttit nästan hela vägen bak där mellanröret skarvas ihop med halvsatsen, innan första ljuddämparen.

    Missförstå mig nu rätt men downpipen är alltså i ett stycke, så ska racekatten sitta någon annan stans än längst bak på DP:n måste den ju kapas.

    Så min fråga till er: Går det bra att svetsa fast katten precis innan första ljuddämparen på avgassystemet? Det är ju betydligt längre bak än var originalkatten sitter monterad.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    På min 9000 så satte jag katten på samma plats som originalkatten, dvs under tråget. Har sett lösning när den sitter för långt bak och då kan den slockna av vid besiktning.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    jag har också gjort om ett avgassystem som var utan katt från början. också med KL-racing katt. monterade min hyffsat långt bak, den sitter på första röret bakom downpipen, så kanske 40 till 50 cm längre bak än orginal, kanske 40cm från första ljuddämparen. jag har inte besiktat min bil efter monteringen så har ingen aning om avgasvärdena.

    men jag resonerade så att katten är mindre än orginal så den borde kräva mindre energi för att värma upp. om jag skulle få problem så åker jag till biltema och köper avgasbandage.

    kändes inte värt jobbet att slakta downpipen, för då måste man göra om alla fästen. och min hade inte riktigt plats för katalysatorn imellan flexdelen och slutet på downpipen, så hade fått modifiera avgaset längre bak endå.

    lycka till

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Typiskt att du inte hade besiktigat Då hade jag ju vetat om det hade funkat

    Men, jag tror det får bli så att jag monterar den strax innan första dämparen!
    Vill heller inte börja kapa i downpipen.

    Blir till att piska bilen rätt rejält innan man svänger in till bilprovningen

    En annan fråga:
    Hur skarvar man lämpligast ihop ett 2,5" system med 3" DP.

    Idag är det ihopskarvat med typ två runda halvmunnar och en klämma runt.
    Extremt svårt att förklara, hade ni sett en bild hade ni förstått

    EDIT: Såhär ser min downpipe ut:
    Vad tror ni om att kapa den vid det röda sträcket och svetsa på katten där? Ser ut som att förra ägaren själv har svetsat på delen efter sträcket!?

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    antingen så använder du en sån här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... MM-798476/

    eller så har du ju ett jättebra läge att göra övergången nu. dra 3" till katalysatorn om det går och 2,5" ur den? borde fungera rätt bra

    jag har tråkigt så slängde jag ihop mitt avgasrör från bilder på avgasröret i delar :P har inte några kort på det monterat ^^ så ser man hur upplägget är iaf

    och ja ljuddämparen är upp och ner

    orginalbilden:

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Mycket tack för hjälpen!

    Vi har samma halvsats ser jag, Simons/BSR 2,5"

    Nu har jag lånat din bild, hoppas det är okej

    Någonting såhär hade jag tänkt mig, är det möjligt:

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    ja bsr:s halvsats är väldigt tyst och bra

    det borde det fungera sådär jag hade det i tankarna först när jag gjorde mitt men det kändes enklare att sätta den på den raka biten så behövde inget annat ändras

    det underlättade rätt mycket då jag inte har någon svets heller så jag åkte och fick det svetsat, bortmonterat från bilen. så då visste jag att om vi svetsade den rakt så skulle det passa igen. med lite tur

    och om du monterar den där så behöver du nog inte vara orolig för att den inte skulle komma upp i temperatur.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Perfekt! Får nog bli att jag kapar av röret där och får det svetsat!

    Har tyvärr heller ingen svets så får nog leta upp nån i Skåneland som kan svetsa till en

    Ska hålla upp rören under bilen först o se så det säkert går ihopa!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Fasen också, det gick inte att montera katten där jag hade tänkt (röda sträcket på min bild) så det får bli där du "zimm" har den.

    Satte jag katten där jag hade tänkt mig tog den i plåten i underredet.

    Får helt enkelt hoppas att det inte blir för långt bak och att den går igenom SBP.
    Återstår att se

  10. #10
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Fasen också, det gick inte att montera katten där jag hade tänkt (röda sträcket på min bild) så det får bli där du "zimm" har den.

    Satte jag katten där jag hade tänkt mig tog den i plåten i underredet.

    Får helt enkelt hoppas att det inte blir för långt bak och att den går igenom SBP.
    Återstår att se
    Katalysatorn ska sitta så långt fram som möjligt, länkar till min DP.
    Min är besiktiad och godkänd med 3" helsats.

    En racekatalysator har högre arbetstemp än original och ju närmre turbon man sätter den desto varmare är det, rekomenderat att sätta så nära det går då avgaserna trots allt kyls av ju längre bak de kommer.
    Tråkigt att kapa men det blir förhoppningsvis lättare med min bild.


    http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1451679

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Håller med.

    Montera direkt efter flexröret om möjligt.

    Man vill ha bra avgasrening även fast man trimmar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Placering av racekat på 3" downpipe

    Varför efter flexröret? Är det nånstans det börjar läcka är det ju där. Är det då innan katten o lamdan så kan det bli knepiga värden. Min dp är från streetgear med just flexdelen innan kat å där läcker det alltid vid start ett par minuter tills det blir varmt. Har funderingar att flytta flex biten till efter just för o bli av med ev felkällor. Mina tankar om detta.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    antingen så använder du en sån här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... MM-798476/

    eller så har du ju ett jättebra läge att göra övergången nu. dra 3" till katalysatorn om det går och 2,5" ur den? borde fungera rätt bra

    jag har tråkigt så slängde jag ihop mitt avgasrör från bilder på avgasröret i delar :P har inte några kort på det monterat ^^ så ser man hur upplägget är iaf

    och ja ljuddämparen är upp och ner

    orginalbilden:

    Du ska ha cred för bilden du klippte ihop.
    Men katten sitter väldigt illa placerad för att få upp vettig temp.
    Resonemanget att den är mindre faller på att den har högre flöde istället, så funktionen kommer onekligen vara nedsatt där den sitter placerad nu.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    att funktionen blir nedsatt tvivlar jag inte på, men hoppas att den fortfarande skall fungera tillräckligt bra.

    jag menar det sitter katalysatorer på bilar med 1.3 litersmotorer, och de avger tillräckligt mycket värme för att tända en katalysator.

    den ytan extra som jag har att avge värme innan katalysatorn tror jag inte kommer påverka speciellt mycket, jag menar ytan innuti katalysatorn är många gånger större, så tror att den fortfarande kommer ta upp majoriteten av värmen från avgaserna.

    om den inte skulle bli varm nog så åker jag och köper avgasbandage och lindar avgaset från turbon till katten, så lär den skulle fungera lika bra som om den satt längre fram

    får se hur det fungerar när det är dags för besiktning, får se till att köra bilen ordentligt varm innan, jag kör även på e85 så det kanske underlättar lite med.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Placering av racekat på 3" downpipe

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    att funktionen blir nedsatt tvivlar jag inte på, men hoppas att den fortfarande skall fungera tillräckligt bra.

    jag menar det sitter katalysatorer på bilar med 1.3 litersmotorer, och de avger tillräckligt mycket värme för att tända en katalysator.

    den ytan extra som jag har att avge värme innan katalysatorn tror jag inte kommer påverka speciellt mycket, jag menar ytan innuti katalysatorn är många gånger större, så tror att den fortfarande kommer ta upp majoriteten av värmen från avgaserna.

    om den inte skulle bli varm nog så åker jag och köper avgasbandage och lindar avgaset från turbon till katten, så lär den skulle fungera lika bra som om den satt längre fram

    får se hur det fungerar när det är dags för besiktning, får se till att köra bilen ordentligt varm innan, jag kör även på e85 så det kanske underlättar lite med.
    Storlek på katalysator är anpassad till motor volym/hästkrafter/turbo/diesel/ej turbo osv...
    Dagens bilar med låg co halt miljö anpassade katten är direkt slutna vid grenröret som tip
    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21205348
    därefter kan man dra slutsats att den vill ha mycket värme.
    En avgassystem tappar värme längre bak och du kan hålla i handen sista byten men prova det vid turbo ?

    PS! flöde o rening går åt motsatta håll, (de har sagts redan) och gäller att hitta/kompromissa ett läge att båda fall blir tillfredsställa.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?
    Av Lindstén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 19:29
  2. JT downpipe och racekat med Ferrita halvsats går de ihop? OG9-3
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •