Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Värde på en 9000 Classic?

  1. #1

    Värde på en 9000 Classic?

    Behöver köpa en kombi och det lutar åt en 9-5 Aero.

    Är lite nyfiken på vad min 9000 CSE -98 2,3 turbo kan vara värd.
    Gissar på att den kan vara värd lite extra i Saabkretsar då det är en lite speciell modell. Bilen är lackad i mörkgrön metallic.

    Det är en 225hk motor, Det står A50 i papprena men det bör ju vara en tidig Classic tror jag. Speedpartsvässad steg3 med racekat. och 3" hela vägen ca 287 hk. Ny bränslepump,magnetventil,dump m.m.
    Mobil 1 olja hela vägen. Fixad koppling, ny topppackning.
    Precis slått om till 20000mil, 2 ägare, Classicfälgar,Vinterhjul,
    All utrustning utom elstolar,taklucka
    Cremeskin,mittarmstöd,3 nackstöd bak,omlackad på Saab p.g.av stenskott kostnad 45000kr,ny grill-ruta, nya främre strålkastarem.m.
    Alla kvitton finns. Kanonskick.Pedantskött.
    Ägaren före mig körde mycket landsväg.

    Vad kan man räkna med att få för den?
    Kan vara bra att veta om man får ett inbytespris på en nyare 9-5.

  2. #2
    hej har en aero 97 18000mil värde inbyte ca 65000-70000 på en bilfirma när jag hörde för en vecka sedan
    fly low

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av fly low
    hej har en aero 97 18000mil värde inbyte ca 65000-70000 på en bilfirma när jag hörde för en vecka sedan
    Vilket skambud tycker jag.
    Är den i fint skick borde den vara värd mer?
    Men bilhandlare är ju bilhandlare.
    Försök sälja den privat istället, tjänar du nog på.

    Mvh Eric.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    [quote=Silver AERO]
    Citat Ursprungligen postat av "fly low":v28fdqxk
    hej har en aero 97 18000mil värde inbyte ca 65000-70000 på en bilfirma när jag hörde för en vecka sedan
    Vilket skambud tycker jag.
    Är den i fint skick borde den vara värd mer?
    Men bilhandlare är ju bilhandlare.
    Försök sälja den privat istället, tjänar du nog på.

    Mvh Eric.[/quote:v28fdqxk]
    Sälj den privat. far skulle fått 75 000 i inbyte för en 850 -97, som gick att sälja för 90 000 utan svårigheter privat.
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  5. #5
    Åren 97-98 var just 9000 väldigt påkostad-snygg också.
    Enligt min mening ett väldigt bra bilköp,
    man får mycket för pengarna.

    Har studerat annonserna i dagspressen och det verkar vara en väldigt stor spännvid på vad man begär.
    Det är i o för sig oftast 150 och 170 hästars modeller som säljes.
    Har sett likvärdiga bilar som skiljer ca 30 000 kr i pris.
    1998 fanns det ingen Aero utan det fick bli en Classic R som nästan
    var samma bil.
    Kan jag få 100 000 för min? ;-)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Åren 97-98 var just 9000 väldigt påkostad-snygg också.
    Enligt min mening ett väldigt bra bilköp,
    man får mycket för pengarna.

    Har studerat annonserna i dagspressen och det verkar vara en väldigt stor spännvid på vad man begär.
    Det är i o för sig oftast 150 och 170 hästars modeller som säljes.
    Har sett likvärdiga bilar som skiljer ca 30 000 kr i pris.
    1998 fanns det ingen Aero utan det fick bli en Classic R som nästan
    var samma bil.
    Kan jag få 100 000 för min? ;-)
    Har ju själv en 97:a A50 2.3t som jag är nöjd med. så jag håller med dig om att det är mycket bil för pengarna.
    Tror dock INTE att du kan räkna med att få ut några 100 000:- för din bil. Många tycker att 20' mil är för mycket för det första, för det andra är det ju ingen AERO trots allt.
    Angående trim & nybytta delar brukar det ju aldrig att få ut några pengar för detta, möjligen kanske det gör bilen mer lättsåld fast trim kan ju även avskräcka vissa.
    Det räcker ju iofs att en enda person till tycker att bilen är värd 100 000:- så kan ju både köpare & säljare göra en affär som båda blir nöjda med.
    Själv skulle jag nog inte vara intresserad av din bil ens för 80 000:- men jag är ju inte på jakt efter en sån utan en riktig Aero, helst 97:a.
    Räkna inte med något vidare inbytespris, möjligen får du bättre bud hos en SAAB-handlare men då är ju säkert 9-5:an du byter till dyrare där också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Jag tog i lite när jag skrev 100000 kr ville börja högt för att få ett så realistiskt värde som möjligt.
    Det är inte så stor skillnad mellan en s.k. "riktig Aero" och en Classic "R"
    Enligt min mening alltför lite för att ha betydelse.

    Aero:
    Stolarna-Både på gott och ont, sköna men skymmer sikten samt bara 2 platser bak.
    Fjädrar/Stöt-Bättre men går att fixa även på Classic
    Antispinn-Ingen som använder ändå
    Har man tur får man ellucka och elstolar med, stolarna är bra men luckan används sällan om man har ACC, man använder ju knappt elhissarna med ACC.

    Classic R:
    Lägre ha faktor=Lägre pris, mindre stöldbegärlig
    Lägre försäkring
    Nyare årsmodell med alla dess fördelar
    Ofta inte så hårt körd/använd
    Aero emblem finns att köpa lösa
    Träratt-Flygplanslogga i stolarna

    Tycker det skiljer alltför lite mellan dessa modeller.
    Samlarvärdet bortser jag från.
    Hade man haft sportchassie och kallat -98:ans Classic R för Aero
    så hade nog ingen reagerat, priset hade säkert också blivit mycket högre
    för att det satt ett Aeroemblem på den.
    De sköna flygplansstolarna tror jag Saab hade avecklat ändå.

    Saab 9-5 Aero fanns/finns ju både med tyg och skinn och även ventilerade skinnstolar, alla modellerna är ju Aero trots olika stolar.
    Min personliga åsikt är att automatlåda inte hör hemma i en fyrcylindrig bil
    speciellt inte i en Saab Aero. Vet inte om det funnits det i 9000 Aero's.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Jag tog i lite när jag skrev 100000 kr ville börja högt för att få ett så realistiskt värde som möjligt.
    Det är inte så stor skillnad mellan en s.k. "riktig Aero" och en Classic "R"
    Enligt min mening alltför lite för att ha betydelse.
    Det gäller ju bara att övertyga ev köpare om det också.
    Visst är det väl så att en del värderar namnet "Aero" en del & att det ju är upp till var & en att göra den värderingen.
    Själv är jag beredd att betala mer för en "äkta Aero" även baserat på ett framtida försäljningspris.
    Du skriver att du bortser från samlarvärdet, det är väl OK men sanningen är att många av oss inte bortser från det & att det därför påverkar värderingen av Classic kontra Aero.

    Sedan blir jag fundersam när du skriver "flygplanslogga i framstolarna", jag trodde att detta enbart fanns på A50 & att denna endast fanns -97. När Classic kom -98 fanns inte flygplansloggan kvar trodde jag.
    Kan det inte vara så att din bil egentligen är en MY97 men första registreringen är gjord -98? Chassinummer kan väl ge svaret, har för mig att MY97 börjar på "V" men det kan säkert någon annan bättre.
    Kan ingen initierad reda ut detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Visst Aero är Aero men efter 5 års ägande av min SAAB med allt vad det innebär av ett nyfunnet intresse för Saabs värstingar så är iallafall min samlade personliga erfarenhet att skillnaden modellerna emellan är väldigt liten.Sportchassit är väl det som jag saknar på Classic.

    Classicmodellen togs fram inför modellåret-98 för att tillfälligt ersätta
    Aeron som togs ur produktion -97. En ny 9-5 Aero var på gång -99.
    Prislappen på Classic 225 i beg.hallarna var också betydligt högre än för motsvarande 200hk modeller, ungefär lite som skillnaden mellan Aero och 200hk tidigare modellår.
    Många oinitierade som funderar på att handla beg,Saab känner inte till Classic 225 modellen.

    Classic 225 som är den sista 9000 kommer nog att få ett bra samlarvärde också framöver.
    Saab 9000 har inte något bra andrahandsvärde.
    Det är därför som den är ett sånt himla bra köp tycker jag.
    Kanske vet någon listpriset på en Aero.97 och en Classic-98
    gissar på att de ligger rätt lika.

    Jag har en årsmodell -98 tidig sådan, det står A50 i papprena
    men den har allt som en Classic har inkl. de snygga fälgarna.
    Jag har sett andra Classic med flygplansloggan i stolen,
    silverfärgad med svarta stolar i skinn/mocka.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Jag tog i lite när jag skrev 100000 kr ville börja högt för att få ett så realistiskt värde som möjligt.
    Det är inte så stor skillnad mellan en s.k. "riktig Aero" och en Classic "R"
    Enligt min mening alltför lite för att ha betydelse.

    Aero:
    Stolarna-Både på gott och ont, sköna men skymmer sikten samt bara 2 platser bak.
    Fjädrar/Stöt-Bättre men går att fixa även på Classic
    Antispinn-Ingen som använder ändå
    Har man tur får man ellucka och elstolar med, stolarna är bra men luckan används sällan om man har ACC, man använder ju knappt elhissarna med ACC.

    Classic R:
    Lägre ha faktor=Lägre pris, mindre stöldbegärlig
    Lägre försäkring
    Nyare årsmodell med alla dess fördelar
    Ofta inte så hårt körd/använd
    Aero emblem finns att köpa lösa
    Träratt-Flygplanslogga i stolarna

    Tycker det skiljer alltför lite mellan dessa modeller.
    Samlarvärdet bortser jag från.
    Hade man haft sportchassie och kallat -98:ans Classic R för Aero
    så hade nog ingen reagerat, priset hade säkert också blivit mycket högre
    för att det satt ett Aeroemblem på den.
    De sköna flygplansstolarna tror jag Saab hade avecklat ändå.

    Saab 9-5 Aero fanns/finns ju både med tyg och skinn och även ventilerade skinnstolar, alla modellerna är ju Aero trots olika stolar.
    Min personliga åsikt är att automatlåda inte hör hemma i en fyrcylindrig bil
    speciellt inte i en Saab Aero. Vet inte om det funnits det i 9000 Aero's.
    antispinn... fanns det ens -97 -98 hade för mig saab la ned de pga mycket krångel.

    tycker bara det är en fördel med 2 platser bak... man behöver ju inte släpa runt på så mycket onödig vikt då

    synd att inte saab hade råd och sätta pilotstolarna från aeron i jubileumsmodellen då dessa stolarna var för dyra och tillverka längre.
    anledningen till att jubileumsmodellen fick kjolpaket det var väll för att saab hade överskott om jag inte minns fel

    och visst fanns det 9000 aero med automatlåda... ända ifrån starten -91 gick det att få automatlåda


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

Liknande ämnen

  1. saab 9000 2.0 t classic -98
    Av SpennisH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 10:19
  2. Oljeläckage på min 9000 2.3T Classic -98
    Av andreeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:16
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •