Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

  1. #1

    Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Hej!

    Jag har nyligen införskaffat mig en mycket fräsch Saab 9000 2.3T från 93 som har en mycket välfylld servicebok. Den har idag rullat 30000 mil och servades senast på märkesverkstad vid 29200. Detta har dock inget med dagens situation att göra, så nog om detta.

    För några dagar sedan då jag vid 9 på morgonen skulle iväg till jobbet var det omkring 2 minusgrader ute, skönt tyckte jag. Mindre skönt verkade bilen tycka då den startade direkt men sedan vibrerade oerhört och lät "ansträngd", jag tänkte inte mycket mer på det just då utan rullade iväg mot jobbet. Väl påväg går den som i en våg ljudmässigt, inget som påverkar varvtalet men en våg vad gäller ljud och vibrationer som kvarstår i omkring 2 minuter tills det att första värmen når kupén.

    Samma sak har nu hänt de senaste två dagarna så jag började leta efter läckor i diverse slangar för att eventuellt hitta någon förklaring, detta utan framgång då allt ser förvånansvärt fräscht ut. Istället började jag kolla igenom oljekvalitén, dags att byta, jajjemen. Men inga tecken på vatten eller andra problem i den delen.

    Däremot är kylarvattnet i expansionskärlet gud förbannat grumligt, kör jag ner fingret får jag upp en form av brun gegga blandat med vatten, lukten påminner om avgaser.
    Värt att poängtera är att bilen inte ryker överhuvudtaget, bortsett från då den är kall, det vill säga.

    Jag läser mig till att det eventuellt kan vara topplocket eller dess packning som börjar ge med sig, men borde man inte då upptäcka vatten i oljan likaså?
    Jag hoppas innerligt på andra svar rörande andra möjliga orsaker då bilen går rent ut sagt suveränt vad gäller turbotryck och driftsäkerhet vid längre körningar, inga som helst konstigheter.

    Jag är inte super-insatt i mek men har en viss koll på var saker sitter och hur de fungerar så kom gärna med alla möjliga förlag. Utöver topplocket då jag inte VILL tro att det är orsaken, i dagsläget.


    Tack på förhand //
    Hampus G

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Dessvärre får jag göra dig besviken. Allt tyder på att det är topplockspackningen som lämnat in. På min gamla sugis från -92 hände samma sak runt 30.000 mil. Starta motorn kall och lyft av locket till expansionskärlet. Om det bubblar då så är det en kvittens på läckande topplockspackning. Sannolikt har den börjat läcka nyligen då den verkar "täta till" sig då den blir varm. Prova att kontrolldra topplocksbultarna med spec moment. Har du tur får du stopp på läckaget. Sannolikt lär problemet återkomma så den enda radikala åtgärden är att byta t-packningen enligt konstens alla regler.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Dessvärre får jag göra dig besviken. Allt tyder på att det är topplockspackningen som lämnat in. På min gamla sugis från -92 hände samma sak runt 30.000 mil. Starta motorn kall och lyft av locket till expansionskärlet. Om det bubblar då så är det en kvittens på läckande topplockspackning. Sannolikt har den börjat läcka nyligen då den verkar "täta till" sig då den blir varm. Prova att kontrolldra topplocksbultarna med spec moment. Har du tur får du stopp på läckaget. Sannolikt lär problemet återkomma så den enda radikala åtgärden är att byta t-packningen enligt konstens alla regler.

    Ja, visst kan det vara topplockspackningen. Men varför har jag då så stora mängder okänd avgasluktande gegg i kylsystemet och inga spår av vatten i oljan?

    Sedan grubblar jag extra eftersom att en topplockspackning i mina ögon inte känns som en möjlig bov bakom en så taskig gång då den är kall. Var förövrigt ute alldeles nyss och lät bilen stå på tomgång i 2 minuter ungefär, den ligger strax under 1000 varv vilket jag inte tycker är fel? Däremot vibrerade det och lät på precis samma sätt som tidigare, utöver detta dippade den även varvtalsmässigt ner till ungefär 500 där den var väldigt nära att dö föra att sedan rädda sig själv.

    Så, jag grubblar än på varför jag har olja i kylen men inte vatten i oljan och varför den går som en påse skit då den är kall?
    Att allt detta skulle ha med topplockspackningen känns.. hårt. Detta med tanke på att den går felfritt efter 2 minuters körning utan någon som helst rökbildning från avgasröret.


    EDIT: Jag kollade vid tomgångskörning i kärlet men där syntes inga bubblor till, luktar man enbart ner i hålet luktar det alldeles vanlig glykol. Det är enbart om man tar upp lite av geggan på fingret som det luktar avgaser.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Topplockspackningen kan ha en väldgt liten spricka mellan en kylkanal och en cylinder. Har du riktigt otur så har toppen spruckit mellan förbänningsrum och kylkanal som tätar till sig med värme, men det har jag inte hört talas om på minst 15 år när det gäller SAAB.

    Det är bara när det är generalras på toppapackningen som du för vatten i oljan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Konsumerar bilen kylarvatten?
    Om den nu skulle göra det så gör en kallstart, av med locket på expansionskärlet och rusa motorn lite försiktigt (inte säkert att det visar sig på tomgång). Bubblar det eller rent av rör sig onormalt mkt så är det med stor sannolikhet toppackningen.
    När du gjort detta så stäng av bilen, skruva bort tändkasetten och bort med stiften.
    Lys ner med en lampa och se om någon cylinder är blankare/blötare än de andra.
    Skulle så vara fallet så vet du vilken cylinder som läcker in vatten.

    Har som händelse en 9000 2.3t -97 som står topp-less i garaget av just denna anledning.
    Började med att den konsumerade lite vatten. Den började med det i samband med byte av termostat men trots väldigt läcksökande så hittades ingen läcka. Efter 3 månader så konsumerades det helt plötsligt ca 1 liter per mil och mycket vit rök vid kallstart.
    Då kollade jag det som jag skrev ovan och då bubblade det lite i exp-kärlet och cylinder 1 var blöt.
    När toppen väl var av visade det sig att packningen gett sig i ett 2x5 mm stort parti på ovansidan mellan cylinder ett och en av de "nedre" kylkanalerna.
    Lätt att vara efterklok men skulle nog efterdragit toppen runt 25k mil men har inte tänkt på det...
    Bilen har gått ca 30400 mil och så gott som samtliga med steg 2-program.
    Kolvar och cylinderlopp är kalasfina och likaså toppen. Kedjespännaren är ute 16 mm men det blundar jag för tills det börjar rassla....

    Ska du byta packning så ta en insugspackning och toppbultar. Sära turbo och grenrör så slipper du krabba med grenrörets pinnbultar (går garanterat av...).

    Lycka till med felsökningen.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  6. #6

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Jag har under ungefär en månads tid nu helstoppat mitt motormeckande/felsökande, anledningen till det antar jag kommer från min oerhörda lathet vad gäller att komma igång med denna topplockshistoria.

    Antagligen beror det på min oerhörda okunskap vad gäller motormeck av denna kaliber. Tidigare har jag bytt allt ifrån olja/filter till tändspolar, enbart varit med och bytt topplock/planat en Golf Cab en gång i tiden vilket jag inte tycker ger mig mycket kött på benen i det avseendet.

    Så, jag vill nu, en gång för alla komma igång med mitt arbete med topplocket, har kollat i Haynes gör det själv för Saab 9000 men blir inte särskilt glad då jag ser de 43 punkterna för demontering och lika många för montering. Inte så jäkla motiverande, men jag måste komma igång nu för här kan inte bilen stå.

    Jag har det relativt knapert på den ekonomiska och kan därför inte köpa nya delar i drivor. Topplockspackning har jag hittat för i runda slängar 300 kr på ex. Speedparts, men vad mer behöver jag?

    Skölj gärna med tips av olika slag.

    Gör en projekttråd av detta i en ny trådstart..?

  7. #7

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Nu är arbetet åtminstone påbörjat, skönt.

    Oavsett om det är mycket så är det igång!

    Enligt Haynes har jag nu plockat lös höger framhjul samt tagit lös innerskärmen med sanslösa mängder skruvar. Än var humöret på topp och jag fortsatte inåt och hittade en plug i anknytning till kylaren. Sagt och gjort öppnade jag den pluggen och ut forsade vatten/brun klägga ner i min balja, utmärkt tyckte jag... Nu var man igång! Jag fortsatte ända till punkt 14 faktiskt. Men här och framåt tror jag att jag behöver alla tips jag kan få. För nu blir det komplicerat känns det som, så i höjd med detta tog jag också kväll. Under vägen hade jag det bra då jag tidigare plockat lös AC kompressorn för att renovera den, den ligger ännu på arbetsbänken.

    Frågan är nu om jag måste plocka lös hela turbo-aggregatet, eller kan jag gå runt detta? I så fall, hur?

    Tack på förhand allesammans.

    Detta skall nog gå vägen, med tiden. Bilder skall ni få, lovar.

    Tack igen.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Det räcker att dela mellan turbo och grenrör och låta turbon sitta kvar i bilen.

    Låter som du trots allt gjort den tråkigaste biten
    Innerskärmarna är tålamodsprövande...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    Re: Saab 9000 2.3T går som stryk vid kallstart

    Ja fy tusan, innerskärmsbiten höll på att få arbetet att hamna på is, men plötsligt låg dom där på garagegolvet. HURRA tänkte jag.


    Råkar någon av skribenterna i tråden möjligtvis känna till ett bra ställe för planing av en topp i Linköping?

    Hur mycket skall man ta, som MEST på denna turbotopp?



    /Hampus

Liknande ämnen

  1. Tar automaten stryk vid Chippning?
    Av Kirderf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 15:44
  2. svår startad saab 9000 cde ftt -96 vid kallstart
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 23:27
  3. Saab 9000 2,3T går RIKTIGT illa dör hela tiden vid kallstart
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 20:21
  4. Saab 9000, rycker preciss efter kallstart.
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •