Hej!
Jag har nyligen införskaffat mig en mycket fräsch Saab 9000 2.3T från 93 som har en mycket välfylld servicebok. Den har idag rullat 30000 mil och servades senast på märkesverkstad vid 29200. Detta har dock inget med dagens situation att göra, så nog om detta.
För några dagar sedan då jag vid 9 på morgonen skulle iväg till jobbet var det omkring 2 minusgrader ute, skönt tyckte jag. Mindre skönt verkade bilen tycka då den startade direkt men sedan vibrerade oerhört och lät "ansträngd", jag tänkte inte mycket mer på det just då utan rullade iväg mot jobbet. Väl påväg går den som i en våg ljudmässigt, inget som påverkar varvtalet men en våg vad gäller ljud och vibrationer som kvarstår i omkring 2 minuter tills det att första värmen når kupén.
Samma sak har nu hänt de senaste två dagarna så jag började leta efter läckor i diverse slangar för att eventuellt hitta någon förklaring, detta utan framgång då allt ser förvånansvärt fräscht ut. Istället började jag kolla igenom oljekvalitén, dags att byta, jajjemen. Men inga tecken på vatten eller andra problem i den delen.
Däremot är kylarvattnet i expansionskärlet gud förbannat grumligt, kör jag ner fingret får jag upp en form av brun gegga blandat med vatten, lukten påminner om avgaser.
Värt att poängtera är att bilen inte ryker överhuvudtaget, bortsett från då den är kall, det vill säga.
Jag läser mig till att det eventuellt kan vara topplocket eller dess packning som börjar ge med sig, men borde man inte då upptäcka vatten i oljan likaså?
Jag hoppas innerligt på andra svar rörande andra möjliga orsaker då bilen går rent ut sagt suveränt vad gäller turbotryck och driftsäkerhet vid längre körningar, inga som helst konstigheter.
Jag är inte super-insatt i mek men har en viss koll på var saker sitter och hur de fungerar så kom gärna med alla möjliga förlag. Utöver topplocket då jag inte VILL tro att det är orsaken, i dagsläget.
Tack på förhand //
Hampus G