Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Laga ACC display OG9-3, FAQ?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Laga ACC display OG9-3, FAQ?

    Lägger in en gammal beskrivning jag gjorde hur man kan reparera Saab 9-3 OG (och SAAB 900 NG) ACC display...


    Detta är ett känsligt jobb, så gör det på egen risk!

    För att ta bort panelen från bilen är det enklaste sättet att dra ut facket bredvid cigtändaren (antar att det sitter en askkopp istället på vissa bilar) och tryck sedan ut panelen bakifrån och lossa kabeln.

    Placera enheten på ett bord och demontera i följande ordning;

    1) De två skruvarna på var sida.
    2) flatkabeln mellan de två PCB
    3) De skruvar som håller PCB i huset
    4) skruvarna som håller displayen reflektorn på huset





    OBS!!! Den flexibla flatkabeln mellan skärmen och PCB är extremt bräcklig! Du måste försiktigt lirka ut PCB, displayen och reflektorn ut ur huset utan att riva sönder den flexibla kabeln. Det är svårt att se vad man gör - var mycket försiktig. Det kan hjälpa att trycka displayen från framsidan av panelen. Det finns nästan ingen slack alls så du måste trycka på displayen i samma takt som lyfter PCB.



    Om du lyckas kommer det att se ut ungefär så här.



    Kabeln är limmad och genom att öka trycket så kompenserar man väl troligen från att limmet börjat släppa.

    PCBt ser ut som om det är förberett för någon form av fäste. Jag bestämde mig för att testa att använda dessa för min förstärkning. (jag tror att ng900 haft en lödd kabel till displayen i början)



    Min lösning, en gummibit, en bit av plast och två små skruvar monteras för att hålla kabeln på plats.



    På reflektorn limmade jag en list för att bredda stödet och nitto skumgummi för att lägga tryck på den flexibla kabelanslutningen på displayen.



    Nu är det bara att sätta tillbaka altsammans i omvänd ordning som ovan. Det känsliga momentet är när displayen ska tillbaka i huset.

    Sedan är det bara skruva ihop resten, montera tillbaka den i instrumentbrädan och starta bilen. I mitt fall gjorde enheten någon form av kalibrering innan den kom tillbaka till normalläge.

    Alla segment utom en fungerade efter denna lagning. Innan jag började fungerade nästan inga segment så metoden fungerar. Det är 2 år sedan jag gjorde detta och det fungerar fortfarande bra.

    Såg även dessa trådar som kan vara av intresse att läsa;
    viewtopic.php?f=30&t=227638
    viewtopic.php?f=6&t=271182
    Kanske denna kan läggas som en FAQ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    8år sedan nu men skulle ha varit kul att få se bilderna om dom finns kvar?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Kanske denna kan vara av intresse? Det verkar som att man endast får fullständig instruktion med bilder om man köper produkten dock..

    https://www.youtube.com/watch?v=NuwekXhn4fs
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    När jag fixade min ACC med display från AKSpeedo gick det enkelt. Sedan är det enklare med en lödpasta som förångas för den inte används, kommer inte ihåg vad sådan heter dock.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    När jag 2010 lagade min ACC-display (se länk 2 i första inlägget här ovan) fick jag tillbaks alla pixlar. Efter 5 år började några pixlar försvinna vid kall väderlek och detta har sakta blivit sämre med åren. Fortfarande går det att använda ACC-displayen eftersom alla pixlar syns vid varm väderlek och alla pixlar kommer tillbaks efter 5-10 minuters körning vid kall väderlek.

    Det känns dock som om det är dags att göra något åt den igen och då verkar ju AKSpeedos lösningar vara intressanta
    Köpte du stelu AKSpeedos lödvariant? Var det svårt att löda? Vad menar du med "lödpasta som förångas för den inte används"?

    Vad menas med deras variant "heat bonded"? Hur fungerar det? Och blir det lika bra som med lödning?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag köpte varianten som ska lödas fast, "SAAB 9-3 ACC LCD Pixel Repair Non Bond - Brand New LCD Display and Ribbon Cable". Då löder man fast en kontaktering på kontaktbanorna som original flatkabel varit limmad mot. Jag fick lite hjälp av en kollega på mitt dåvarande jobb. Vi använde lödpasta och en varmluftspistol avsedd för lödning och detta är saker som används för att manuellt ytmontera kretsar. Det går bra att manuellt löda om man är noggrann. Oavsett metod bör man kontrollera noggrant att man inte har kontakt mellan olika kontaktbanor efteråt. När kontakteringen är på plats placeras flatkabeln på nya displayen i kontakteringen och sedan stänger man den. Denna reparation gjordes för fyra år sedan och det har inte varit något problem alls sedan dess.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

Liknande ämnen

  1. Laga SID & AC display i Stockholm?
    Av gunnelof i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-07-11, 23:03
  2. Hur laga ACC-display 9-5 05?
    Av Straal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 23:56
  3. Sid display og9-3 vs 9-5
    Av bullfisher i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 14:10
  4. SID + ACC-display
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •