Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

  1. #1

    kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    som rubriken lyder.. jag åkte en sväng idag och tryckte gasen till botten bara testa bilen liksom. bilen får kraftiga ryckningar så fort laddtrycket går över 1,5 bar det händer endast när bilen e kall, efter ca 30 min körning så försvinner problemet och då laddar inte bilen mer än 1,46 bar bilen e trimmad och har high per steg 2

    jag har bytt till öppet dumpventil, byte stift, blåste i slangarna, kört me inchekshen cleanar och bytt oljan men inget hjälpte och problemet kvar står.

    notera att jag har haft problemet sen jag köpte bilen, men den hade stått i ca 3 månader då jag byte låda och koppling. förra ägaren var en skåning och han sa då att bilen hackar när turbon e kall då det går ett spärr som skyddar turbon? förstod inte det då när han sa det (dialekten)

    MVH
    Mackan
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Laddtrycksspärren ligger på 1,54bar och slår du i den hackar det till ganska bra.

    Ett steg2chip ska Inte ge 1,4-1,5 bar!!! Du har fel program eller fel i hårdvaran så bilen laddar för mycket. Kan tänka mig steg2 ska ligga på 1-1,15bar kanske 1,2 när overboost hoppar i.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Laddtrycksspärren ligger på 1,54bar och slår du i den hackar det till ganska bra.

    Ett steg2chip ska Inte ge 1,4-1,5 bar!!! Du har fel program eller fel i hårdvaran så bilen laddar för mycket. Kan tänka mig steg2 ska ligga på 1-1,15bar kanske 1,2 när overboost hoppar i.

    jag filmade lite
    http://www.youtube.com/watch?v=0Eu2PK1egT0
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Kan vara så "enkelt" att IC;n har ett pyttelitet läckage i ena gaveln. Detta brukar liksom täta till sig när man varmkört lite. Och då sparkar skyddsfunktionerna till när den plötsligt tappar för mycket laddtryck, eller vill ha mer för att det läcker på vägen. Kan även va en slang som murknat lite på insidan o släpper igenom för mycket tryck åt fel håll.

    Hade stenskott i IC;n sist detta hände. Stenen satt kvar och bara när det var minusgrader så hände det som du beskriver.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Skulle börja med att kolla:

    1. Känna på turbon så den inte glappar.
    2. Kolla wg så den löper fritt och öppnar vid GLT
    3. Kolla så GLT är rätt.
    4. Kolla vakumslangar i hela motorytrymmet
    5. Kolla så stöm går fram till MV
    6. Kolla så att MV funkar som den ska

    7. Återkomma om inget av ovanstådende hjälper
    8. alt kontrollera och trycktesta systemet för att hitta eventuella små läckage.


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Skulle börja med att kolla:

    1. Känna på turbon så den inte glappar.
    2. Kolla wg så den löper fritt och öppnar vid GLT
    3. Kolla så GLT är rätt.
    4. Kolla vakumslangar i hela motorytrymmet
    5. Kolla så stöm går fram till MV
    6. Kolla så att MV funkar som den ska

    7. Återkomma om inget av ovanstådende hjälper
    8. alt kontrollera och trycktesta systemet för att hitta eventuella små läckage.


    MVH
    Fredrik
    1. ska testa
    2.hur gör man det?
    3. testat och e rätt
    4. de e hela
    5. ström går till MV då när jag kopplar bort elen så försvinner problemet.
    6. hur?

    8. hur gör jag det?

    MVH
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  7. #7

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kan vara så "enkelt" att IC;n har ett pyttelitet läckage i ena gaveln. Detta brukar liksom täta till sig när man varmkört lite. Och då sparkar skyddsfunktionerna till när den plötsligt tappar för mycket laddtryck, eller vill ha mer för att det läcker på vägen. Kan även va en slang som murknat lite på insidan o släpper igenom för mycket tryck åt fel håll.

    Hade stenskott i IC;n sist detta hände. Stenen satt kvar och bara när det var minusgrader så hände det som du beskriver.
    okej du menar intercooler alltså?
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av saabgubben87

    1. ska testa
    2.hur gör man det?
    3. testat och e rätt
    4. de e hela
    5. ström går till MV då när jag kopplar bort elen så försvinner problemet.
    6. hur?

    8. hur gör jag det?

    MVH
    2. Man kollar så den löper fritt med handen och tar tag i staget och för den fram och tillbaka. Det ska vara motstånd men ett jämt sådant. Det ska inte vara svår att öpna från början och sedan slida lätt tex.
    3. Hur har du testat det? Med graderad mätare? Isf, när öppnar den? Ligger den strabilt?
    5. MÄT med multimeter att ström går fram, det är enda sättet att kolla om STRÖM går fram. (frågade inte om det funkade då du drog bort kabeln, viss skillnad)
    6. Testa att byt mot någon som har en likadan som din om du känner någon... Annars finns det instruktioner om hur du gör det. (använd sökfunktionen eller google)

    8. Detta görs på en verkstad som har utrustning för det. De trycksätter hela systemet från luftfilter till inloggs rör. Med en uv-gas och kollar med uv-ljus om de ser gasen läcka ut någonstans när systemet är under tryck. Ingen billig koll så kolla det andra först.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  9. #9

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av saabgubben87

    1. ska testa
    2.hur gör man det?
    3. testat och e rätt
    4. de e hela
    5. ström går till MV då när jag kopplar bort elen så försvinner problemet.
    6. hur?

    8. hur gör jag det?

    MVH
    2. Man kollar så den löper fritt med handen och tar tag i staget och för den fram och tillbaka. Det ska vara motstånd men ett jämt sådant. Det ska inte vara svår att öpna från början och sedan slida lätt tex.
    3. Hur har du testat det? Med graderad mätare? Isf, när öppnar den? Ligger den strabilt?
    5. MÄT med multimeter att ström går fram, det är enda sättet att kolla om STRÖM går fram. (frågade inte om det funkade då du drog bort kabeln, viss skillnad)
    6. Testa att byt mot någon som har en likadan som din om du känner någon... Annars finns det instruktioner om hur du gör det. (använd sökfunktionen eller google)

    8. Detta görs på en verkstad som har utrustning för det. De trycksätter hela systemet från luftfilter till inloggs rör. Med en uv-gas och kollar med uv-ljus om de ser gasen läcka ut någonstans när systemet är under tryck. Ingen billig koll så kolla det andra först.

    tja igen!
    WG var trög som fan det gick inte att dra den fram och tillbaka inte ett skit.. kan vara det som gör allt elände? ska skruva loss den imon och kolla närmare.. troligtvis så har den rostat ihop?
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  10. #10

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    jag tog bort WG nyss, skruvade isär den och ren gjorde den. lufttryckte och den funkade. bilen hade stått 1-2 år innan jag köpte den så förmodligen hade WG:en rostat ihop, men med lite spray och kärlek så fick jag igång den jag åkte en sväng och testade bilen igen, den laddade 1.2 bar men fick inte samma fart som förr alltså förr så var det mer turbo ljud osv. men när jag tog bort APC säkringen så var det samma tryck iallafall. nu går jag ut å försöker justera WG:n får vi se va som händer sen..


    just!! det kommer en slang från MG till WG ? det ska komma luft därifrån till WG när man gasar va? men det gör inte det.. det kommer bara lite lite luft, den orkar inte trycka WG kanske?
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

  11. #11

    Re: kraftiga ryckningar saab 900 2.0T

    men nu har jag fått ännu ett problem WG stången har en hål för en skruv längs fram där man sätter fast den i den lilla järn biten som sticker ut från turbon. den lilla järn bilten e fri och kan surra så när jag tog bort WG:N surrade den bakåt och nu vill den inte komma tillbaks, den surrar ett halvt varv framåt men inget mer. jag kollade så att det inte något står i vägen på utsidan men det fanns inget.. hur gör jag? höll på i en timme med den där jäckel
    Saab 9-3 2,0T steg3 250hk

Liknande ämnen

  1. Problem ryckningar, Saab 9-5 2.0t 190hkr
    Av andsv583 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 17:24
  2. Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92
    Av descrator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 09:48
  3. Kraftiga ryckningar som blev än värre. Vad hände???
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •