Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vad krävs från T5-T7 motor?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Vad krävs från T5-T7 motor?

    Tjena alla Saab vänner.

    Har tyvärr råkat för de för som många av oss fruktar.
    Kassa kolvringar, detta konstaterades vid ett limp home test som gjordes i samband med att ventiltätningar skulle bytas. Bytet kunde inte genomföras på de sätt som var planerat. Så detta test gjordes för att testa kolvringar och ventiltätningarna. Det visade att både ventiltätningar och kolvringar inte håller måttet. Så jag planerar nu att riva motor och fixa detta, fast göra de bättre. Jag hade tänkt sätta i T5 kolvar+stakar.
    Räcker de med dom grejerna för att de ska bli T5 "bottendel" eller bör ja ha veven oxå?
    Eller de kanske även räcker med endast kolvar?

    Sen blir de ju även nya vevlager och kolvringar samt byta ventiltätningar och sotningassatts. Kedjan tror ja är ok, men de kanske är lika bra när man ändå ska riva skiten??

    Hoppas på lite tips och ideer om detta.

    Hade gött.

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Hej!

    Ska du köra med T5 prylar så behöver du T5 kolvar och stakar från en 2.3a om det är en 2.3a du har. Svarvar du inte av toppen på kolvarna 1.1mm så måste du använda T5 toppackning, det är fördel att använda T7 packning.

    Ska du göra denna operation så föreslår ja att du lyfter ur motorn och går genom allt, byter hela kamtransmissionen, packningar, lager etc etc. Och sen renoverar toppen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Så detta test gjordes för att testa kolvringar och ventiltätningarna. Det visade att både ventiltätningar och kolvringar inte håller måttet.
    Lite off topic men jag kan inte låta bli, sorry.
    Hur kan man testa ventiltätningarna, och vad är ett limp home test?
    Signaturlös

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Så detta test gjordes för att testa kolvringar och ventiltätningarna. Det visade att både ventiltätningar och kolvringar inte håller måttet.
    Lite off topic men jag kan inte låta bli, sorry.
    Hur kan man testa ventiltätningarna, och vad är ett limp home test?
    Motorbromsa på lite högre varv och stämpla till gasen, är ventiltätningarna kassa ryker det till när du trampar ner gasen.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Kanske köpa Wössner-kolvar istället för T5 så du får tuffare grejer?

  6. #6

    Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Kanske köpa Wössner-kolvar istället för T5 så blir det billigare och du får tuffare grejer?
    Nu blev jag intresserat av vad dem kostar då jag fundera på att bygga upp in monstermaskin ^^

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Kanske köpa Wössner-kolvar istället för T5 så blir det billigare och du får tuffare grejer?
    Nu blev jag intresserat av vad dem kostar då jag fundera på att bygga upp in monstermaskin ^^
    Okej, nu vet jag inte exakt vad T5 kolvar kostar men från det jag hört så kostar dom minst lika mycket som Wössner. Speedparts tar 6950kr för en sats Wössner och dom passar på originalstakar. Ska du ha över 330 hästar så är smidda kolvar den rätta vägen.

  8. #8
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Finns ingen anledning till ha en massa smidda dyra saker.
    T5 motorerna tål galet mycket stryk, finns ett flertal som plockat ut efekter över 500++hästar ur motorer med T5 kolvar/stakar. (Och det håller!)

    Det är igentligen bara kolvar stakar man behöver byta, blocket är detsamma.
    Det dyker upp på säljes delen på forumet med jämna mellanrum.

    Att passa på att byta till T5 innehåll när man ändå håller på är helt rätt väg att gå!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Man får ju lätt T5 prylar för under halva priset av Wössner.

    Det man bör ha i åtanke om man planererar T5 konvertering är att kompressionsförhållandet och geometrin ändras och att man kan behöva ta hänsyn till det.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Man får ju lätt T5 prylar för under halva priset av Wössner.

    Det man bör ha i åtanke om man planererar T5 konvertering är att kompressionsförhållandet och geometrin ändras och att man kan behöva ta hänsyn till det.

    Mvh
    Var får man dom så billigt? Jag lyckas inte ens hitta begagnade T5-kolvar med 20000mil på nacken som är rimligt pris

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Tack för många svar.
    De kommer bli T5 delar då jag kan få tag på de väldigt billigt, då ja vill hålla ner kostnaderna.
    När jag byter till T5 måste jag alltså antingen blana ner toppen 1,1mm eller använda T5 packning? Toppen ska ju ändi skickas iväg för att trycktesta och byta ventiltätningar, så att plana ner den är väl inga problem. Då jag inte kommer göra jobbet helt själv så ska de nödvändigaste fixas till, inte mer än så.
    Kamkedjan är ja osäker på, men får se vad mekanikern tycker oxå. Är spännaren inte mkt spännd ser jag ingen anledning att byta den iaf.
    Anledningen att ja frågar är att jag såg en kille som gjort denna modifiering, men han bytte även vevaxel och kammar till T5. Men de är inte nödvändigt då?
    En annan anledning till att ja inte köper Wössner är att de inte ska bli nån räcermaskin. De ska va en fungerande familjebil. Men nu när ändå kolvringar och ventiltätningar behöver bytas och de finns T5 kolvar+stakar att tillgå så tycker jag de är lika bra att sätta i de.

    Leak home test mäter med % hur godkända cylindertätheten är. Allt under 10% är godkänt. Jag låg på 17% och 14% på 2 av cylindrarna. För att testa vilket som var dåligt, hälldes de i några droppar olja i dom "dåliga" cylindrarna och sen trycktestar man igen, oljan flyter då ut och tätar lite där de läcker vid kolvarna och resultat bör bli bättre om kolvringarna inte tätar, vilket de även blev. Men de var ändå inte godkänt, så de betyder att även ventiltätningar är dåliga. Testet utfördes av en mångårigt kunnande motorrenoverare för 400kr.

    Tack för alla svar. Hoppas detta löser sej på bästa sätt.

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  12. #12

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Leak home test mäter med % hur godkända cylindertätheten är. Allt under 10% är godkänt. Jag låg på 17% och 14% på 2 av cylindrarna. För att testa vilket som var dåligt, hälldes de i några droppar olja i dom "dåliga" cylindrarna och sen trycktestar man igen, oljan flyter då ut och tätar lite där de läcker vid kolvarna och resultat bör bli bättre om kolvringarna inte tätar, vilket de även blev. Men de var ändå inte godkänt, så de betyder att även ventiltätningar är dåliga. Testet utfördes av en mångårigt kunnande motorrenoverare för 400kr.
    Tjao
    Ventiltätningarna har ingenting med tätheten i cylindern att göra, så att dra en sådan slutsats är helt felaktigt. Däremot så kan det vara fel på ventiler och ventilsäten, men troligen är det bara kolvringarna som koksat fast.
    Signaturlös

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Du behöver ta bort 1.1 mm på kolvarna. Inte från toppen. Vad jag förstod.

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Du behöver ta bort 1.1 mm på kolvarna. Inte från toppen. Vad jag förstod.
    Korrekt. Kolvarna svarvas ner. Planar du toppen mer blir det ännu värre!
    Anledningen är att T5 packningen är en korkpackning och bygger mer än T7 som är stål.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Du behöver ta bort 1.1 mm på kolvarna. Inte från toppen. Vad jag förstod.
    Korrekt. Kolvarna svarvas ner. Planar du toppen mer blir det ännu värre!
    Anledningen är att T5 packningen är en korkpackning och bygger mer än T7 som är stål.
    Såg detta, hade lite för brottom när jag läste igenom alla svar
    Hoppas de blir bra i slutändan, och tätt så den slutar dricka olja
    Hade ju inte planerat detta byte alls, men känns skönt ändå att de blir gjort så man vet att grejerna håller. Bilen ska ju ändå rulla i min ägo några år till iaf.

    Jätte bra med svar och tack åter igen för hjälpen

    Kom på en sak till, jag ska väl köpa kolvringar till T5 kolvar och inte till T7 kolvar???.
    Såg att vevlager är samma till T5 och T7. Men hitta inget om ringarna. Såg att de fanns även kolvringar från wössner att köpa, men de stod att dom va till Wössner kolvar. Kan dom passa ändå, eller ska ja köpa original T5/7???

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn

    Korrekt. Kolvarna svarvas ner. Planar du toppen mer blir det ännu värre!
    Anledningen är att T5 packningen är en korkpackning och bygger mer än T7 som är stål.
    Såg detta, hade lite för brottom när jag läste igenom alla svar
    Hoppas de blir bra i slutändan, och tätt så den slutar dricka olja
    Hade ju inte planerat detta byte alls, men känns skönt ändå att de blir gjort så man vet att grejerna håller. Bilen ska ju ändå rulla i min ägo några år till iaf.

    Jätte bra med svar och tack åter igen för hjälpen

    Kom på en sak till, jag ska väl köpa kolvringar till T5 kolvar och inte till T7 kolvar???.
    Såg att vevlager är samma till T5 och T7. Men hitta inget om ringarna. Såg att de fanns även kolvringar från wössner att köpa, men de stod att dom va till Wössner kolvar. Kan dom passa ändå, eller ska ja köpa original T5/7???

    Tjao
    Givetvis ska du köpa kolvringar till T5 kolvar om du ska köra med dessa. T7:ans passar inte.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Mixa aldrig kolvringar. Det finns inte många undantag till den regeln. Dessutom är T7 kolvringar riktigt kassa.

  18. #18
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Mixa aldrig kolvringar. Det finns inte många undantag till den regeln. Dessutom är T7 kolvringar riktigt kassa.
    Och dessutom sitter det bara 1st kolvring per kolv på T7 och 3st på T5, så det blir några spår över om man ska ringar från T7

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Mixa aldrig kolvringar. Det finns inte många undantag till den regeln. Dessutom är T7 kolvringar riktigt kassa.
    Och dessutom sitter det bara 1st kolvring per kolv på T7 och 3st på T5, så det blir några spår över om man ska ringar från T7
    Ok, som ja trodde då. Ne eftersom många har problem med just T7 kolvringar så är de väl knappast nån ide att sätta i såna igen, sen passar de ju ändå inte då till T5 + att de saknas ringar.

    Skit bra med svar och tack för hjälpen underbara med människor

    Kommer uppdatera med hur operationen går

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Vad krävs från T5-T7 motor?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Mixa aldrig kolvringar. Det finns inte många undantag till den regeln. Dessutom är T7 kolvringar riktigt kassa.
    Och dessutom sitter det bara 1st kolvring per kolv på T7 och 3st på T5, så det blir några spår över om man ska ringar från T7
    1st?? Dem kolvar jag har pillat med har det varit 2st kolvringar + oljering.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad skiljer turbomotor från sugmotor B202
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:35
  2. [LÖST] Passar og900 vxl-låda från -90 på motor från -89
    Av razmataz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 23:02
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 19:29
  4. Vad krävs för att byta från 2,3i till 2,0T eller 2,3T?????
    Av T.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •