Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Idag blev jag påkörd! (Försäkringsregler)(Uppdat)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327

    Idag blev jag påkörd! (Försäkringsregler)(Uppdat)

    Jaha, då har jag fått känna på hur det är att få en SUV i vänstersidan!
    Det gjorde inte så ont på mig men desto ondare på 9-5an.


    Jag pratade med mitt försäkringsbolag om hyrbil och de hävdade i och med att motparten var vållande så gällde skadeståndslagen eller något liknande om hans bolag skall pröjsa för mig.
    Bl. a tror jag han pratade om huruvida man gjorde avdrag för färd till jobbet som ett kriterium.

    Det gör nu inte jag men i och med att jag jobbar skift och dessutom har en 2 månaders bäbis så tycker nog i alla fall jag att jag har behov!

    Någon som kan vad som gäller i dessa fall?
    Alla handläggare tog helgledigt kl 13 idag.

    Jag trodde jag hade bil-xtra eller plus eller vad det nu heter så man får hyris men det hade jag visst inte!
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Vad har du för bolag?
    Vilken omfattning på försäkringen?

    Normalt ersätter ditt f-bolag din hyrbil åt dig, och kräver sedan dessa pengar av den vållandes bolag efteråt.
    Dock ersätts inte hela hyrbils-kostnaden du kanske få stå för 25% eller nåt, men min erfarenhet säger att man ofta kan förhandla bort den del du skall betala genom att ta en mindre bil under reparationstiden.
    Hyr-bilen skall annars vara i samma storlek/sort som din egen bil. Det är därfär du betalar olika premier för olika bilar juh...

    Du har inte betald Saab-assistance??? (Bilen såg rätt ny ut...) De ordnar allt sånt här utan att man behöver bekymra sig.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Lite av min erfarenhet.

    Man måste själv ha någonform av hyrbilstillägg för att kunna få erhålla hyrbil via försäkringen. Beroende på vad motparten har för FB så kan kostnaden vara olika, värt att kolla upp, 75%/25% är standard. Att försöka få den vållande motpartens FB att stå för hela hyrbilskostnaden är nog inte enkelt. Men grattis till er som lyckats (hur bar ni er åt?).
    Sen om man har rätt till hyrbil eller ej verkar vara beroende på vilken handläggare man talar med, beror kanske på hur pålästa dem är. Men jag har också råkat ut för att man måste göra avdrag för resor till & från jobbet eller att man använder bilen i tjänsten för att få hyrbil, även om man betalar premie för det så har man kanske inte rätt till det ändå av någon konstig anledning. Har en kollega som blev fråntagen sin rätt till hyrbil efter att han blivit påkörd då han & hans fru hade för kort avstånd till jobbet. De har två små barn som skulle till dagis m.m. & allt vad det innebär. "Ta bussen" var det enda svaret FB gav dem efter många samtal mycket diskussion. Funkar ju jättebra med små barn & bussar som inte passar i över en månads tid.

    SAAB Assistance gäller bara vid driftsstopp & inte vid olycka är min erfarenhet, så där får man inte mycket hjälp vid en kollision.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Jag har helförsäkring hos Länsförsäkringar, jag trodde att jag en sån där plus-försäkring också och trodde därför att jag var safe vad gäller hyrbil men när jag pratade med en handläggare så visade det sig att jag inte hade det.

    Men, sade jag, det är ju hans bolag som pröjsar eftersom han är vållandeoch då sade handläggaren på mitt bolag att det krävdes ett starkt behov av bil för att få en hyrbil. Han rapade upp några saker bl.a det jag tog upp ovan. Grejen är att jag lyssnade inte så noga då jag stog kvar ute i trafiken och kom på det här senare men då hade både LF och IF, som var hans bolag, tagit helgledigt och kunde inte svara på mina frågor.

    Som tur är kan jag låna pappas bil någon vecka men min bil lär ju vara borta längre än så med plåtarbeten och allt.

    Eftersom halva nöjet med en sådan här tråd är bilder så slänger jag in en till, tagen med min SE 630 så kass kvalité:

    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Inget nytt har egentligen framkommit mer än att jag hittade Konsumenternas Försäkringsbyrå.
    Där framgår det lite mer:

    Citat Ursprungligen postat av Konsumenternas Försäkringsbyrå
    Har jag rätt att få hyrbil om jag blir påkörd av en annan bil?

    Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. För att få hyrbil måste du vara i behov av bil exempelvis i arbetet, för att hämta barn på dagis eller på grund av dåliga allmänna kommunikationer. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.
    Inget exakt svar men lite vägledande i alla fall.
    Jag passade på att kolla SL:s hemsida hur jag får ta mig till jobbet.
    Eftersom jag jobbar skift så kan det bli knöligt vissa pass.
    En helgdag börjar jag 0645 och bör vara på jobbet vid 0630 för att hinna byta om. Då måste jag ta nattbuss 0450 hemifrån. Alltså nästan två timmar innan starttid på jobbet.

    Lika lång tid blir det att ta mig hem när jag slutar 0300.
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hansa
    Citat Ursprungligen postat av Konsumenternas Försäkringsbyrå
    Har jag rätt att få hyrbil om jag blir påkörd av en annan bil?

    Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. För att få hyrbil måste du vara i behov av bil exempelvis i arbetet, för att hämta barn på dagis eller på grund av dåliga allmänna kommunikationer. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.
    Inget exakt svar men lite vägledande i alla fall.
    Jag passade på att kolla SL:s hemsida hur jag får ta mig till jobbet.
    Det hela faller i stort sett tillbaka på Skadeståndslagen:
    2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande

    1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).
    Förr i tden fungerade detta genom att försäkringsbolaget täckte upp detta via trafikförsäkringen (då en trafikolycka alltid anses bero på (mild..grov) vårdslöshet eller uppsåt.). Numera finns det egna bestämmelser i Trafikskadelagen som fördunklar bilden lite, men rättspraxis bygger på den gamla modellen.

    Eller annorlunda uttryckt, samtliga extrakostnader som olyckan orsakar skall ersättas, inte bara reparation och hyrbilskostnader. 1/3-del anses (av försäkringsbolagen) utgöra den del av hyrbilskostnaden som motsvarar minskat slitage för ditt eget fordon (och detta kan säkert få stöd i domstol vid en process, men någon absolut sanning är det inte).

    Som jag har förstått det finns det i sig inget som helst stöd i lagen för att kräva någon sorts grad av behov av bilen för att få ersättning för hyrbil. Dock skulle försäkringsbolaget vid en tvist (i princip?) kunna hävda att hyrbilen var en orelaterad kostnad eftersom man, då man saknade behov, annars inte skulle åkt bil. Men vid en tvist i domstol gäller det att bevisa skäligheten, dvs om du tex kan visa att du kör x mil/månad och hyrbilen gått motsvarande så står sig försäkringsbolaget rätt slätt (om du gjort rätt, dvs använt advokat, vilket naturligtvis motparten får betala om du har rätt). Detta är försäkringsbolagen fullständigt medvetna om.

    Om du har pengar tillgängliga så skulle du helt enkelt kunna hyra bil (likadan som din egen) och skicka räkningen med följebrev till försäkringsbolaget. (Du bör dock om möjligt ge dem chansen att stå för hyrbil från början, det bli mycket enklare för dig och det ser mycket snyggare ut vid ev tvist.) Skriv bara följebrevet på ungefär samma sätt som man skriver en begäran om betalningsföreläggande till kronofogden, dvs namn org/person-nr på sökanden/svaranden, en begäran om ersättning med alla uppgifter, och en bakgrund där du hänvisar till betalningsansvar pga olyckan si och så. Jag vet pensionärer som fått ersättning för hyrbil på detta sätt utan några som helst tricks (utöver detta, då). Blir det process (mycket osannolikt, men ibland är försäkringsbolag oberäknerliga) så har du för övrigt föräkringens rättsskydd att falla tillbaka på om du skulle förlora en tvist (och tyvärr finns det en viss risk för att förlora i tingsrätten även om man har s.a.s tokrätt; hovrätten brukar dock rätta till sådana fall).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Tack Långmilare för ett mycket bra inlägg. Nu känns det som jag har lite mer kött på benen. Jag läste någonstans att grunden för försäkringsärenden är att man skall varken vinna eller förlora på en skada. Med det som grundregel så känns det som att jag har rätt till en hyrbil, alternativt att min bil går att få körbar.

    Problemet på plats var att bakre kofångaren släppte på ena sidan samt att glaset på vänster bakljus är borta. Fixar man de grejerna så kör jag gärna min egen bil tills dess de får tid för att fixa plåten och sätta dit en ny kofångare. Givetvis skall jag ha hyrbil under tiden den står på verkstaden då!

    Då har jag inte lidit skada och heller inte gjort någon vinst.

    Mer input önskas om någon varit i samma sits som jag.
    Ju mer jag vet, ju bättre förhandlingsläge har jag.
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hemifrån
    Inlägg
    26
    Hoppas du inte bor i skåne för då kommer nog LFs raketforskare till skadetekniker fram till att det var en cykel som han gjorde i mitt fall (högt sittande skada = cykel, paragraf 1:1 i LFs kursbok) Lycka till
    9-3T200-99, 9-3SS 2.0T-05

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hansa
    Tack Långmilare för ett mycket bra inlägg. Nu känns det som jag har lite mer kött på benen. Jag läste någonstans att grunden för försäkringsärenden är att man skall varken vinna eller förlora på en skada. Med det som grundregel så känns det som att jag har rätt till en hyrbil, alternativt att min bil går att få körbar.

    Problemet på plats var att bakre kofångaren släppte på ena sidan samt att glaset på vänster bakljus är borta. Fixar man de grejerna så kör jag gärna min egen bil tills dess de får tid för att fixa plåten och sätta dit en ny kofångare. Givetvis skall jag ha hyrbil under tiden den står på verkstaden då!

    Då har jag inte lidit skada och heller inte gjort någon vinst.

    Mer input önskas om någon varit i samma sits som jag.
    Ju mer jag vet, ju bättre förhandlingsläge har jag.
    Kriteriet är om bilen är körbar i laglig mening, dvs får man köra med den i det skicket eller skulle du få böter om du körde den? Bakljuset är en sådan sak. Men, just den frågan tycker jag du ska låta försäkringsbolaget ta hand om, eftersom det i så fall blir de som tar risken. Det ser inget bra ut för dem om de har uppmanat dig till att köra med en olaglig bil, och du har en mycket lättare diskussion med polisen om behovet skulle uppstå om du har någon att skylla på...

    Jag skulle inte offra så mycket tid på att tänka på saken utan ringa upp handläggaren hos försäkringsbolaget och förutsätta att de godkänner hyrbil. Gör de inte det direkt kan man ju alltid (sansat) utrycka att man har en helt annan uppfattning och tex fråga vart man skall skicka räkningarna på taxiresorna när man tar sig till och från jobbet (för dessa ÄR genererade av att man saknar bil och kommer med stor sannolikhet att godkännas vid en tvist i domstol så länge man inte gjort det på pin kiv). Det kanske är lättare än du tror, bara du tror på på vad du själv säger. I grund och botten så var det ju inte du som ställde till med saken, så det är inte ditt ansvar att lösa försäkringsbolagets ev huvudvärkar, det är ju knappast så att du försöker sko dig på någons bekostnad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Jahapp. Dags att uppdatera lite då.

    Jag fick till slut tag på min handläggare, han var lika grinig ang. hyrbil som den första personen jag pratade med var.
    Handläggaren pratade om ett dokumenterat behov av bil i form av intyg från arbetsgivare eller just det här med avdrag i deklarationen för resor till/från jobb. Handläggaren hävdade att detta var sånt som försäkringsbolagen avtalat sinsemellan eftersom det är på den nivån det regleras. Han menade vidare att förlorad tid i form av längre restid inte ansågs styrka "behovet".

    Jahadu sa jag och berättade att jag arbetade skift och ibland börjar jag och sluter på konstiga tider. Att åka hemifrån 04.50 för att vara på jobbet 06.45 ansåg jag inte vara acceptabelt och det tyckte han också lät illa. Han ville att jag skulle faxa mitt schema för att han skulle kunna styrka behovet, det kunde nu inte jag men jag fortsatte att pressa om var i SkadeL bolaget hittade sina regler, det kunde han inte precisera och han kunde inte heller hänvisa till några rättsfall som isåfall skulle vara prejudikat i frågan.

    Till slut gav han upp när jag pressade och han skrev "behov styrkt" och det var bara för mig att hämta ut bil.

    Grejen är att mitt behov av bil hade jag löst själv genom att låna farsans bil medans han var på semester. På det sparade jag ju in milkostnaden för hyrbilen som var ungefär dryga tian milen men principen var viktig och jag vann ju faktiskt till slut!

    I morgon kommer farsan hem och då skall jag ta ut bil, jag pratade med verkstaden idag och de räknar med att bilen är klar på fredag eventuellt.

    En parentes är att plåtisen satte igång direkt när de fick OK från bolaget, han hade samma dag fått in en annan Saab som stått på Svenska Bil Akalla, där var det väntetid till Augusti!
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Och idag hämtade jag ut en 9-3 SS 2.0t.
    Trevlig bil men det är ju ingen 9-5
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

Liknande ämnen

  1. Blev påkörd idag.
    Av csan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 13:05
  2. Blev påkörd idag
    Av Fillefloe i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 19:41
  3. blev påkörd vid vänstersväng
    Av MIB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 17:15
  4. AKUT HJÄLP! BILEN BLEV PÅKÖRD OCH ÄR AVSTÄLLD.
    Av BonoVox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 08:44
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •