Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: EDU:n Växlar värden 9000 -98

  1. #1

    EDU:n Växlar värden 9000 -98

    Hej.

    Har precis köpt en 9000 -98 Classic och märkte nu att EDU-panelen växlar värden emellan bränsleförbrukning, yttertemp, volt och mil kvar till bensinslut. Har påtalat det för föregående ägaren och han sa att det var så när bilen är kall. Och det stämmer för när man kört ca:5-10 minuter så fungerar EDU:n som normalt. Men vid start så blinkar den som en julgran emellanåt. Är det något kontaktproblem eller ska man byta EDU:n till en lika dan?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: EDU:n Växlar värden 9000 -98

    På en av alla ja haft så va det nån som vält en colaburk uppe på panelen. Detta hade runnit in i musbion och infoknappen typ fastnade lite på halvt intryckt läge ibland. det är ju den som styr värdeväxlingen, så jag sätter en sådan på att problemet sitter i den. Är INFO synligt väl använd typ blanksliten så borde ett byte av denna få bort ditt problem.

    Har bara varit med om en EDU som varit trasig. Men där hade nån typ tappat instrumenthuset i golvet också. Allt glappade.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: EDU:n Växlar värden 9000 -98

    Tack för hjälpen. Har bytt "musbion" men problemet kvarstår.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: EDU:n Växlar värden 9000 -98

    Bytte du till en som dui vet funkar?
    Isf skulle jag öppna och söka efter traskiga/skavda kablar och se till så att kontakten till edu sitter fast som den ska.

    I sista fall skulle jag plocka lös instrumenten och kolla efter eventuella fel. Men det borde sitta i kablarna.

    Eller så är det fuktigt och ström leds över via fukt på kretskortet.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5

    Re: EDU:n Växlar värden 9000 -98

    Ja jag vet att bion fungerade eftersom jag har två 9000 cse 2.0t. Men det låter vettigt det du säger att det kan vara något fuktfel eftersom problemet försvinner när man kört några minuter. Får ta och meka lite i helgen så får jag se om det löser sig. I värsta fall så blir det trail and error. Det är ju enkelt när man har två likadana bilar.

Liknande ämnen

  1. Kylfläktmotstånd 9000 -95, vilka värden?
    Av Subbis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 16:20
  2. Värden på Termokontakt 9000 -92
    Av ¤Robban¤ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 12:00
  3. 1 & 2 växlar existerar inte, 9000- 88
    Av Fatboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •