Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: hur sitter generator remen ? 9000cs 92

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829

    hur sitter generator remen ? 9000cs 92

    så orkar inte dra hela historien men jag tog bort remmen för 2år sen och nu fick jag en snileblixt jag tänker fixa alla fel och nu e det bara larmet och remmen kvar då till problemt

    jag kommer inte ihåg hur remmen satt och skulle vilja ha en bild på hur den ska sitta

    jag har tagit bort acen och köpte en rem som är till för 9000 utan ac

    bilen är en 9000cs 92 2.3T

    mvh martin

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    tackar tackar såg din bild det va den jag behövde tack då va det som jag misstänkte tyvärr och det värkar inte bättre än att remen kommer att ta spänarn fan oxå..... får ge det ett försök till annars får jag flytta tillbaka olje kuýlet och montera ditt acen igen

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    tackar tackar såg din bild det va den jag behövde tack då va det som jag misstänkte tyvärr och det värkar inte bättre än att remen kommer att ta spänarn fan oxå..... får ge det ett försök till annars får jag flytta tillbaka olje kuýlet och montera ditt acen igen
    Varför då? Det funkar utmärkt med den korta remmen och ingen AC...

    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    det hade det gjort om det såg likadant ut som på bilden men det gör det inte hjul nr5 sitter ovan för nr 3 tyvärr


    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 011l_2.jpg


    obs hjul nr5 är bort taget på bilden

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    det hade det gjort om det såg likadant ut som på bilden men det gör det inte hjul nr5 sitter ovan för nr 3 tyvärr


    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 011l_2.jpg


    obs hjul nr5 är bort taget på bilden
    Ja naturligtvis... det sitter ju ingen rem där som håller ner hjulet...
    Det kommer INTE att sitta för högt upp när du har monterat dit hjulet, klämmt ihop spännaren och hängt dit remmen. Då kommer hjulet INTE att gå så högt upp som på din bild.

    Jag gillar färgen på din kärra föresten...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg":181leky3]det hade det gjort om det såg likadant ut som på bilden men det gör det inte hjul nr5 sitter ovan för nr 3 tyvärr


    [url="http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/29404Mvc-011l_2.jpg
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 011l_2.jpg[/url]


    obs hjul nr5 är bort taget på bilden
    Ja naturligtvis... det sitter ju ingen rem där som håller ner hjulet...
    Det kommer INTE att sitta för högt upp när du har monterat dit hjulet, klämmt ihop spännaren och hängt dit remmen. Då kommer hjulet INTE att gå så högt upp som på din bild.

    Jag gillar färgen på din kärra föresten...[/quote:181leky3]


    det är inte min bil på bilden fick den bilden av TD04 mitt hjul sitter kvar och remen sitter där men som jag har uppfattat det hela så är armen i det läget som det kommer att va när allt är klart

    så här ser det ut nu alla hju är där dom ska jag har drat in remmen men det tar i spänarmen


    eller kommer armen stå rätt ut sen ? hur då isf när jag pressar den utåt så åker den ju tillbaka när jag släpper den ? det måste väl betyda att den är i rätt lägge nu eller ?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    det är på väggen tillbaka från vatten pumpen den tar i spänarmen

    här är min bil

    [img][/img]

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Hmm, jäkligt underligt... Jag köpte en "gammal häck" (likadan och samma årsm. som jag har...) för att plocka delar av. Där sitter den korta remmen och det funkar bra på den i alla fall... Jag KANSKE kan fixa bild på detta i morgon, men lovar inget...

    Så vitt jag har förstått så finns det bara två olika remmar, med eller utan AC...

    Väldigt mysko det här...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    jag tänkte i banorna att det kanske va olika spän armmar eller så va jag väldigt trött efter jobbet det har hänt för att jag klantar till det när jag är i garaget efter jobber

    om du kunnde fixa en bild vore det guld går bra med vad som helst bara remen sitter dä

    en lite grej till bara jag fick inte ut generatorn genom hjul huset det gick inte bara så jag fick ta den ovan ifrån men det ska ju gå att få ut dfen genom hjulhuset ju det hade gått om jag had tagit bort remskivan det kanske man måste göra ?

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Det var snygg färg på din kärra också. Det var likadan färg på min första cykel och jävlar vad stolt jag var över den...

    Blåmetallic, limpa och styre med fågelpinne, minnen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Jag ska verkligen försöka fixa en vettig bild på hur det ser ut på den motorn.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag ska verkligen försöka fixa en vettig bild på hur det ser ut på den motorn.
    okej hehe kul med en viggen blå cyckel

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Hur menar du nu, tar remmen i spännaren mellan VP. och hjulet som sitter på vevaxeln eller tar den i mellan VP. och G. ?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur menar du nu, tar remmen i spännaren mellan VP. och hjulet som sitter på vevaxeln eller tar den i mellan VP. och G. ?

    alltså när remen vänder efter ha gått runt vatten pumpen och ska till baka till generatorn går ju remen över spänarmen nr 5 på bilden där atr den i den kommer inte riktig över spän armen

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 011l_2.jpg

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Tyvärr så sket det sig med bild då telefonen svimmade av näringsbrist idag. Jag har en mil till garaget så jag åker inte dit igen... Men, jag mätte lite och det är ca. FEM millimeter mellan remmen och det övre fästet på spännaren, det räcker för det är ju max en decimeter från remhjulet och då slår ju inte remmen så mycket...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    okej tack för att du mätte jag får ge det ett försök då det värsta som kan hända är att remen går av

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Ah fan, det är lugnt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 829
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Ah fan, det är lugnt...

Liknande ämnen

  1. ena hjulet till remen av
    Av mr_ljungberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 12:25
  2. byta generato remen?
    Av rol blå i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 23:36
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. Var sitter styrboxen på en Saab 9000cs 2,3t -92:a?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •