Sidan 1 av 20 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 395

Ämne: Bränsleförbrukning NG9-3 kombi olika modeller?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Bränsleförbrukning 9-3 2.0t BP -10 från 2011 och framåt (+diverse andra bilar)

    Jag har en 9-3 2.0t BioPower SportCombi med den manuella 6-växlade lådan. Bilen har nu gått 730 mil och jag börjar bli lite störd över bränsleförbrukningen.

    Eftersom bilen rullar på dubbfria vinterdäck på glashala vägar har det varit väldigt lugn körning den senaste månaden; max 100 km/h och lugna accelerationer. Snittföbrukningen på den här tanken verkar nu landa på ca 9,7 l/100 km och detta med 98 oktan i tanken. Detta är då uppmätt förbrukning (tankad volym / tripmätaren) och jag tankar alltid i samma pump. Tanken innan låg på 10,0 l/100 km. Den har i princip alltid motorvärmare och kupevärmare inkopplad.

    Än så länge har jag tröstat mig med att bilen inte är inkörd än nu men tycker jag allt att den borde visa lite gladare siffror. Speciellt med tanke på att den föregående bilen, en 9-5 Aero SC gick att köra på 9,3 l/100 km trots att jag var först ur alla korsningar.


    Edit: Uppdaterade titeln eftersom det nu har blivit en dagbok över bränsleförbrukningen.

    Edit 2: Nu finns det en sammanfattning av 2011 års förbrukning i slutet av tråden.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...59626#p2159626

    Edit2: Redigerat titeln 2016-08-20
    Senast redigerat av Patrik_B den 2016-08-20 klockan 23:04.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag har precis köpt en 9-3SS 1.8t BioPower -08. Nu har jag förvissa bara gått på färddatorn men den ligger för tillfället på 0,97l/mil med E85 (eller E75 är det väl nu) i tanken. Har aldrig hittills kommit över litern. Kör relativt långa sträckor (36 km enkel till jobbet), odubbade 16", ingen motorvärmare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Dina siffror var lite rimligare.

    Enligt färddatorn drar den typiskt ca 0,1 l/100 km mindre än vad den verkliga förbrukningen är. Just nu säger färddatorn att den har dragit 8,6 l/100 km medan tripmätaren och DTE säger att jag kommer att komma ca 65 mil på 62 l 98 oktan.

    Frågan är ju om det har att göra med att bilen fortfarande är rätt ny?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Dina siffror var lite rimligare.

    Enligt färddatorn drar den typiskt ca 0,1 l/100 km mindre än vad den verkliga förbrukningen är. Just nu säger färddatorn att den har dragit 8,6 l/100 km medan tripmätaren och DTE säger att jag kommer att komma ca 65 mil på 62 l 98 oktan.

    Frågan är ju om det har att göra med att bilen fortfarande är rätt ny?
    Låter som den drar för mycket ja. Jag har en likadan motor, iofs i en Cadillac BLS, och den drar inte så mycket eller ens nära såvida det inte är mycket stadskörning. Finns det förresten någon poäng med att köra 98 oktan, mer än att det blir dyrare?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Dina siffror var lite rimligare.

    Enligt färddatorn drar den typiskt ca 0,1 l/100 km mindre än vad den verkliga förbrukningen är. Just nu säger färddatorn att den har dragit 8,6 l/100 km medan tripmätaren och DTE säger att jag kommer att komma ca 65 mil på 62 l 98 oktan.

    Frågan är ju om det har att göra med att bilen fortfarande är rätt ny?
    Låter som den drar för mycket ja. Jag har en likadan motor, iofs i en Cadillac BLS, och den drar inte så mycket eller ens nära såvida det inte är mycket stadskörning. Finns det förresten någon poäng med att köra 98 oktan, mer än att det blir dyrare?
    Tanken med 98 oktan var att köra på ren bensin och inte 95 oktan som är utblandad med 5% etanol. Förhoppningen var att få en så låg förbrukning som möjligt.

    Den här generationen av 2.0t BioPower har en deklarerad förbrukning om 7,6 l/100 km.

    Hur mycket påverkar det att bilen inte ens har gått 800 mil? Är det fortfarande några mil kvar innan den är inkörd?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Tanken med 98 oktan var att köra på ren bensin och inte 95 oktan som är utblandad med 5% etanol. Förhoppningen var att få en så låg förbrukning som möjligt.

    Den här generationen av 2.0t BioPower har en deklarerad förbrukning om 7,6 l/100 km.

    Hur mycket påverkar det att bilen inte ens har gått 800 mil? Är det fortfarande några mil kvar innan den är inkörd?
    Jag "körde aldrig in" min bil jag, full makaron från start och märkte ingen skillnad efter x antal mil på förbrukningen.

    Det låter ju som du har en lite hög förbrukning, men dom där 0,76l/mil får du nog se länge efter...
    Jag har haft min i två år nu och inte kommit i närheten av det vid blandad körning. Brukar ligga runt 0,9-0,92l/mil nu på vintern när jag kör på BF95.
    Lägsta förbrukningen ever var i somras när vi åkte till Jakobstad i Finland, 43 mil på landsväg, då kom jag ner i låga 0,82l/mil.

    På somrarna när det är sprit i tanken så ligger jag runt 1,17-1,25l/mil beroende på hur inspirerat man kör.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  7. #7

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag har också en ny 9-3 2.0t BioPower SportCombi som gått något mindre än din. Den är utrustad med MapTun steg 1+. Jag kör med dubbade 16" vinterdäck på aluminiumfälg och den drar cirka litern på E85 och blandad körning. Under långkörning med farthållaren på 90 km/h och 95-oktan i tanken har jag kört den på 0,63 liter/mil. Jag är verkligen nöjd med bilen, många verkar föredra dieselmotorn men mig passar den inte.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag köpte år 2007 en ny 9-3SC 1.8t Biopower 5vxl och jag får säga att den var inte så törstig som trådskaprensbil är.

    På E85 och blandad körning 1.01, bilen hade då rullat 800mil (ej sid uppg)
    på BF95 och långkörning 120mil ToR 3 vuxna grabbar med packning 0.66, då hade bilen rullat 2000mil (ej sid uppg)

    /Jonas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Nu har jag varit vid macken igen. Nu var det tyvärr en annan mack än min vanliga men DTE sa 35 km så jag tyckte att det var hög tid att fylla på. Nu fick jag i exakt 54 liter i tanken och det gav ett snitt på 8,90 l/100 km. Lite bättre än väntat och det låg även ganska nära vad genomsnittsförbrukningen visade i färddatorn. Eventuellt kanske tankmätaren är lite pessimistisk...

    Imorgon ska jag kolla lufttrycket samt köra hysteriskt försiktigt så får vi se om förbrukningen går ned något.

    Med tanke på att vår gamla 9-5 Aero SC hade ett snitt kring 9,3 l/100 km och ett "personbästa" på 6,8 l/100 km så känns inte den nya bilen speciellt snål. Jag fortsätter köra så får vi se vad som händer.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Låter lite högt, dock gör min 12.3l/10km
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag fattar inte hur ni klarar av att köra era bilar på kring litern på E85, tycker man får tänka på hur man kör för att få bilen gå under litern på BF95...

    Hur ligger ni till fartmässigt när ni kör? Är det efter skyltarna eller är det med moms?

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Siffrorna som jag har redovisat är efter skyltar + 5-10km/h.
    Kör jag utan att tänka på förbrukningen så ligger jag på 1.2 blandadkörning E85 och 0.8 på BF95.

    Allt handlar ju om körsätt och inga förare kör ju på samma sätt så det är inte lätt att på forum jämföra förbrukning.

    Det finns så många faktorer som spelar in.
    #när växlar du
    #vid vilket varvtal
    #hoppar du över 4an
    #lufttryck i däck
    #vilka däck
    #underlag
    #motorvärmare
    #kör du korta/långa sträckor

    Listan kan göras oändligt lång.

    /Jonas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    #Och siffrorna jag redovisar är skyltarna - 5 km/h.
    #Upp på högsta växeln så snabbt som möjligt vilket kan innebära hopp från 3an till 6an.
    #Varvar sällan mer än 3000 rpm. Oftast liggar varvräknaren på eller strax under 2000 rpm.*
    #Lufttryck i däcken - ingen aning! Däcken var pumpade när jag köpte bilen.
    #GoodYear Ultragrip+ dubbfria vinterdäck i dimension 205/55 16
    #Landsväg, motorväg med mestadels bar asfalt.
    #Motor och kupevärmare vid 80 % av starterna.
    #Oftast går bilen 20 km från hem till arbetsplats. 3 korta stopp på resan.

    Allt som allt känns det ändå som att det borde vara en ganska behaglig tillvaro för bilen.

    * Jag har funderat på om jag inte ska dra bilen längre på växlarna än vad jag gör för den är lite lika bottenstark som 9-5an.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    #Och siffrorna jag redovisar är skyltarna - 5 km/h.
    #Upp på högsta växeln så snabbt som möjligt vilket kan innebära hopp från 3an till 6an.
    #Varvar sällan mer än 3000 rpm. Oftast liggar varvräknaren på eller strax under 2000 rpm.*
    #Lufttryck i däcken - ingen aning! Däcken var pumpade när jag köpte bilen.
    #GoodYear Ultragrip+ dubbfria vinterdäck i dimension 205/55 16
    #Landsväg, motorväg med mestadels bar asfalt.
    #Motor och kupevärmare vid 80 % av starterna.
    #Oftast går bilen 20 km från hem till arbetsplats. 3 korta stopp på resan.

    Allt som allt känns det ändå som att det borde vara en ganska behaglig tillvaro för bilen.

    * Jag har funderat på om jag inte ska dra bilen längre på växlarna än vad jag gör för den är lite lika bottenstark som 9-5an.
    Är ett hopp från 3an till 6an verkligen ok?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag håller ju klart högre fart mot redovisade här i tråden, vilket självklart ger en högre förbrukning, kör väl ingen supereco-driving heller då jag inte har tid med det, sen suger det kamelp-ng göra det med!
    Men jag har oftsat väldigt skoj bakom ratten!

    Farten ligger på skylt +25-30km/h, åker oftast på sexxan där det går och i min bil passar det från 70km/h och uppåt.
    Åker också på GoodYear Ultragrip+ dubbfria vinterdäck i dimension 205/55 16, har 2,3kg i däcken runt om.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  16. #16
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag tycker ni ska vara nöjda med era bilars bränsleförbrukning! Jag har nu kört ca 220 mil med min nya underbara 9-5 AERO Biopower XWD, men bränsletörsten är hemsk ! Jag har tappat räkningen på mackbesöken redan. Jag använder motorvärmare nästan alltid och ändå hamnar min förbrukning på ca 2l/milen vid blandad körning! När bilen var sprillans ny åkte jag ca 40mil med en förbrukning på 1,39l/milen och efter en vecka ca 40mil igen med en förbrukning på 1,36l/milen enligt färddatorn. Nästa tank mätte jag förbrukningen och då hade den dragit 2,35l/milen och färddatorn visade 2,29l/milen. Det var blandad körning inklusive lite lek i snön. Det är ju så skoj med XWD! På nuvarande tank har jag hittills kört ca 16 mil och DTE säger att jag kommer ca 14 mil, och det på 70l! Jag överväger faktiskt att tanka bensin och se hur mycket den drar då även om jag tycker att man ska köra på etanol när man har fått skattesubventioner p.g.a. det.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jösses! Och ändå kör du för nuvarande på E75 vilket innebär att av de 2,36 l E75 du förbränner varje mil är 0,59 l ren bensin.

    Det vore nog intressant för dig att köra på bensin ett tag för att se vad förbrukning blir då och sen göra en uppskattning på om skillnanden mellan 0,59 och uppmätt kan kompenseras miljömässigt och ekonomiskt.

  18. #18
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Jag ligger på en ca förbrukning 1,1 l/mil med BF95, men då är det rätt korta sträckor och så är det en automatare med maptun steg 1 och jag kör inte med "ägg under pedalen".
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Hoppsan. Lufttrycket bak var bara 2,1 och fram var det 2,2. Nu är det 2,4 runt om och antagligen kommer det att göra lite på förbrukningssiffrorna.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Bränsleförbrukning ny 9-3 2.0t BioPower?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Nu är det 2,4 runt om och antagligen kommer det att göra lite på förbrukningssiffrorna.
    2,4 tycker jag låter för lite. Har du kollat med nån gummiverkstad vad de rekomenderar? Jag hade nog dragit i 2,6-2,7.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

Liknande ämnen

  1. olika modeller på motorer eller?
    Av Fear43 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 03:12
  2. Liten fundering ang olika modeller
    Av joakim78 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 23:04
  3. Laddtryck på olika modeller
    Av Silkemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 23:17
  4. APC grejer mellan olika modeller?
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •