Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta Stereo på 9-5 01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    43

    Byta Stereo på 9-5 01

    Hej. Det är så att stereon tydligen har gett upp. Den startar när man sätter på bilen men efter några sekunder så stänger den av sig & det står "radio locked".

    Läste lite om problemet & kom fram till att den behöver "giftas" in igen eller vad kallas.
    Så jag va ner till verkstan men dom sa att stereon är trasig & att det bara är att köpa ny.

    Han som kollade på bilen & försökte läsa ut felkoder osv rådde mig att åka till typ Elgiganten & köpa en ny. När han på verkstaden förklara så lät det som att det va bara va att dra bort panelen, byta ut stereon & sen sätta tillbaka panelen. Är det verkligen så lätt & hur får man port panelen i sådant fall? Kommer knapparna som sitter på panelen att funka till den nya stereon?

    Jag själv tror ju inte att man kan sätta tillbaka panelen framför den nya stereon & ha ett stort jävla hål där är inget jag vill ha. Vist, bilen är gammal & knappt värd pengar. Men lite stil får man ändå ha.

    Jag är sämst på att förklara men stereon är i vilket fall trasig. Hur får jag billigast & snyggast ljud i bilen igen? Jag tror jag har den sämsta av dom olika ljudsystemen också. Ingen bandare & väldigt ont om högtalare (dock bättre än inga)....


    Hoppas ni kan hjälpa mig!

  2. #2

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Hej !

    Det du behöver är en ny stereo ram som har uttag för 1xDIN (normala storleken på stereo)
    Eftersom det blir ett stort hål när du tar bort din original stereo.. sen kan du gå till elgiganten eller köpa en beggad eftermarknads stereo på blocket.

    Köper nytt kan du komma undan med ca 1500:- för panel och stereo.

    Ramen ser ut så här:


    //Fabbe

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    43

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hej !

    Det du behöver är en ny stereo ram som har uttag för 1xDIN (normala storleken på stereo)
    Eftersom det blir ett stort hål när du tar bort din original stereo.. sen kan du gå till elgiganten eller köpa en beggad eftermarknads stereo på blocket.

    Köper nytt kan du komma undan med ca 1500:- för panel och stereo.

    Ramen ser ut så här:


    //Fabbe


    Ok, men om jag köper en stereo som är dubbel din kan jag då stoppa den på plats på en gång eller måste jag köpa en sådan där ram ändå?

    Jag funderar på att köpa en på BRL som är dubbel din & den kostade bara 1300kr.
    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -r400.html
    Men kan jag köpa den & bara koppla in den, eller behöver jag något mer för att få tillex radion att funka?


    Om jag köper den där steron jag posta ovanför. Vad behöver jag då köpa & göra för att få den att funka i bilen? Har lite panik nu för jag va säker på att verkstaden skulle kunnat låsa upp stereon som satt i bilen & jag ska åka långt imorgon. Om det är möjligt så vill jag verkligen få det här fixat innan affärerna stänger. Så vad behöver jag?

  4. #4

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Hej !

    Den stereon du postade fungerar och passar i hålet, du kan få en liten kant runt stereon som inte ramen fyller ut eller att det inte ser helt 100% ut men du kan säkert leva med det
    eller komplettera med ram i framtiden.

    Jag är 90% säker på att du har ISO kontakter bakom radion.. dvs standard ström och högtalarkontakt vilket gör att stereon du köper passar bolt-on eftersom alla stereos man köper har ISO kontakt.

    Är du osäker så kan du rycka ur din original stereon och kolla hur kontakten ser ut (eller fråga på brl) Så här ser iso kontakten ut:


    //Fabbe

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    43

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hej !

    Den stereon du postade fungerar och passar i hålet, du kan få en liten kant runt stereon som inte ramen fyller ut eller att det inte ser helt 100% ut men du kan säkert leva med det
    eller komplettera med ram i framtiden.

    Jag är 90% säker på att du har ISO kontakter bakom radion.. dvs standard ström och högtalarkontakt vilket gör att stereon du köper passar bolt-on eftersom alla stereos man köper har ISO kontakt.

    Är du osäker så kan du rycka ur din original stereon och kolla hur kontakten ser ut (eller fråga på brl) Så här ser iso kontakten ut:


    //Fabbe

    TACK! Jag läste något om att man skulle behöva byta plats på 2st kablar när jag googla man nu hittar jag inte sidan längre..

    Men det blir att dra & köpa stereo nu då. Det va något adapter till antennen man skulle ha också va?

  6. #6

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    De e lungt

    När det gäller 2 kablar som ska byta plats är det oftast att tändningsströmen och direkt strömmen ligger kors (gul och röd kabel) i kablaget till stereon du köper brukar man enkelt kunna byta plats på dessa kablar utan verktyg.

    Antenn adapter (om det behövs) så är det fackra -> ISO pin.. det har dom på brl

    //Fabbe

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Jag hade köpt en begagnad originalstero alla dar i veckan..

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    43

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    De e lungt

    När det gäller 2 kablar som ska byta plats är det oftast att tändningsströmen och direkt strömmen ligger kors (gul och röd kabel) i kablaget till stereon du köper brukar man enkelt kunna byta plats på dessa kablar utan verktyg.

    Antenn adapter (om det behövs) så är det fackra -> ISO pin.. det har dom på brl

    //Fabbe

    Hej, det blev att jag åkte till BRL & köpte stereon & sen betalade jag dom för att dom skulle fixa det. Det va säkert inte det billigaste alternativet men nöden har ingen lag...

    Eftersom jag har det billigaste stereopaketet i bilen så funderar jag på att sätta in några extra högtalare i bilen. Kan man stoppa in vilka högtalare som helst & måste man sätta in ett slutsteg i sådant fall?



    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Jag hade köpt en begagnad originalstero alla dar i veckan..

    Mvh

    Hittar man ingen begagnad så blir det ju svårt att köpa en.

  9. #9

    Re: Byta Stereo på 9-5 01

    www.laga.se

    Finns mängder av begagnad original stereo där...

Liknande ämnen

  1. Byta stereo 9-3 ng
    Av fluppen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 04:59
  2. Byta stereo i og 9-3
    Av Euroman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 00:47
  3. Byta stereo
    Av Waller90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 23:26
  4. Byta stereo i en 9-5:a
    Av WannabeeGBG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •