Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9-3 -03 väldigt mycket rök.

  1. #1

    Saab 9-3 -03 väldigt mycket rök.

    Hejsan. Köpte mig en Saab 9-3 2,0t -03 häromdagen. Nu har bilen börjat ryka kraftigt när den är kall. När den går upp i temp så är det inga större problem. Den går inte ojämnt eller rycker. Tycker att röken som kommer ut ur avgassystemet är vit. Har luktat på den och den luktar ingenting (knappt avgaser). Den "dricker" inget vatten eller olja vad jag kunnat se. Saker som turbo och topplock har givetvis snurrat runt. Men vet inte hur jag ska undersöka detta? Kan det ha med vevhusventilationen och göra? Tycker jag har letat runt efter svar men inte hittat något. Ska besiktiga bilen idag så om den tar olja borde jag väl få höga avgasvärden?
    Tacksam för svar!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 -03 väldigt mycket rök.

    Är det en og9-3 eller ng9-3 det gäller? Båda fanns som 2.0t MY03...

    og9-3: Gamla modellen i halvkombiutförande, 98-03
    ng9-3: Nya modellen i sedan eller kombiutförande, 03-12

    Om det är vit rök så känns vatten närmast till hands. Typ topplockpackning eller liknande. För turbon brukar det mera bli grå/svart rök. Om det är ng9-3 så borde det inte ha med vehusvent att göra då den inte har det problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Saab 9-3 -03 väldigt mycket rök.

    Kanske bara det att luften blivit fuktigare nu när det blivit varmare? Tidvis tycker jag man kan se bilar "bolma på" rätt bra under uppvärmingsfasen utan att nåt är fel.

Liknande ämnen

  1. Väldigt mycket SPAM på sistone
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-08-14, 12:42
  2. [LÖST] Har två 'lika' bilar som drar väldigt olika mycket bränsle OG9-5 B205 BioPower
    Av Visions84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •