Hur stort batteri kan man få plats med på orginalplats i en 9-5 Aero -04? Mitt la bara av precis så jag måste köpa ett nytt.
Jocke
Hur stort batteri kan man få plats med på orginalplats i en 9-5 Aero -04? Mitt la bara av precis så jag måste köpa ett nytt.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Är det måtten i cm du vill ha?
Eller är det i Amper timmar (Ah) på batteriet???
Om du vill ha många amperetimmar, varför?
Har du som jag bensinvärmare/parkeringsvärmare/dieselvärmare kan ett kvalitetsbatteri från tex Varta vara värt sina pengar. (köpte precis ett nytt varta batteri med gel i som klarar av 5ggr mer cykelurladdningar och även att ta emot stora mängder ström vid tex bromsåtervinning)
Men ett bra kvalitetsbatteri kostar mycket pengar!
Varför ska du ha ett större batteri än orginal?
MVH
Fredrik
Saab 9000cse 2,0t A50 -97
Det är måtten jag vill ha. Varför ska man inte ha mer Ah? Är Tudor ett bra batteri?
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Exakt... The bigger the better ;-)
Samma fysiska mått är ju trevligt...
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Jag tänkte på detta Tudor batteri, High Tech 77Ah. http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... bshop.aspx
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Jag kollade lite på Biltema och fick fram detta batteri när man knappade in reg nr. Detta batteri har samma mått som mitt orginalbatteri. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 80-802742/
Sen hittade jag detta batteri: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 20-802752/ Lite mindre på höjden men borde väl passa lika bra ändå. Eller?
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Kanske ska satsa på något av Biltema batterierna. Ana har bara 2års garanti mot 4år på Biltema.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Biltemas funkar så länge du inte har minusgrader!
I tester visade det sig att biltemas bilbatteri vid kyla inte alls klarade av att vrida runt så länga som det behövs...
Och du kan ju gissa vad som händer om du har lite dåligt laddat batteri och det är kallt ute...
Källor två olika test:
http://www.testfakta.se/motor/article15414.ece
http://www.dn.se/motor/tester/test-dyrt ... ast-i-kyla
http://www.gp.se/konsument/tester/1.346 ... batteri-10
Sj kör jag varta pga kallstarts egenskaperna.
Det är SKILLNAD på batterier och man får normalt vad man betalar för.
Biltemas garanti gäller mot förstörda/kortslutna celler och inte på att det är "dåligt" och inte startar bilen i minusgrader ! (vet en som hade ett biltema och när bilen inte startade for han till biltema och klagade. Men han fick svaret: "det är inget fel på batteriet. Det ger 12.3 volt och det är då inget fel på det"
MVH
Fredrik
Edit:
En till källa
Saab 9000cse 2,0t A50 -97
DN´s test kan man kasta bort. Jämföra ett 62Ah mot ca 80Ah batteri är inte rättvist. I Testfaktas test kör dem ett vanligt batteri utan "silver-kalcium". I GP test hamnar Biltemas batteri i mitten ungefär.
Vette f*n var man ska köpa batteri nu.
Jocke
Senast redigerat av Moderator den 2022-07-23 klockan 11:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Batteri på Biltema skulle jag nog inte köpa... Deras kvalitet varierar för mycket.
Varta.. Tudor... Banner.. Finns väl lite varstans? Googla lite!
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Det där batteriet gillar jag skarpt (och har det själv), ligger helt i nivå med Vartas produkter. Tror att det har kommit ett nyare test där Tudor fick lite bättre än Varta, men det är så små skillnader att jag helt jämställer de två.Ursprungligen postat av Mr Aero
(och eftersom jag har just ett TA770 kan jag säga att det går utmärkt in i en 9-5:a)
/U
Jag tänkte åka iväg till Ana och köpta ett sådant. Kostar ca300kr mer än Biltemas men det kan det vara värt.
Senast redigerat av Moderator den 2022-07-23 klockan 11:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Det blev inte så mycket dyrare än Biltema ändå. 1166kr betalade jag för ett Tudor High Tech 77Ah batteri.
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Vore jag dig skulle jag köpa Tudor batteriet varje gång om jag bodde i södra sverige.
Hade det inte varit för den ovanliga situationen jag sitter i skulle jag skälv ha ett sådant... Ett bra batteri till ett oslagbart pris.
(sj sitter jag inte på tudorbatteriet utan vartas F21 AGM batteri vilket är "over kill" för vanliga användare utan väldigt stora batterianvändning och stora generatorer...)
Köt från ANA och du kommer att kunna vara nöjd
Kom bara ihåg att ett batteri beräknas ha en livslängd på 4-6 år brukar man säga. Beroende på hur man använder bilen så klart. Men ska den stå länge kan det vara bra att ha en ctek laddare av mindre modell kopplad till batteriet tex över semestern eller jul ledigheter om bilen inte ska användas.
MVH
Fredrik
Saab 9000cse 2,0t A50 -97
Lite rättvisa måste det vara även i batteritest, vilket Testfakta också nu har fattat.Ursprungligen postat av Krozz
Man ska inte heller stirra sig blind på 5 år gamla tester.
Här skrev jag om deras senaste test:
viewtopic.php?f=7&t=318104
.
Signaturlös
Sant att det är lite gamla tester med.
Men jag skulle vilja påstå att man kan sammanfatta dem ed:
Man får det man betalar för!
Sen så är Tudor batteriet ett bra batteri med goda meriter under lång tid.
Både jag och vänner till mig har erfarenheter av batterier i kalla förhållanden med stora effekt-uttag.
Jag skulle enligt min erfarenhet i oliak diesel och bensinbilar i under -30 gradig vinter vilja påstå att "man får det man betalar för" även om det finns några som visat sig bra trots att de inte varit dyrast.
Tudor är ett, Bosch ett annat. Varta gillar jag då de verkar klara sig bra även i -40...
Så en en gång säger jag det:
Köp batteriet från ANA, le se glad ut att du gjort ett klipp och kör saaben många år till.
Saab 9000cse 2,0t A50 -97