Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Då har jag testat filmen och resultatet blev riktigt bra.
    Inga luftkanaler i denna men om man var noggrann vid monteringen så slapp man luftbubblor. Mycket lättarbetad, använde en hårtork på lägsta effekt och det räckte gott för att forma filmen runt fästet.
    Hur detta håller återstår att se, men blir betydligt snyggare än grådassiga ärgade original iaf...

    Passade även på att göra innerhandtagen av det som blev över...

    aha det där ser ju bra ut det, men du får gärna uppdatera efter nån vecka få höra om det sitter kvar. För den skiten jag hade började bubbla sig redan efter en dag i bilen... I för sig var inte spegelinnerfästena släta om det kunnde vart därför eller nåt vet jag inte... Gjorde du rent detaljerna med något medel innan?

  2. #22
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Viset kan jag göra en uppdatering när den suttit några veckor.

    Använde T-röd och tvättade noga minst 3 gånger så den borde blivit helt ren.. Problemet kan nog vara där färgen är helt borta och filmen ska fästa direkt på alun, men hade bara några små såna ställen på undersidan av fästena så det är nog ingen fara.

    Sent from my Xperia Neo using Tapatalk
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #23
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Snabb bild-update på monterade prylar:




    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Va fint det blev , riktigt bra det där.... hur får man bort dom där till speglarna då?

  5. #25
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Va fint det blev , riktigt bra det där.... hur får man bort dom där till speglarna då?
    Hur menar du nu?
    Hur man monterar bort fästet från bilen eller hur man strippar ner tills det bara är stommen kvar?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  6. #26

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Det blev väldigt snyggt du kan inte lägga upp en liten guide på hur du gjorde!!

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Va fint det blev , riktigt bra det där.... hur får man bort dom där till speglarna då?
    Hur menar du nu?
    Hur man monterar bort fästet från bilen eller hur man strippar ner tills det bara är stommen kvar?
    ja bådadera mena jag

  8. #28
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Snabb steg-för-steg:

    1. Lossa dörrsidan genom att plocka bort ytterdelen på handtaget och sedan skruva loss de två T30-torxen. "Knäpp" sedan bort dörrsidan med hjälp av t.ex en plastsmörkniv. Häkta sedan av sidan och låt den försiktigt hänga kvar i kablaget.
    2. Plocka bort det lilla plasthöljet som döljer skruvarna till spegelfästet.
    3. Koppla ut kontakten till spegeln och skruva sedan bort de tre skruvarna som håller fästet, fästet inkl spegel är nu löst att plocka bort.

    "Stycka" spegeln:
    1. Vinkla spegelglaset utåt så att ändarna till fjädern blir synlig. Knäpp sedan loss denna och plocka ur spegelglaset. Koppla ur kablarna för värmeslingan.
    2. Det finns fyra "knäpp-anordningar" som håller den lackade kåpan, knäpp loss dessa och vinkla in hela spegeln för att plocka loss kåpan.
    3.skruva loss de tre skruvarna som håller motorn, koppla sedan ur kablaget och lägg motorn åt sidan.
    4. lossa de fyra skruvarna som håller den svarta ramen och knäpp sedan loss det lilla spännet i ena hörnet. plocka bort ramen.

    Klart!
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  9. #29

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Vad blir priset om man väljer att lackera om dom man har alternativt köper helt nya? Någon som vet?

  10. #30
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Nya kostar ca 2000-3000:-/st beroende på vad för funktioner man har på dem.

    Omlackering kostar runt 1000:-

  11. #31

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Snabb steg-för-steg:

    1. Lossa dörrsidan genom att plocka bort ytterdelen på handtaget och sedan skruva loss de två T30-torxen. "Knäpp" sedan bort dörrsidan med hjälp av t.ex en plastsmörkniv. Häkta sedan av sidan och låt den försiktigt hänga kvar i kablaget.
    2. Plocka bort det lilla plasthöljet som döljer skruvarna till spegelfästet.
    3. Koppla ut kontakten till spegeln och skruva sedan bort de tre skruvarna som håller fästet, fästet inkl spegel är nu löst att plocka bort.

    "Stycka" spegeln:
    1. Vinkla spegelglaset utåt så att ändarna till fjädern blir synlig. Knäpp sedan loss denna och plocka ur spegelglaset. Koppla ur kablarna för värmeslingan.
    2. Det finns fyra "knäpp-anordningar" som håller den lackade kåpan, knäpp loss dessa och vinkla in hela spegeln för att plocka loss kåpan.
    3.skruva loss de tre skruvarna som håller motorn, koppla sedan ur kablaget och lägg motorn åt sidan.
    4. lossa de fyra skruvarna som håller den svarta ramen och knäpp sedan loss det lilla spännet i ena hörnet. plocka bort ramen.

    Klart!
    Du vill inte addera lite bilder till din ypperligt fina faq?

    Om man lämnar in på lack, vad tror ni är snyggast? Bilens ursprungsfärg (röd i mitt fall), mattsvart eller blanksvart?

  12. #32
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av champswe
    Du vill inte addera lite bilder till din ypperligt fina faq?

    Om man lämnar in på lack, vad tror ni är snyggast? Bilens ursprungsfärg (röd i mitt fall), mattsvart eller blanksvart?
    Nja, är inte så sugen på att plocka isär allt igen då det nu sitter monterat på bilen.
    Gör jag om operationen så lovar jag att ta bilder....
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    På youtubefilmer om 3M-filmerna förekommer diverse vätskor att förbehandla lacken med.
    Vet någon vad det är och om det behövs, eller har ni tillräckligt bra erfarenheter av att endast tvätta ordentligt med sprit?

    Jag testade just på de inre dörrhandtagen och det fungerade väl i princip bra, men de yttre vassa 90-gradershörnen tycker jag inte att jag fick till alldeles bra.
    Hur långt viker ni in på baksidan? Skär ni direkt när folien kommit runt kanten eller låter ni ett visst överflöd fästa på baksidan?

    Jag noterar att ramen kring fönsterhissknapparna ser risig ut och att den stora ramen kring hela instrumentpanelen har fått ett par olyckliga jack. Är dessa ramar möjliga att utan allt för stora uppoffringar få loss och kan det vara så väl att plastidip stämmer i kulör mot den gummering som finns på delarna idag?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  14. #34
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    På youtubefilmer om 3M-filmerna förekommer diverse vätskor att förbehandla lacken med.
    Vet någon vad det är och om det behövs, eller har ni tillräckligt bra erfarenheter av att endast tvätta ordentligt med sprit?

    Jag testade just på de inre dörrhandtagen och det fungerade väl i princip bra, men de yttre vassa 90-gradershörnen tycker jag inte att jag fick till alldeles bra.
    Hur långt viker ni in på baksidan? Skär ni direkt när folien kommit runt kanten eller låter ni ett visst överflöd fästa på baksidan?

    Jag noterar att ramen kring fönsterhissknapparna ser risig ut och att den stora ramen kring hela instrumentpanelen har fått ett par olyckliga jack. Är dessa ramar möjliga att utan allt för stora uppoffringar få loss och kan det vara så väl att plastidip stämmer i kulör mot den gummering som finns på delarna idag?

    /David
    Det är en fördel att vika över en del då man på så sätt klämmer fast folien samtidigt som man slipper se skarvar. Jag har fått problem med att folien släpper mitt på backspegelfoten. När det blir riktigt varmt så vill inte folien sitta kvar riktigt. Har provat med 3m och biltemas folie med samma fenomen.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Vad är det för material till foten som backspegeln sitter på?

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    På youtubefilmer om 3M-filmerna förekommer diverse vätskor att förbehandla lacken med.
    Vet någon vad det är och om det behövs, eller har ni tillräckligt bra erfarenheter av att endast tvätta ordentligt med sprit?

    Jag testade just på de inre dörrhandtagen och det fungerade väl i princip bra, men de yttre vassa 90-gradershörnen tycker jag inte att jag fick till alldeles bra.
    Hur långt viker ni in på baksidan? Skär ni direkt när folien kommit runt kanten eller låter ni ett visst överflöd fästa på baksidan?

    Jag noterar att ramen kring fönsterhissknapparna ser risig ut och att den stora ramen kring hela instrumentpanelen har fått ett par olyckliga jack. Är dessa ramar möjliga att utan allt för stora uppoffringar få loss och kan det vara så väl att plastidip stämmer i kulör mot den gummering som finns på delarna idag?

    /David
    Det är en fördel att vika över en del då man på så sätt klämmer fast folien samtidigt som man slipper se skarvar. Jag har fått problem med att folien släpper mitt på backspegelfoten. När det blir riktigt varmt så vill inte folien sitta kvar riktigt. Har provat med 3m och biltemas folie med samma fenomen.
    Jag hade oxå problem med det men sen började jag rengöra innan foliering med T-röd sen sitter det hur bra som hellst

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Tja, har som många andra samma problem på mina backspegelkåpor och nu är det så illa att färgen redan släppt helt på flertalet ställen på min högra backspegelfot. Läste tidigare i tråden att folien behöver "lacken" för att sitta kvar hyfsat.

    Min plan är att ta bort all lack och verkligen rengöra foten ned till ren aluminium innan jag folierar. Är det en dålig idé? Har för övrigt köpt Biltemafolie... kanske finns bättre, ja, men detta är väl mest ett test.
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    24

    Re: Foliering av backspegelsfot 9-3 SS, nån som provat?

    Annars kan man väl pröva med att köra en plastidip i typ mattsvart?
    Bara maskera bort det man inte vill måla och spray ett par lager.
    Eller vad säger ni?
    SAAB 9-3 SportSedan 1,9 TTiD

Liknande ämnen

  1. Foliering/Plastidip
    Av FollowingBetulas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 16:49
  2. Foliering av OG9-3 Aero.
    Av -Foffe- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 17:16
  3. Foliering eller Vanlig lack?
    Av THE_SAAB_DUDE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 06:44
  4. Foliering av krom!
    Av Skapligt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 20:50
  5. Nån som provat en sån här:
    Av niklas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •