Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bättre effekt i OG900 T8

  1. #1

    Bättre effekt i OG900 T8

    Håller på med en renovering av en t8 sp-89.Undrar vad och hur jag skall gå till väga för att få ut mer effekt ur orginalmotorn? Vill helst få ut ca 240-250 hk som jag tror kan va lagom för en underhållande ban/vardagsbil.Tar gärna emot tips och idèer.
    Stefan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Bättre effekt i t8

    Tror personligen att det blir en ganska omfattande operation på en T8..

    Här är en bil vars ägare har ambitioner på upp mot 300
    http://www.garaget.org/?car=67682

    Skaffar du en T16 blir det betydligt enklare skulle jag tro.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Bättre effekt i t8

    Får hålla med Lindh här. Tror att en T16 motor hade varit ett bättre val om du vill ha ut lite kräm. Går säker att få plocka ut en del ut en 8v men jag hade inte valt att göra det.
    Sen RÄTTA mig om jag har fel nu. Men är inte alla T8or med mekaniskt insprut?
    Och det sprutet är väl lite sisådär bra va.

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Bättre effekt i t8

    Citat Ursprungligen postat av rybbe
    Får hålla med Lindh här. Tror att en T16 motor hade varit ett bättre val om du vill ha ut lite kräm. Går säker att få plocka ut en del ut en 8v men jag hade inte valt att göra det.
    Sen RÄTTA mig om jag har fel nu. Men är inte alla T8or med mekaniskt insprut?
    Och det sprutet är väl lite sisådär bra va.

    Ja det är mekaniskt insprut på T8. Jag tycker att det är mer manligt att våga satsa på en T8 än en T16 då alla skall bara ha T16 för att det är enklare att trimma och billigare.

    Visst det är enklare att trimma en T16. T8 har ju som sagt mekaniskt insprut och det är inte många idag så bemästrar att ställa in sådant system idag. Kan vara därför folk ratar 8ventils turbo.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Bättre effekt i t8

    Toppen lär var ganska dåliga flöden i, så den kommer troligen behöva bearbetas. Sen är det ju bränslet som måste ökas upp. Att använda 6-cyl bränslehuvud och plugga två utlopp var ett gammal trick på 80-talet har jag förstått, men det var innan 1989ans katalysatorkrav och i en tid på soppan var billig. Idag torde det vara omöjligt att göra så och få nån ekonomi i det.

    Mitt tips för T8 är att riva bort mekaniksprutet och sätta in LH 2,4 (för kat) i befintlig motor, det har gjorts. http://www.garaget.org/?car=183055
    Om du inte är sugen på det så vettefasen om det går att nå 200 plus hästar med en T8Kat.

    Jag bruksar själv T8 Special sen några dagar tillbaka, en lågmilad vagn med blott 9400 mil i fint skick. Men nog fan strular bränslet, jag får inte upp laddet riktigt, jag tror den magrar. Jag är såååå nära att sälja eller stoppa i en T16. Det är ett så mkt bättre system helt enkelt. Jag hade också tyckt det var kul med en fin T8 med hyfsad effekt, men det verkar vara stört omöjligt nå dit.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Floby
    Inlägg
    19

    Re: Bättre effekt i t8

    Jag tycker det låter mycket fräckare med en potent 8-v maskin.Mitt recept på 240-250hk ser ut som följer.

    Kam från en 900i
    3" avgas
    Racekat
    Ombyggd luftburk med bomulls eller skumfilter
    Turbo TD04-15T ( 9000 AERO)
    Portad topp. (iaf på avgassidan)
    Extraktorgrenrör
    Tilläggsinsprut. (typ Link eller pic 5)
    Större intercooler.

    Med dom delarna lär du få en riktigt trevlig maskin och det behöver dessutom inte kosta skjortan. Visst vore det lättast att sätta i en 16v motor, men inte hälften så fränt... :-)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Bättre effekt i t8

    Hej! Jag kör en t8 special med 199 hjulhästar. Min modifiering är bytt insprutning till ett Vems. Det sköter även tändning. Större ic monterad men annars är all hårdvara original.
    Turbon och kammen är flaskhalsen i dagens läge.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Akta skinnet!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Bättre effekt i t8

    Visst som vissa skriver här så är det kanske lite roligare att bytta ett bygge på en 8v motor eftersom det är ganska få som gör det. Dock tycker jag att om man överhuvudtaget bygger ett lite mer påkostat bygge på en OG900 så ska man känna sig speciell då det inte är världens vanligaste bil att lägga pengar på

    Men ser samtidigt inte varför man ska göra det svårare för sig och välja en T8a motor istället för en T16 ?. Sen tycker jag personligen att en T8a engine känns väldigt gammal och ute ur sin tid känns lite som en vanlig b230 som sitter tex i volvo 940 som det finns 200000000000000000 som gjort byggen på.

    Men alla väljer sin väg att gå. Jag valde när jag köpte min og900 att ta en med T16 motor för jag såg det som det bättre alternativet.
    Men jag säger till TS. Vill du köra på en T8a så gör det! det första jag hade valt att göra i såna fall är precis som vissa skriver här är att ersätta det förbannade mekaniska insprutet med tex ett LH.

  9. #9

    Re: Bättre effekt i t8

    jag tycker du gör rätt i att bygga t8 hård härlig gång i dom motorerna.

    jag hade en t8special med
    t16 aero turbo
    portad topp med vassare kamaxel
    egenbyggt grenrör
    saab 9000 intercoler
    upp justerad bränsle
    backad tändning ladd tryck 1.6 bar
    3tumsavgas med batteri böjjen
    räckte för att hänga av volvo 940 turbo med gulbox och 3tum medmera

Liknande ämnen

  1. Bättre ljus på en og900
    Av M.Persson86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-09-02, 23:34
  2. Bättre bromsar på og900? SP bromskit, bra?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 20:52
  3. Bättre bromsar på og900, vilka alternativ finns?
    Av beepbeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 18:21
  4. Bättre ljus på en og900
    Av H20 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 23:22
  5. Hur mycket bättre är og900:a lådan från 89-?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •