Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SRS lampa

  1. #1

    SRS lampa

    Hej,

    var på bilprovningen förra veckan och får reda på att de infört en ny lag (gäller från siste januari) som säger att SRS lampan inte får lysa.

    På min 9000 -95 har den lyst sen säkert 3 ägare bakåt, jag är inte intresserad av att laga/byta ut airbagen då det kommer kosta mer än bilen är värd. Så jag undrar om det finns något lättar sätt än att riva ut instrumenthuset och koppla om lampan (till abs lampan tex.) så den endast lyser 3-4sek när bilen startar?

    Måste den lysa vi start?

    Jag hitta ett koppling schema man kanske kan använda så man slipper riva hela skiten: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13776.pdf

    Går det evt att "stänga" av srs permanent med Tech 2?


    Tack på förhand

    Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: SRS lampa

    Om jag inte minns fel så skulle de väll börja kolla detta med hjälp av OBD2 läsare, vilket då innebär att en sådan omkoppling är lönlös.
    Men det kanske bara är nyare bilar de kollar med OBD2 och kollar bara lampan på våra gamla bilar.

    Någon som vet?
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: SRS lampa

    OBD2 kan inte läsa/radera felkoder för SRS (åtminstone inte på 9000). Så länge bilprovningen inte har Tech2 så är det lugnt.

    Men det är inte säkert att man behöver göra fulkopplingar med lampan, försök få felkoder lästa och ersätt den slingan som felar med en resistor (airbag är 2 Ohm, bälteslås vet ej, mät på det fungerande).

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: SRS lampa

    Ja du bör kolla vad det är för fel först!

    Och vid eventuell försäljning av bilen PÅPEKA att du gjort om systemet så att eventuell airbag inte fungerar eller kanske inte fungerar! Det har viss betydelse för priset på bilen så klart!


    Och ang SRS systemet. Nej det är inte bara TECHII som kan läsa ut och radera dessa koder.

    Mekonomenverkstan i stan har en multiläsare som kan läsa "alla" fordon med modellspecifika koder och har släckt min srs lampa(efter det att jag dumt nog slet säkringen för jag läste fel)
    Och jag tror att bilprovningen har någon sådan variant som kan läsa det mesta från de flesta fordon. (om man vill köpa den själv tror jag den kostade ca 50' + uppdateringsavgifter på ca 6000/år. Den var iaf dyr som fan. Men verkar iaf bra. Kunde komma åt allt på min gamla 9000 iaf. Och de hade även kabeln för att koppla in sig på gamla 9000 före obd2 tiden.
    Så det finns andra läsare som kan göra jobbet...

    Medans enbart Tech2 klarar av att gifta in saker osv på nyare 9-5, 9-3 osv. Men bara avläsning av felkoder finns det fler som klarar...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: SRS lampa

    Citat Ursprungligen postat av torake
    OBD2 kan inte läsa/radera felkoder för SRS (åtminstone inte på 9000). Så länge bilprovningen inte har Tech2 så är det lugnt.
    Ja OBD2 kan läsa av SRS från just 9000. Har gjort det på en verkstad i stan. Men man måste ha en läsare som kommer åt systemen. Vilket de flesta läsare inte gör.
    Men det går om man äger en avancerad läsare, som tex verkstäder har. Så det är inte sant att man måste ha en TECH2 för att göra det på en saab 9000.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: SRS lampa

    Det är väldigt många olika bud om vad som går och inte går att göra med OBD-II läsare på 9000, men på en 1996:a skulle jag bli mycket förvånad om den kan prata med SRS då det enligt de för mig tillgängliga källorna (internet) var så att ISAT/Tech2 kopplas i kontakten under stolen, medan endast motorkoder var åtkomliga genom OBD-II-kontakten under ratten.

    På 97-98 flyttades kablarna upp till OBD-II-kontakten, så att även SRS kunde kommuniceras med, men TS har inte en sån.

    Och innan ni går i moralpanikspinn över att koppla ur airbagar så skall ni beakta att det inte alls är säkert att en 17 år gammal airbag löser ut på korrekt sätt vid en krock. Och dessutom är inte bilen en dödsfälla bara för det - statistiken visar inga kraftiga nedgångar som sammanfaller med airbagarnas införande. Den enkla typen som sitter i en 9000 skyddar i princip bara vid mötesolyckor i hög hastighet.

    Men visst är det helt rätt att svennebanan inte skall köra omkring med trasiga säkerhetssystem i bilen, men det är mer en sanitetsfråga än att bilen är farlig med SRS utslagen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Re: SRS lampa

    Än så länge kollar de bara felkoder på bilar från 2002 och framåt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: SRS lampa

    Felkoder eller inte, så får SRS-varningen inte lysa för att man ska få igenom bilen.

    OBD-II är enbart emissionsrelatad motordiagnos. SRS är modellspecifikt. Sen vilken kontakt bilen har är ju mindre intressant.


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: SRS lampa

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Det är väldigt många olika bud om vad som går och inte går att göra med OBD-II läsare på 9000, men på en 1996:a skulle jag bli mycket förvånad om den kan prata med SRS då det enligt de för mig tillgängliga källorna (internet) var så att ISAT/Tech2 kopplas i kontakten under stolen, medan endast motorkoder var åtkomliga genom OBD-II-kontakten under ratten.

    På 97-98 flyttades kablarna upp till OBD-II-kontakten, så att även SRS kunde kommuniceras med, men TS har inte en sån.

    Och innan ni går i moralpanikspinn över att koppla ur airbagar så skall ni beakta att det inte alls är säkert att en 17 år gammal airbag löser ut på korrekt sätt vid en krock. Och dessutom är inte bilen en dödsfälla bara för det - statistiken visar inga kraftiga nedgångar som sammanfaller med airbagarnas införande. Den enkla typen som sitter i en 9000 skyddar i princip bara vid mötesolyckor i hög hastighet.

    Men visst är det helt rätt att svennebanan inte skall köra omkring med trasiga säkerhetssystem i bilen, men det är mer en sanitetsfråga än att bilen är farlig med SRS utslagen.
    Jag skrev också att de hade kontakten för att läsa ur systemet FÖRE obd2 tiden.

    Korrekt att airbagen på 9000 funkar bäst vid en frontalkrock och att 9000 även utan kudde är en mycket säker bil pga sin storlek och konstruktion.

    Har får köra bilen som han vill. Med eller utan system, men vid försäljning tycker jag att han ska säga att han kopplat bort det om han har gjort det.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Felkoder eller inte, så får SRS-varningen inte lysa för att man ska få igenom bilen.

    OBD-II är enbart emissionsrelatad motordiagnos. SRS är modellspecifikt. Sen vilken kontakt bilen har är ju mindre intressant.

    Mvh
    OBD-II är en kontakt med olika protokoll och kodningar. Där vissa koder är gemensamma för samtliga tillverkare och där tillverkarna har möjlighet att lägga på egna koder (modell-specifika).
    Sen om de är specifika eller inte spelar ingen roll för TS.

    Tillbaka till grundfrågan då.

    1. Jag tycker att du kan fara och kolla på en vanlig verkstad vad problemet är.
    Det kan vara så enkelt att någon dragit säkringen eller något sådant.

    2. laga eller åtgärda problemet.

    3. Besikta om bilen


    Men visst kan du fulkoppla om du vill bakom instrumentpanelen. Men det kan vara mycket jobb om det visar sig att de bara var att släcka felkoden som behövdes.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: SRS lampa

    Ja, man börjar ju givetvis med ett besök hos någon som har diagnosdator som man VET kan läsa SRS-koder på en 9000. T.ex. en saabverkstad.

    SEN beslutar man om eventuella "fulkopplingar" eller inköp av ny styrenhet eller nya airbagar eller vad som känns bäst.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: SRS lampa

    Citat Ursprungligen postat av mrtin007
    Hej,

    var på bilprovningen förra veckan och får reda på att de infört en ny lag (gäller från siste januari) som säger att SRS lampan inte får lysa.

    På min 9000 -95 har den lyst sen säkert 3 ägare bakåt, jag är inte intresserad av att laga/byta ut airbagen då det kommer kosta mer än bilen är värd. Så jag undrar om det finns något lättar sätt än att riva ut instrumenthuset och koppla om lampan (till abs lampan tex.) så den endast lyser 3-4sek när bilen startar?

    Måste den lysa vi start?

    Jag hitta ett koppling schema man kanske kan använda så man slipper riva hela skiten: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13776.pdf

    Går det evt att "stänga" av srs permanent med Tech 2?


    Tack på förhand

    Martin
    Kan vara så enkelt som att t.ex min flickvänns 900ng så lyste SRS lampan och var in slutet på Januari och besiktade i år och det var inga problem alls den gick genom. Men hon ville släcka den o vi var inte säkra på vad som var felet föränn vi kom på att det blir så där felkod när man bryter strömmen eller nåt då instrumentpanelen bytts i bilen innan så började den där lysa srs. Var bara in på en verkstad med Tech2 och släckte den för en kaffepeng och nu lyser den inte. Så gör ett försök o släck den bara på en verkstad o det kanske räcker kan ju vart att dom vart bort med ratten eller instrument eller nåt innan du blev ägare.

  12. #12

    Re: SRS lampa

    Tack för alla bra inlägg och ideer, jag ska ta bilen till verkstad med Tech2 så får vi se hur vi gör efter det. Kan hoppas på enkelt fel .

    //
    Martin

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: SRS lampa

    Citat Ursprungligen postat av mrtin007
    Tack för alla bra inlägg och ideer, jag ska ta bilen till verkstad med Tech2 så får vi se hur vi gör efter det. Kan hoppas på enkelt fel .

    //
    Martin
    Japp gör så men ring runt o hör med olika verkstäder inte bara Saab som har, så kan du fråga lite fint om du kan ge dom lite småpeng i kaffekassan bara så kan dom släcka den åt dig på en kafferast eller när dom e på g hem på fredag eftermiddag.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: SRS lampa

    Precis.

    När jag har släkt srs lampan har det kostat mig en smörgås-tårta ungefär

    Sen brukar det vara så enkelt som att strömmen har brutits och då varnar den. Alltås ingent verkligt fel. Bara att nolla bort. Men kolla vad det är först!

    Hoppas att det inte är något bara.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150

    Re: Re: SRS lampa

    Citat Ursprungligen postat av mrtin007
    Tack för alla bra inlägg och ideer, jag ska ta bilen till verkstad med Tech2 så får vi se hur vi gör efter det. Kan hoppas på enkelt fel .

    //
    Martin
    Sitter med tapatalk så ser inte vart du befinner dig... men har tillgång till en felkodsläsare som kan läsa "allt" :-).

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

Liknande ämnen

  1. ABS ESP lampor tänds OG9-5
    Av sebastianand i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-26, 19:22
  2. ABS-Lampa, CE-Lampa Saab 9-5 Aero -00
    Av Seddzi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •