Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

  1. #1

    Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Köpte mig en 9-3 MY01 med 2,0t (110kw) motorn, som efter närmare undersökning inte laddar speciellt mycket, den känns precis som en halvtrött sugmotor att köra.

    Kikade "Intake air pressure" under körning med en obs2 läsare, och den ligger konstant under atmosfärstryck, dvs motorn suger. (Med motorn avstängd visar den 101kPa = atmosfärstryck, på tomgång runt 37kPa och vid fullgas kom den upp i 89kPa, dvs den leker fortfarande sugmotor om jag inte tänker helt fel?).

    Motorlampan tänds regelbundet efter några mils körning om man släcker den, och den ger felkoder p1105(present) och p0420(intermitent). p1105 tolkade jag som tryckfel i samband med turbon och p0420 som "katalysator, effektivitet ligger under gränsvärdet". Reservation för feltolkade koder dock då jag kör universalgrejor.

    Skall tilläggas att jag var och besiktade bilen idag och avgasvärdena låg nästan perfekt, sånär som på lambdan som låg på 1,03. Detta utesluter ju att koden p0420 utlöses av en trasig eller igensatt katalysator, vilket jag läste mig till kunde orsaka laddtrycksproblem annars.

    Wastegate armen ser ut att sitta på som den skall, hur lätt skall den gå att röra? (Den var mycket trög). Inga uppenbara läckage har jag hittat, dock inte grävt djupare bland slangarna/rören ännu.

    Tacksam för idéer eller erfarenheter

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Citat Ursprungligen postat av fragone
    Köpte mig en 9-3 MY01 med 2,0t (110kw) motorn, som efter närmare undersökning inte laddar speciellt mycket, den känns precis som en halvtrött sugmotor att köra.

    Kikade "Intake air pressure" under körning med en obs2 läsare, och den ligger konstant under atmosfärstryck, dvs motorn suger. (Med motorn avstängd visar den 101kPa = atmosfärstryck, på tomgång runt 37kPa och vid fullgas kom den upp i 89kPa, dvs den leker fortfarande sugmotor om jag inte tänker helt fel?).

    Motorlampan tänds regelbundet efter några mils körning om man släcker den, och den ger felkoder p1105(present) och p0420(intermitent). p1105 tolkade jag som tryckfel i samband med turbon och p0420 som "katalysator, effektivitet ligger under gränsvärdet". Reservation för feltolkade koder dock då jag kör universalgrejor.

    Skall tilläggas att jag var och besiktade bilen idag och avgasvärdena låg nästan perfekt, sånär som på lambdan som låg på 1,03. Detta utesluter ju att koden p0420 utlöses av en trasig eller igensatt katalysator, vilket jag läste mig till kunde orsaka laddtrycksproblem annars.

    Wastegate armen ser ut att sitta på som den skall, hur lätt skall den gå att röra? (Den var mycket trög). Inga uppenbara läckage har jag hittat, dock inte grävt djupare bland slangarna/rören ännu.

    Tacksam för idéer eller erfarenheter

    börja med att kontrollera alla vakumslangar

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    kolla så att wastegaten öppnar och stänger som den ska på min så hade locket i avgashuset vänt sig svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar
    saab 9-3 -01 Aero
    saab 9-5 -05 biopower

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Och har du otur är turbon skuren utan oljeläckage.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Håller med Fredde du har nog tyvärr en skuren turbo. Plocka bort insugsröret till turbon och kolla.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Citat Ursprungligen postat av B234R
    Håller med Fredde du har nog tyvärr en skuren turbo. Plocka bort insugsröret till turbon och kolla.
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Och har du otur är turbon skuren utan oljeläckage.
    Borde inte trycket vid fullgas vara ännu lägre då? Den verkar ju öka trycket jättelite vid ökat last men det är väl ändå en ökning av trycket?

  7. #7

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Kikade på slangarna runt turbo och insug idag men hittade inget som verkade trasigt eller pysa med motorn igång. Någon speciellt ställe man bör kika extra noga?

    Har också tanken på att det kan vara turbon som gått, men borde det ge dessa felkoder då? Och jag vet inte hur den skall kännas med smygskuren turbo, men 9-5'an jag hade förut där turbon var totalhavererad gick rätt mycket sämre. (Där hade ju iofs axeln gått av så turbinen kanske blockerade avgasflöde eller så)

    Turbon byttes vid 16000 mil, nu har bilen rullat 25000mil. Borde väll hålla längre än 9k mil rent generellt? (Naturligtvis kan saker rasa betydligt tidigare än de borde, men ändå)

    Kan turbon vara "halvrasad"? För den skickar ju bevisligen in mer luft vid fullgas än på tomgång, till skillnad från en sugmotor där undertrycket borde öka linjärt med ökande gas? Nu laddar den ju ändå 0,5 bar på fullgas jämfört med tomgång, även om det är på fel sida atmosfärstrycket så att säga

    Skall ut i morgon och ta loss insugsröret och känna på turbon. Den skall snurra lätt och inte glappa nämvärt om den är ok?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Citat Ursprungligen postat av fragone
    Kikade på slangarna runt turbo och insug idag men hittade inget som verkade trasigt eller pysa med motorn igång. Någon speciellt ställe man bör kika extra noga?

    Har också tanken på att det kan vara turbon som gått, men borde det ge dessa felkoder då? Och jag vet inte hur den skall kännas med smygskuren turbo, men 9-5'an jag hade förut där turbon var totalhavererad gick rätt mycket sämre. (Där hade ju iofs axeln gått av så turbinen kanske blockerade avgasflöde eller så)

    Turbon byttes vid 16000 mil, nu har bilen rullat 25000mil. Borde väll hålla längre än 9k mil rent generellt? (Naturligtvis kan saker rasa betydligt tidigare än de borde, men ändå)

    Kan turbon vara "halvrasad"? För den skickar ju bevisligen in mer luft vid fullgas än på tomgång, till skillnad från en sugmotor där undertrycket borde öka linjärt med ökande gas? Nu laddar den ju ändå 0,5 bar på fullgas jämfört med tomgång, även om det är på fel sida atmosfärstrycket så att säga

    Skall ut i morgon och ta loss insugsröret och känna på turbon. Den skall snurra lätt och inte glappa nämvärt om den är ok?
    Den laddar -0,11 bar övertryck ELLER 0,89bar absoluttryck.
    Normalt när man pratar laddtryck brukar man prata övertryck.
    Detta visste du säkert redan men jag ville bara se till att termerna blev korrekta. Det kan ju vara intressant för någon annan som läser tråden kanske.

  9. #9

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Bra att du förtydligade lite där Brisse, lite otydligt skrivet av mig. De tryck som jag nämnde i översta inlägget är absoluttryck där 1 bar = 101,3kPa = 0 bar laddtryck. Och de runt 50kPa den ökar i laddtryck på fullgas jämfört med tomgång är således fortfarande negativa, dvs under det som i vanligt tal är 0 bars laddtryck.

    Oklart dock om någon blev klokare av det här inlägget eller om jag bara rörde till det

  10. #10

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    I en sugmotor minskar undertrycket vid fullgas av den enkla anledningen att dörren står på vid gavel.
    Signaturlös

  11. #11

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Kan nu konstatera att det mycket riktigt är turbon som skurit, turbinen satt stenhårt fast.

    Tack för den hjälp som givits

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461

    Re: Avsaknad av laddtryck och felkoder, 9-3

    Trots märkligare felsökning får du vara tacksam för att du inte har tryckrören och IC full med olja som ska saneras. Var dock noga att rengöra oljerören till och från turbon så den nya inte skär..

Liknande ämnen

  1. avsaknad av bränslefilter ng9-3
    Av anders.lagerstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 16:10
  2. Check engine -ryckig gång, avsaknad tomgång 9-5 -00
    Av sebastianberglund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •