Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Varnings lampa nvivåreglering Xenon OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Varnings lampa nvivåreglering Xenon OG9-5

    Hej.Jag har en saab 95 år 03 och har just fått varningslampan på instrument panelen att lysa.Första gången den tändes så gick xenon bel upp och sen ställs dom ner väldigt lågt.Då testade jag att starta om bilen och då låter det som att motorn försöker höja typ ett kuggande ljud fast bel ställs väldigt lågt igen.Har kollade anlutnings kontakterna till båda nivågivarna och allt se ok ut.Någon som har tips på va de kan vara.Nått man kan mäta sig fram till på givarna om dom e hela?Vilken givare är det mest troligt som är trasig isåfall eller är det nått i själva strålkastaren?Mycket tacksam för svar.Tråkigt att detta ska hända innan bes.hmmm :-).Mvh Sonny

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Vanligast är det den främre givaren som är trasig.
    Jag har provat att mäta mig fram till om en givare är trasig eller inte utan att lyckas.

    Med Tech2 så kan man få fram en hyfsad uppskattning om var felet ligger.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Det skall gå att avgöra huruvida det är främre eller bakre givaren som gett upp genom att se om ljusen när de går ner stannar i nedersta läget eller går upp något igen efter att ha varit längst ner. Jag minns dock inte vilken givare som ger vilket uppträdande, men denna info finns på forumet (jag skrev om det för många år sedan) så sök och se vad du hittar.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Ok.Tack för all info.Jag har sökt men hittar inget ang hur man kan utesluta vilken nivågivare som är trasig.Mycket tacksam för mer info ang de.Tack på förhand.//Sonny

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Det skall gå att avgöra huruvida det är främre eller bakre givaren som gett upp genom att se om ljusen när de går ner stannar i nedersta läget eller går upp något igen efter att ha varit längst ner. Jag minns dock inte vilken givare som ger vilket uppträdande, men denna info finns på forumet (jag skrev om det för många år sedan) så sök och se vad du hittar.
    /Johan
    Bakre givaren så stannar lyset näst intill i bottenläget.
    Främre givaren så går den upp hyfsat högt.

    Främre givaren sitter illa till mot grus och skit och det är oftast den som går sönder först.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Ok.Ska kolla detta direkt.Och när en nivågivaren är trasig så tänd bara varningslampan nivåreglering å inte check lampan eller?Det är bara nivå lampan som lyser här.Bör man läsa ur nån felkod innan man skaffar en ny givare?Tack för tipset.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    check engine kommer aldrig att lysa på grund av ett xenonproblem, och ja, så fort någon av givarna, eller för den delen ledningnätet eller ballasten går sönder kommer höjdjusteringslampan att börja lysa.

    Om man går på de där okulära felsökningsmetoderna så ställde sig mina lampor allra längst ner, vilket alltså ska indikera främre givaren. Och kanske var det också så att det var signalen från främre givaren som inte kom fram, men i mitt fall var det ledningsnätet som var den felande länken. (det jag vill säga är att det inte är helt säkert att det är en givare, även om det mycket väl kan vara fallet)

    Ja, du kan läsa ut felkoder med Tech2 (i princip bara verkstaden som kan, även om det finns ett par personer på forumet som har Tech2, och det blir väl fler och fler), med en "vanlig" OBD2 läsare kan man inte få ut något om dessa givare (min OBD2 indikerade iaf. inget när jag hade problem).

    /U

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Ullberg.Läst att fler har fått byta kablaget men vart på kabeln va ditt fel?Kontakten eller längre upp?Tänkte kolla mitt kablar me.//Sonny

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Varnings lampa Nivåreglering Xenon Belysning.

    Det vet jag tyvärr inte, efter att jag bytt båda sensorerna och rengjort kontakterna så gott jag kunde gav jag upp och lämnade in bilen, de bytte ledningsnätet (främre så vitt jag förstod) och allt löste sig.

    Så här i efterhand borde jag förstås provat det också men jag orkade inte lägga mer tid på det då, själva ledningsnätet kostar typ hälften av givarna tror jag.

    /U

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Nivågivare xenon.

    Hej alla.Tänkte kolla ifall nån har koll på om de får å komma fram till vilken nivågivare som e trasig?Går de å mäta sig fram till nått?Har rengjort kontakterna men nu lyser varningslampan för nivåregleringen konstant.Mycket tacksam för svar.Mvh sonny

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Nivågivare xenon.

    Med en tech 2 kan man se vilken/vilka som är trasiga.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Nivågivare xenon.

    Tack för info :-).Va ute å kollade hur regleringen gör.Dom går ner sen upp och sen ner lågt.Någon som har tips på vilken givare fram eller bak som e trasig?Mvh Sonny

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Nivågivare xenon.

    Detta har vel Helios svarat på.
    Du har dessa alternativ:
    - Bruk Tech2 för at lesa av hvilken sensor som är trasig
    - Byta båda sensorerna
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Nivågivare xenon.

    Citat Ursprungligen postat av terner
    Tack för info :-).Va ute å kollade hur regleringen gör.Dom går ner sen upp och sen ner lågt.Någon som har tips på vilken givare fram eller bak som e trasig?Mvh Sonny
    Går de hela vägen ner eller stannar en liten bit ovanför nedre läget?
    /Johan

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Nivågivare xenon.

    Den går inte hela vägen ner.mellan normalt å längst ner typ.mvh sonny

  16. #16
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Nivågivare xenon.

    Då skulle jag gissa på den främre givaren enligt tråden jag länkar till högre upp.
    /Johan

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Nivågivare xenon.

    Tack för hjälpen ska börja där.De va detta jag va ute efter när jag frågade å inte att läsa ut med tech 2 för de vet jag redan om.:-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •