Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tankmätare fungerar ej saab 9000

  1. #1

    Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Hej! Har en saab 9000 a50 2,3t -98 där tankmätaren ej fungerar. När man slår på tändningen går tankmätaren direkt upp i topp och stannar där tills tändningen slås av, då den åker ner i noll igen. Har testat ett annat instrument, dock var inte det till en turbo, men tankmätaren betedde sig likadant på det andra instrumentet också. Någon som har ett bra tips på vart jag ska börja felsöka? ganska jobbigt att bara kunna förlita sig på trippmätaren

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    8163

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Har flottören fastnat i toppläge? Bör sitta ihop med bränslepumpen...
    /Johan

  3. #3

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Skruvade ur ett komplett "pumphus" eller vad jag ska kalla det för idag och ohm-mätte på stiften när jag rörde flottören upp och ner, vid tom tank var det 18 ohm och vid full var det 183 ohm. inte säker på ifall det ska va dom värderna men det borde vara så för tankmätaren fungerade i den bilen jag skruvade ur det ifrån. kopplade in den andra pumpen provisoriskt och rörde flottören upp och ner samtidigt som jag kollade på tankmätaren, men det hände ingenting. Antar därför att flottören inte har fastnat utan att det är nått annat fel, annars borde väll tankmätaren rört sig i takt med att jag höjde och säkte ?

    Tack för tipset iaf, fler tips uppskattas!!

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    8163

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Är det inte dämpning i tankmätaren, så om man rör den så ger det inte utslag på ganska lång tid? Så är det iaf på 9-5, om man tankar fullt med tändningen på så tar det iaf en halvtimme för nålen att nå hela vägen upp. Sättet att testa påär isf att ha flottören i ena ändläget och slå på tändningen och se var nålen hamnar, och sedan slå av tändningen och ta flottören till andra ändläget och slå på tändningen igen och se var nålen hamnar.
    Men naturligtvis kan felet även vara någon annan stans
    /Johan

  5. #5

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Haha, fan va kul ! Du hade rätt, var fördröjningen som lurade mig, gjorde idag så som du sa med olika lägen och slå av tändningen varje gång. Testade sju gånger i sju olika lägen och tankmätaren följde efter och landade på rätt ställe alla gånger, vilket måste betyda att flottören fastnat som du sa från början, så på fredag blir det att byta! Jävligt tacksam för ditt snabba tips, härligt att du knäckte det direkt!

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 986
    Medlem#
    5849

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Är det nåt som det finns gott om här så är det klåfingriga rutinerade SAAB-skruvare, både professionella och på hobbynivå....

    Välkommen in i träsket, här på forumet alltså...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    8163

    Re: Tankmätare fungerar ej saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Robin.stj
    Haha, fan va kul ! Du hade rätt, var fördröjningen som lurade mig, gjorde idag så som du sa med olika lägen och slå av tändningen varje gång. Testade sju gånger i sju olika lägen och tankmätaren följde efter och landade på rätt ställe alla gånger, vilket måste betyda att flottören fastnat som du sa från början, så på fredag blir det att byta! Jävligt tacksam för ditt snabba tips, härligt att du knäckte det direkt!
    Gott det löste sig
    /Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. kupéfläkt fungerar ej saab 9000 95a
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 08:51
  3. Saab 9000 2.3T A50 tryckmätare fungerar ej
    Av fhelmer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •