Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

  1. #1

    9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Hej,
    Skaffade mig en 9-3 Aero för ett par månade sedan och den har fram tills för någon dag sedan gått utan minsta bekymmer.

    Nu har det dock uppstått ett problem. Häromdagen ville bilen inte starta, den drog bara runt på startmotorn. Hade kört bilen bara någon timme innan detta.
    Kollade säkringar och allt jag kunde komma på. Sedan provade jag koppla ur batteriet en stund, och efter jag satt tillbaks det så startade den direkt.

    Inga problem fram tills idag då samma sak hände. Fixade det på samma vis, men denna gång visade displayen för klimatanläggningen bara "02". I övrigt så har den inte visat någon felkod alls. Efter en stund hade displayen sitt vanliga utseende.
    Tips?...

  2. #2

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Inga tips?..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Citat Ursprungligen postat av Niiinja
    Inga tips?..
    Vevaxellägesgivaren är väl en het kandidat.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Att klimatanläggningen visade felkod kan vara så enkelt att det beror på att du drog runt startmotorn så mycket så att batteriet inte klarade hålla tillräckligt hög spänning. Det behöver alltså inte finnas ett samband mellan den felkoden och felet som gjorde att din bil inte startade.

  5. #5

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Tack så mycket, vevaxelgivaren har jag hunnit tänka mig också.. Men det visas inga felkoder för det?

    Ang felkoden som klimaten visade så visst kan det vara så, men när den visade det så hade jag provat dra runt den kanske 3-4 gånger, korta försök. Tycker inte det ska dragit såå mycket, men vad vet jag

    Tack i alla fall, får se hur det utvecklar sig!

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Citat Ursprungligen postat av Niiinja
    Tack så mycket, vevaxelgivaren har jag hunnit tänka mig också.. Men det visas inga felkoder för det?

    Ang felkoden som klimaten visade så visst kan det vara så, men när den visade det så hade jag provat dra runt den kanske 3-4 gånger, korta försök. Tycker inte det ska dragit såå mycket, men vad vet jag

    Tack i alla fall, får se hur det utvecklar sig!
    Har du ett gammalt batteri så kan det räcka med 3 - 4 ggr. Jag fick byta mitt batteri i vintras för att spänningen sjönk så att ACC gav felkoder varje morgon bara för att bilen stått över natten. Trots det fanns det tillräckligt med kräm för att bilen skulle starta varje gång även om det var några gränsfall när det var som kallast.

    Därmed inte sagt att det måste vara så i ditt fall, men det är möjligt

  7. #7

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Niiinja
    Tack så mycket, vevaxelgivaren har jag hunnit tänka mig också.. Men det visas inga felkoder för det?

    Ang felkoden som klimaten visade så visst kan det vara så, men när den visade det så hade jag provat dra runt den kanske 3-4 gånger, korta försök. Tycker inte det ska dragit såå mycket, men vad vet jag

    Tack i alla fall, får se hur det utvecklar sig!
    Har du ett gammalt batteri så kan det räcka med 3 - 4 ggr. Jag fick byta mitt batteri i vintras för att spänningen sjönk så att ACC gav felkoder varje morgon bara för att bilen stått över natten. Trots det fanns det tillräckligt med kräm för att bilen skulle starta varje gång även om det var några gränsfall när det var som kallast.

    Därmed inte sagt att det måste vara så i ditt fall, men det är möjligt

    Okej, det är ju allt annat än nytt i alla fall så då beror den felkoden förmodligen på det. Den försvann ju rätt snabbt och första gången detta hände så gav jag batteriet lite extra ström för se om den starta, därav som den inte gav felkod då kanske?

    Givaren ska väl då inte vara några problem att byta, kostade inte särskilt mycket på SP heller.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Har ingen koll alls på 9-3 men på 9-5 så körs en kalibrering av acc när man startar igen efter att ha brutit strömmen & du säger att du gjorde bilen strömlös, kan ju va likadant på 9-3!

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Har ingen koll alls på 9-3 men på 9-5 så körs en kalibrering av acc när man startar igen efter att ha brutit strömmen & du säger att du gjorde bilen strömlös, kan ju va likadant på 9-3!
    Har upplevt det på min 9-3 också så det lär vara samma sak.

  10. #10

    Re: 9-3 Aero -01 Knepigt fel

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Har ingen koll alls på 9-3 men på 9-5 så körs en kalibrering av acc när man startar igen efter att ha brutit strömmen & du säger att du gjorde bilen strömlös, kan ju va likadant på 9-3!
    Har upplevt det på min 9-3 också så det lär vara samma sak.
    Då vet vi det iaf

    Någon som bytt vevaxelgivare och har några "bra att veta" ?

Liknande ämnen

  1. Knepigt laddtryck Saab 9-5 Aero 04
    Av Majkey i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 21:32
  2. Knepigt ljud
    Av Vassle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 14:22
  3. knepigt fel
    Av hedlund84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 17:10
  4. Og9-3 Aero, ibland knepigt att få ur 4:ans växel!
    Av ZyRonNR1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •