Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

  1. #1

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Hej, jag får inget liv i min motor, får ingen knista. Bytt tändkassetten till en ny men fortfarande inget,

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Startar den till på startgas? Om ja, förmodligen bränslepump, om nej förmodligen tändkassett.
    /Johan

  3. #3

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Kollade lite till och den öppnar inte ens spridarna. Bränslepumpen är de ej då den matar fram.

    Ska kolla över kabelhärvan lite och se om nåt fel finns där.

    Om mappsensorn är kass kan den då har samma symtomer? Varken matar in bränsle eller ger nån gnista.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Skulle gissa på Vevaxellägesgivaren är kass , rör sig varvräknarnålen något vid startförsök?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Jag har bytt till en annan redan men ändå samma problem.

    Kör med digitalt så de händer inget ändå

  6. #6

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Har kollat över kabelhärvan och hittade då att min självgjorda koppling var fel för denna härvan, felade på kablarna till varvsignal, hastighetsdignal och tändsignal. Nu vet jag inte om boxen kanske är bränd eller om de är nåt annat fel.

    Men fortfarande öppnar den inte spridarna eller ger någon gnista. Plusmatning är rätt och de kommer fram ström på matarledaren (grön-röd)

    Någon som har nåt förslag?

  7. #7

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Finns de verkligen ingen som kan något om detta? Börjar bli lite smålack på detta nu för allt är kopplad som det ska vara. Fan biljävlen startade med förra motorn D:

  8. #8

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Men hallå?!?! Verkligen ingen som bygger bil på detta forum? Eller har alla blivit sånna som köper färdig?

    Eller är min fråga för komplicerat? Blir galen på detta fel!!!!!!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    kollat jordningen till boxen ? och tror inte du får flera svar för att du förolempar forumet och personerna på det...

  10. #10

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    kollat jordningen till boxen ? och tror inte du får flera svar för att du förolempar forumet och personerna på det...

    själva boxen har alla jordpunkter den ska har men en kompis sa nyss att de kan vara jord mellan motor och karossen. kan de har ett sammanhang?

    de är inte någon mening att förolämpar någon men de känns lite bedrövligt att man inte kan få den hjälpen man behöver.... menar att de finns alltid folk som tror sig veta och jag tar emot all hjälp jag kan få då jag börjar bli desperat nu....

    känns även lite onödig att åka 4 mil bara för att kolla en liten grej och sen märka att de inte fungera.... så bombar mig nu med teorier och förslag!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    jord mellan motor och karros är så lätt att kolla och åtgärda så det är bara kolla det så fort du kan man ska alltid hålla det simpelt

  12. #12

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Jo men har 2 mil till verkstan så tänkte hämtar in mer förslag så de lönar sig

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Hej, jag får inget liv i min motor, får ingen knista. Bytt tändkassetten till en ny men fortfarande inget,
    Hej!

    Jag vet inte om jag kanske tänker annorlunda än folk i allmänhet. Men när jag läser ovan så ser jag hur du kommer halvspringande till bilen en tidigt en morgon. Låser upp, hoppar in i bilen, stoppar i startnyckeln, vrider runt och så startar inte bilen...

    Två tämligen bra svar och 46 timmar senare få vi reda på att du gått lös med avbitaren i motorns kabelhärva.

    Jag kan inte bidra med någon lösning, men av erfarenhet kan jag säga: Ju bättre bakgrund man ger, desto bättre hjälp får man...

  14. #14

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Hej, jag får inget liv i min motor, får ingen knista. Bytt tändkassetten till en ny men fortfarande inget,
    Hej!

    Jag vet inte om jag kanske tänker annorlunda än folk i allmänhet. Men när jag läser ovan så ser jag hur du kommer halvspringande till bilen en tidigt en morgon. Låser upp, hoppar in i bilen, stoppar i startnyckeln, vrider runt och så startar inte bilen...

    Två tämligen bra svar och 46 timmar senare få vi reda på att du gått lös med avbitaren i motorns kabelhärva.

    Jag kan inte bidra med någon lösning, men av erfarenhet kan jag säga: Ju bättre bakgrund man ger, desto bättre hjälp får man...
    Jag haft bilen ståendes i ett halvår, under tiden har jag då bytt ut den gamla motorn och bytt till en ng900 härva för att kunna köra med mv då jag körde med og9-3 härva innan som saknade mv.

    Så nu när allt var kopplad och dubbelkollat att de stämde med kablarna som t5 kräver för att starta så vred jag om nycklen.
    När de då inte hände något så började jag felsöka och mätar runt igen och dubbelkolla allt igen och inte hittade nåt fel så började jag fråga här.

    Visst kan erkänna att jag kanske inte formulerade mitt problem tillräcklig men då kan man fråga. Man är väl ut efter att hjälpa varandra? De är väl syftet med ett forum?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Hej! Givetvis är forum till för det MEN det är ju rätt svårt att sitta vid datorn och gissa vad som kan vara fel om man inte får tillräckligt med info. Om jag skriver: "Hej, min bil startar inte när jag vrider om nyckeln, vad kan vara fel?" och så har jag inte uppgett att motorn ligger brevid bilen och att jag har kapat ur i golvet för att få ner fötterna där för att bensinpriset är så högt, hur skulle du ställa dig till det? Skämt åsido, men det är ibland rätt svårt att bedöma vissa saker enbart genom det folk skriver, särskilt om vissa saker uteblir. Om du frågar så kanske nån kan komma över och hjälpa dig på plats?

    Edit: Skriv gärna var du bor (kolla kontrollpanelen, finns en rad där du kan skriva in ort)

  16. #16

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Hej! Givetvis är forum till för det MEN det är ju rätt svårt att sitta vid datorn och gissa vad som kan vara fel om man inte får tillräckligt med info. Om jag skriver: "Hej, min bil startar inte när jag vrider om nyckeln, vad kan vara fel?" och så har jag inte uppgett att motorn ligger brevid bilen och att jag har kapat ur i golvet för att få ner fötterna där för att bensinpriset är så högt, hur skulle du ställa dig till det? Skämt åsido, men det är ibland rätt svårt att bedöma vissa saker enbart genom det folk skriver, särskilt om vissa saker uteblir. Om du frågar så kanske nån kan komma över och hjälpa dig på plats?
    nej jag förstår vad du menar.

    visst hade någon kunnat kika på de som bor i närheten hade vart bra med! bilen finns 2 mil utanför Växjö mot Kalmar

  17. #17

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    såhär har jag kopplat:

    Pin Funktion
    1 +30 matarström
    24,25 Jord
    31 signal Till huvudrelä
    32 check engine
    39 Hastighetssignal
    48 +30 matarström
    56 signal Till bränslerelä
    58 Varvsignal
    60 +15 tändning plus

    utöver det matarspänning till spridare, tändkasset och förvärme till lambda som går via huvudrelä.

    detta är nu det jag kommer ihåg då mitt riktiga kopplingschema ligger i bilen så i värsta fall får jag kompletera.

    någon som har invändningar mot detta eller ser det bra ut?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Hej!

    Får du bensin fram till motorn? Ingen gnista, ingen bensin tycker jag luktar nåt med stöldskyddet...

  19. #19

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Bensin kommer fram.

    Haft med funderingar kring startspärren men de tycker jag är konstig då boxen fungerade innan med den gamla härvan.

    Kan startspärren hoppar in bara sådär eller aktivera sig igen efter den var inaktiverat?

  20. #20

    B204e t5 starta ej. HJÄLP!

    Löst problemet, kabel var av till tänd + till boxen

Liknande ämnen

  1. Hjälp! 95 -03 dör på tomgång och vägrar starta.
    Av jbits i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 12:36
  2. Vägrar starta, behöver hjälp!!
    Av O-snabb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 14:48
  3. Hjälp Saab 93ss -03 vägrar och starta!
    Av Fredrik Saab 93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •