Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vad beror hårdvaruskillnaderna på mellan bensin o biopower?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Vad beror hårdvaruskillnaderna på mellan bensin o biopower?

    Hej!
    Har funderat på och kollat runt lite etanolkonvertering till min bil ( i signaturen). Detta då bensinpriset blivt något högt.

    Jag har sett att bensinpumpen skiljer sig i artikelnummer jämfört med de SAAB 9-5 som är biopowerbilar. Även bränsletanken skiljer och spridarna.

    Jag undrar nu om skillnaderna mellan besninmodellerna och biopowermodellerna beror på etanolet och att det skulle förstöra packningar och annat eller om skillnaderna beror på något annat?

    Vill inte konvertera om bilen inte klarar av etanolen.

    Har sett att en trimleverantör erbjuder en konvertering som gör att man kan besikta bilen hos Bilprovningen och få den klassad som miljöbil. Är det någon som har ett sådant progeam och era erfarenheter av det?

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Etanolkonvertering

    Hej!

    Ja har kört på etanol 7-8000mil nu i min 9-5 00a och ja har inte haft några problem än iaf, ända ja har bytt på bränsle sidan är pumpen den hade ändå snurrat i 18000mil vid det tillfället så det var dags ändå. Den hade nog dött oavsätt om ja kört på bensin.

    Du måste inte göra det på "rätt" väg du kommer genom besiktningen iaf men det är ju upp till dig.

    Så det är bara tuta och köra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av roian
    Hej!
    Har funderat på och kollat runt lite etanolkonvertering till min bil ( i signaturen). Detta då bensinpriset blivt något högt.

    Jag har sett att bensinpumpen skiljer sig i artikelnummer jämfört med de SAAB 9-5 som är biopowerbilar. Även bränsletanken skiljer och spridarna.

    Jag undrar nu om skillnaderna mellan besninmodellerna och biopowermodellerna beror på etanolet och att det skulle förstöra packningar och annat eller om skillnaderna beror på något annat?

    Vill inte konvertera om bilen inte klarar av etanolen.

    Har sett att en trimleverantör erbjuder en konvertering som gör att man kan besikta bilen hos Bilprovningen och få den klassad som miljöbil. Är det någon som har ett sådant progeam och era erfarenheter av det?

    roian
    Att få den miljöbilsklassad är bara att glömma. Bilprovningen kräver bland annat bränsleledningar som är certade för att klara E85, detta är inget som varken saab eller andra leverantörer ville veta av när jag själv försökte få min miljöbilsklassad.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Att få den miljöbilsklassad är bara att glömma. Bilprovningen kräver bland annat bränsleledningar som är certade för att klara E85, detta är inget som varken saab eller andra leverantörer ville veta av när jag själv försökte få min miljöbilsklassad.
    Var det länge sedan du kollade upp detta? BSR har haft satser som klarar detta sen mitten av 2008 tror jag det var (minns inte exakt, men typ ett halvår innan det datum nyregistrerade bilar slutade slippa trängselskatter, vilket jag tror var 2009-01-01), kanske är det den firma TS syftade på, och kanske finns det fler. Jag tror inte den satsen inkluderar några bränsleslangar så kanske har regelverket blivit slappare.

    Enligt deras hemsida (http://sv.bsr.se/about/ethanol-conversion/) ska det i alla fall gå att reg. besiktiga om bilen som miljöbil, och även om det finns många åsikter om trimfirmorna kan man väl tro att ett sådant uttalande inte borde få stå oemotsagt speciellt länge (EDIT: givet att uttalande inte är sant då förstås)...

    /U

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Re: Etanolkonvertering

    BSR är en leverantör som på sin hemsida bl a anger att konverteringen kan registreras och bilen blir miljöklassad.
    Är detta inte sant eller?

    Jag undrar fortfarande varför det är olika bensinpumpar beroende på om det är en bensindriven bil eller om det är en biopowerbil?

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  6. #6
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Etanolkonvertering

    Bensinbil och biopower har olika bränslepumpar, ja.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av roian
    BSR är en leverantör som på sin hemsida bl a anger att konverteringen kan registreras och bilen blir miljöklassad.
    Är detta inte sant eller?

    Jag undrar fortfarande varför det är olika bensinpumpar beroende på om det är en bensindriven bil eller om det är en biopowerbil?

    roian
    BioPower bilar har en annan bränsletank och påfyllnadsrör, bränslepump, tanknivåmätare, EVAP system, bränsleledningar, bränsletrycksregulator, ventilsäten och inloppsventiler.

    Bränsletanken är baserade på den variant som används i bilar avsedda för den amerikanska marknaden, likaså tror jag att man plockat EVAP systemet från dessa modeller. Detta är för att tåla inblandning av etanol i högre andel än 10% och samtidigt ge låga evaporativa utsläpp (blandtankning kan höja bränslets ångtryck). Tanknivågivaren matas med ström från en DC/AC konverter för att motstå korrosion, med etanol så får strömmatade komponenter problem med elektrolytisk korrosion. Av samma anledning används andra kablar i tanken till bränslepumpen. Även pumpen är anpassad för etanol då även den kan drabbas av korrosion pga etanol.

    Ventilsätena är hårdare och inloppsventilerna har en annan ytbeläggning då etanol ger störra slitage. Tändstiften är av icke-platina typ.

    Följande text är från Volvo men beskriver ungefär liknande anpassningar:

    Cylinder head
    The cylinder head has a surface coating on the intake
    valve seats adapted for E85 fuel.
    The valve play has been increased in order to achieve
    the service intervals.

    Injectors
    The holes in the injectors have been increased by
    30-35 % to increase the flow capacity because the
    energy content in E85 is lower than that of petrol. More
    fuel must be injected to achieve the same torque/output
    when operating with E85 compared with 95-octane
    petrol.

    Fuel lines
    The fuel lines are manufactured in stainless steel and the
    fuel rail is coated with nickel on the inside. This is
    because E85 has a corrosive effect on certain metals.

    Electric engine block heater
    The engine block heater is fitted at the factory. It is
    located in one of the frost plug holes. Cable routing is
    carried out by the dealer before delivery to the
    customer.
    The engine block heater should be used when the
    temperature is expected to be less than -15°C but it can
    also be effectively used in temperatures above -15°C.
    Using the engine block heater reduces fuel consumption
    and emissions when starting from cold and the engine
    starts more easily.

    DC/AC converter
    A DC/AC converter is fitted on the left-hand side under
    the rear seat and is designed to supply a square wave
    pulse (alternating current) at 170 Hz to the fuel sensor's
    resistor in order to prevent corrosion arising.

    Fuel tank unit and fuel pump
    Several of the fuel pump's internal components have
    been adapted to cope with the special stresses that
    operating with E85 entails:
    · changed winding of the pump's electric armature
    · carbon commutator instead of copper commutator
    · improved quality in plastic and rubber
    · certain cable terminals and connections have been
    encapsulated
    · special resistor card for the level sensor to work
    with the inverter (DC/AC converter)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av roian
    Jag undrar fortfarande varför det är olika bensinpumpar beroende på om det är en bensindriven bil eller om det är en biopowerbil?
    Om man ska konvertera bra är det alla sakerna som Saab bytt i BioPower-bilarna, men om man gör en fuskkonvertering à la tidiga(?) Ford Flexifuel så håller det kanske 5-10 år / 15000 mil och sedan behöver totalrenoverat bränslesystem eftersom etanolen kan påverka gummidetaljer (fast i ditt fall misstänker jag att Saab på de flesta ställen har etanoltåliga sådana numera för att undvika att ha två produktnummer) och ge korrosion med olika metaller (vilket både ger problem med att saker försvinner och att de avlagras på fel ställe). Utöver det så ger etanolen mindre smörjning vilket framför allt kan påverka livslängden på bensinpumpen. Så, det fungerar en stund med fulkonvertering, och tillräckligt länge för en del. Om det fungerar är alltså upp till ens förväntningar.

    Inte funderat på att byta bil istället?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9

    Etanolkonvertering

    Om man vill smörja pumpen så bara häll i en liter 2t olja lite då å då smörjer hela systemet

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Re: Etanolkonvertering

    Jag tackar för svaren så långt!

    Blev väl inte så där alldeles klarsynt. Tror nog att jag ska konvertera då besninen börjar bli något dyr.

    Vill inte byta bil då den är så nyinköpt och dessutom välskött. Är enligt uppgift från SAAB endast en av sex stycken Griffin med 260 hk motor som tillverkades för den svenska marknaden.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  11. #11

    Re: Etanolkonvertering

    Baserat på den information som finns här, känns det inte helt rätt att konvertera då det får mycket oanade konsekvenser (kan få...). Känns helt enkelt för osäkert... får bli BF98 ett tag till.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Vad beror hårdvaruskillnaderna på mellan bensin o biopow

    Jag tryckte i ca 50 liter e85 i min 9-5 2.0t och den blev svårstartad, gick slött men det positiva var att medelförbrukningen låg på 1,3l/mil blandad körning. Men det var lugn körning också!.. Helt okej för att vara e85 tycker jag. Men tyvärr tände sig motorlampan efter kanske 20-30 mil och då blev jag lite smårädd. Jag märkte dock inte att bilen gick sämre på något sätt. Jag gissade på att det var lambdasonden som spökade då den gjort det innan. Mycket riktigt, den hade sotat igen så jag rengjorde den och lossade minuspolen för att släcka motorlampan. Om detta berodde på etanolen låter jag vara osagt. Men jag vågar inte tanka e85 mer innan jag konverterat.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Vad beror hårdvaruskillnaderna på mellan bensin o biopow

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag tryckte i ca 50 liter e85 i min 9-5 2.0t och den blev svårstartad, gick slött men det positiva var att medelförbrukningen låg på 1,3l/mil blandad körning. Men det var lugn körning också!.. Helt okej för att vara e85 tycker jag. Men tyvärr tände sig motorlampan efter kanske 20-30 mil och då blev jag lite smårädd. Jag märkte dock inte att bilen gick sämre på något sätt. Jag gissade på att det var lambdasonden som spökade då den gjort det innan. Mycket riktigt, den hade sotat igen så jag rengjorde den och lossade minuspolen för att släcka motorlampan. Om detta berodde på etanolen låter jag vara osagt. Men jag vågar inte tanka e85 mer innan jag konverterat.
    Motorlampan tändes antagligen på grund av att den gick för magert eller med helt fel blandning. Vill du köra E85 så kolla runt efter en E85 konvertering, bilen kommer att tacka dig
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av roian
    Jag tackar för svaren så långt!

    Blev väl inte så där alldeles klarsynt. Tror nog att jag ska konvertera då besninen börjar bli något dyr.

    Vill inte byta bil då den är så nyinköpt och dessutom välskött. Är enligt uppgift från SAAB endast en av sex stycken Griffin med 260 hk motor som tillverkades för den svenska marknaden.

    roian
    Hej
    OT men köpte du den privat av en i Värmland?
    Till mitt garage: Garaget

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Etanolkonvertering

    Citat Ursprungligen postat av roian
    Jag tackar för svaren så långt!

    Blev väl inte så där alldeles klarsynt. Tror nog att jag ska konvertera då besninen börjar bli något dyr.

    Vill inte byta bil då den är så nyinköpt och dessutom välskött. Är enligt uppgift från SAAB endast en av sex stycken Griffin med 260 hk motor som tillverkades för den svenska marknaden.

    roian
    Betänk att effekten kommer ett sjunka märkbart ifrån 260 hk om du kör på BSRs "certifierade" Biopower-konvertering. Detta eftersom du behöver andra spridare för att få ut ordentlig effekt med etanol. Kör i så fall hellre på Maptuns steg 1+, eftersom den inkluderar nya spridare, fast då kan du inte typgodkänna den hos Bilprovningen. Med andra ord, den enda lagliga konverteringen ger dig lägre effekt.

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. Hur ofta tanka bensin i Biopower?
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 23:31
  3. Hel tank med bensin mellan etanol?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 18:13
  4. En variant på E85 och bensin Biopower-lösning.
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •