Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Är katalysatorer sämre nu för tiden?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Jag har ett Saab 9000 2.0t -98 med 3 tums DP med racekat från Nordic Uhr (Ferrita förmodar jag vet ej om det är 100 el. 200cells) som är ca 15-16år gammal. Jag körde helt normalt idag, lugnt och fint, och gjorde sedan ett avgasprov på en bilverkstad och fick toppen värden. Co låg på 0.02 och Hc ca 20.

    Sen har jag min Saab 9-5 -04 som har en 3 tums DP med racekat från Bil & Motor i Helsingborg, http://bil-motor.com/index.php?route=pr ... duct_id=51 , och med denna måste jag köra som en biltjuv om jag överhuvudtaget ska få bra värden så man precis kommer igenom besiktningen.

    Så är dagens katalysatorer sämre?

    jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Dagens katalysatorer är om något bättre. Men det är klart att eftermarknadskatalysatorer kan ha tveksam kvalitet.

    För att en katalysator ska fungera så måste den också vara i gott skick och motorn måste gå som den ska. Hur långt ifrån motorn katalysatorn är placerad påverkar också.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Har fd streetgears 3" dp 200 cell metallisk på min bil och det gäller att varmköra rejält för att värdena ska bli bra vid besiktning. Gäller att systemet är tätt med från läckage tjuvluft.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Fast nu pratar ni ju om rejskattar med väldigt öppet flöde? Inte så konstigt att mkt av avgaserna smyger igenom dom orenade, en original-kat är ju mkt tätare och renar mkt bättre. Så att säga att katalysatorer är sämre nu är ju inte helt rätt - rejskattar är sämre på att rena än standard kattar. Jag hade rejskat på min og93 och sen på min 9-5 Aero men toktröttnade på att komma igenom BP precis på gränsen varje gång efter rejäl varmkörning. Med org kat inga som helst problem....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341

    Re: Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Hejsan, hoppar in i tråden, jag funderar på att trimma vidare på min 9-3 biopower och då undrar man ju lite: Är det lättare att få bra avgasvärde med etanol med sport/race kat?
    Känns ju lite sådär om man måste varmköra som bara den innan besiktning för att den skall gå igenom.
    Trimmet jag funderar på är Maptuns 270hk/ 400nm, det finn kanske någon här som vet om det är problem med att få till avgasvärdena vid besiktning.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682

    Re: Är katalysatorer sämre nu för tiden?

    Det är skillnad på kattar och kattar. Hur mycket ädelmetaller som behövs för katalysatorns funktion tror ni det finns i billiga kina-kattar. Anledningen är råvarans pris och inte tillverkningskostnad som annars styr slutpris till största del.

Liknande ämnen

  1. Sämre effekt med tiden
    Av Nozer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:04
  2. Det här med katalysatorer...
    Av Murre R i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 05:16
  3. Billiga Katalysatorer?
    Av RaLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:35
  4. blir trimboxar sämre med tiden?
    Av Emyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 01:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •