Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: oljeläkage saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    oljeläkage saab 9-5

    har en saab 9-5 2,0t 00a.
    helt plötsligt en dag märkte jag att den var indränkt med motorolja på katten och avgasgummit bakom motorn o därrunt,tänkte solklart dags o täta ventilkåpan men den var torr i skarven när jag plocka ner den nu är den tätad på nytt med permatex.
    Men problemet kvarstår o kör jag hårt tömmer den oljan på typ 2 dagar men hittar inget märkbart kladd på motorn typ 2 droppar från pluggen bara och inget kommer när bilen är igång o upphissad.
    Vevhusvent är uppdaterad typ för ett år sen Tips var det kan komma ifrån? Börjar bli rätt trött på oljelukt i bilen

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Är det på baksidan den är indränkt i olja? Inte helt ovanligt att oljetrycksgivaren läcker!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    det bör vara på baksidan men är inte säker då det bara syns på avgasupphägningen mm vid torpedväggen, sitter givaren på baksidan? kan den tänkas släppa ut så mycket olja som typ 2-3 liter på ca 20 mil? händer bara vid hårdare körning

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Den sitter på baksidan bakom startmotorn, men det låter ju mycket med 2-3 liter på den sträckan!

    Missade det att den trycker ur så pass mycket!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    kan vara värt att kolla iallafall .
    Kan ju vara annat som gör oljan försvinner oxå .kör lugnt så bilen är väl inte van o få ladda .Återkommer när jag kollat kontakten

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Nu har jag mätt oljeförbrukningen igen på snäll körning 1liter per 300 mil..
    Kan inte se att kontakten läckt men startmotorn är våt på undersida samt under starten finns typ en avsats på motorn där är oxå vått men inget högre upp än starten.
    Bör inte kunna vara läckande sump som med hjälp av fartvinden slungar upp olja så högt?
    Är det givarna som läcker eller packning mellan givare o motorn?
    Lättast o byta givaren underifrån o bort med starten bara?

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Lättast o byta givaren underifrån o bort med starten bara?
    Lokala macken hemma i byn där föräldrarna bor var så billig så han fick äran att byta medan jag hälsade på föräldrarna, men har för mig han sa att han tog det underifrån med starten bortmonterad!

  8. #8

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Sitter med samma problem, blir riktigt fuktigt vid hård körning men inte alls mycket vid lugnare. Mycket olja utmed avgassystem och även väldigt fuktigt kring oljetråget så hade också en fundering kring om det kunde vara den som tröck ut olja på drivaxeln som sedan skickade det vidare upp i motorn då generator mm bara är blött på undersidan. Men får kika på givaren jag också. Måste man ta bort startmotorn för att kunna se den?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Nä du kan se den uppifrån ,Men sjukt tajt att kunna känna på den

  10. #10

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Har det löst sig för dig? Var det givaren som läckte så mycket eller har du hittat något annat som läcker?
    Har kollat vid min givare men går ju inte se om det är den eller inte, funderar på att byta den o hoppas på att man har tur...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    nä jag har haft bilen upphissad många ggr och det är som du säger helt omöjligt att se vad det är..antingen syns inget eller så har det kladdat ner allt i sin väg,
    Tänkte samma, byta givare o hoppas det är den. Den var inte dyr så värt att chansa .
    Får väl bli till helgen . Funkar inte det är ideerna slut .
    Jag kollade även plåten vid svänghjulet helt torr på insidan så där är det inte heller.

  12. #12

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Okej, du har inte funderat på oljetrågspackningen också? Min ser blöt ut men är ju svårt att veta om det är där det läcker eller bara att det skvätter dit. Tycker också det verkar konstigt att det ska bli högre tryck vid tråget vid hård körning så det läcker mer men det kanske det blir.
    Vart sitter plåten du pratar om? Kan vara värt att kolla innan jag ger mig på givaren.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Ett tips ifall ni inte redan gjort det! Avfetta & torka rent där det är oljigt, sen kör ni ett par dagar sen är det mycket enklare att se var det kommer ifrån! Varm olja kan krypa dom mest konstiga håll ibland!

  14. #14

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Ett tips ifall ni inte redan gjort det! Avfetta & torka rent där det är oljigt, sen kör ni ett par dagar sen är det mycket enklare att se var det kommer ifrån! Varm olja kan krypa dom mest konstiga håll ibland!
    Mitt problem är att det verkligen sprutar ut olja vid hård körning och ner på drivaxeln så hela jävla motorn baktill blir oljig direkt fast jag gjort den rent 2min innan. Så är inget litet läckage det handlar om men kan ändå inte se vartifrån det kommer...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SMlopning
    Okej, du har inte funderat på oljetrågspackningen också? Min ser blöt ut men är ju svårt att veta om det är där det läcker eller bara att det skvätter dit. Tycker också det verkar konstigt att det ska bli högre tryck vid tråget vid hård körning så det läcker mer men det kanske det blir.
    Vart sitter plåten du pratar om? Kan vara värt att kolla innan jag ger mig på givaren.
    plåten sitter mot lådan på undersidan,När du lossar den ser du svänghjulet vet dock ej om det ser likadant ut på automat.
    3ggr har jag tvättat motorn kört en bit hård körning,vips ser det lika kladdigt ut som innan.
    Har haft nere sumpen redan o permatexat den låtit det torka 24 tim innan jag hällt i olja i motorn .
    Men nä det hjälpte inte därför är jag kluven,Finns inte hur många ställe som helst det kan komma ifrån.

    Eftersom den är våt på avsatsen ovanför sumpen bör det komma uppifrån och inte våt ovanför givaren borde det vara givaren alt att sumpen inte blev bra suck.
    Hade det inte varit så att bilarnas värde är typ 0 så hade jag sålt den så trött är jag på det nu

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Tänk på att det finns alltid en risk att olja kan ta fyr på en riktigt varm kat,
    Så här ser mina planer ut
    1 byta givare i helgen
    2 funkar inte det ryker sumpen ner igen då lägger jag den röda packningsmassan istället sen är det väl f-n om inte den blir tät..
    Tänker du riva sumpen så olja skruvarna till avgasröret någon dag innan så tjänar du tid o svordomar för det måste ner,Det ligger precis under sumpen
    Oljeläckage suger verkligen,tur man har fler bilar i väntan på att jag hittar felet

  17. #17

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Kolla o-ringen til påfyllningsröret.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  18. #18

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Hadde samme problemet på min 9-5. Da var det O-ringen på olje påfyllingsrøret, den som står nede i motorblokka. Lett og skifte og koster bare noen få kroner.

    Dette er rett foran drivakslingen, og oljen renner ned på utsiden av sumpen. Vinden sprer oljen når du kjører.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Verkar inte kladdig där,var där o kände.
    Men känns som en liten kostnad det med , lika bra o ta samtidigt som givaren.
    Var inne på mekonomen idag 2 veckors leveranstid på givaren.Får väl beställa på speedparts bör ju gå fortare

  20. #20

    Re: oljeläkage saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Verkar inte kladdig där,var där o kände.
    Men känns som en liten kostnad det med , lika bra o ta samtidigt som givaren.
    Var inne på mekonomen idag 2 veckors leveranstid på givaren.Får väl beställa på speedparts bör ju gå fortare
    Ska ut o känna på min också, kan ju hoppas att det är där, bra mycket mindre arbete. Ska köpa givaren på saab/biva. De hade den på lager o skulle ha 108kr så kan ju vara värt att kolla, slipper frakten också. De hade även packning/o-ringen på lager, 9kr så är en väldigt liten kostnad o skönt att veta att man kan utesluta det om det fortfarande skulle läcka.
    Ska ge mig på bilen imorgon, återkommer när jag vet hur det gått...

Liknande ämnen

  1. Oljeläkage Saab 95 2,3T 2006
    Av Anders.Lj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 16:16
  2. Saab 9000 2,0T -96 Oljeläkage..
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:49
  3. Oljeläkage
    Av MrFalcon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 19:46
  4. Oljeläkage 9-3 -01
    Av LaserStefan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •