Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad "tål" en modern automatlåda?

  1. #1

    Vad "tål" en modern automatlåda?

    Haloj,

    Jag har lite funderingar om effekt-ökning i kombination med en automatlåda?
    Jag kör som i signaturen en 9-3 1.8t Biopower, SC från 2011.
    Om det blir steg 1 eller 2 är inte helt klart, just nu lutar det åt Nordic Uhr's steg2 för det känns trevligt med lite uppgraderat avgassystem, kanske får lite mysigare ljud den vägen.

    Frågan är dock: Jag har automatlåda. Rent krasst: bra eller anus?

    Kommer jag få problem med den? Man lägger ju på en hel del extra vrid även vid steg1, med en manuell låda behöver man tänka på detta, och hur blir då skillnaden med automatlådan i min bil?

    Jag har tidigare haft en automatlåda i en Toyota Supra som jag trimmade upp lite lagom, där hade man dock bra marginaler så länge det handlade om bekvämare "svensson trim".. hur är det för saab?

    Tacksam för input, tar inga chanser på en ny bil ;
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  2. #2
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Hej, jag har en 9-3 2.0t biopower aut med maptun steg 1 (220hk/340nm) och det är inga problem. ser man vidare på deras sidor så skall 270hk/ 400nm funka bra på aut.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Vill du inte chansa så gå på Hirsch - då har du garantier kvar o en laglig bil som tom blir aningens billigare i vägskatt.
    Ger en mkt bra effektökning på din bil även om det redovisas betydligt lägre uttag än övriga aktörer. Kolla om det inte går att prova det - läst om det tidigare, att man kunde ladda deras sw o prova ngn vecka.
    Lådan klarar sig bra sålänge du handlar med ngn av de större leverantörerna - lämpliga momentbegränsningar finns. Du har samma växellåda som 2.0t.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Aisins AF40 ska väl vara specificerad för 400 Nm. Är dock osäker på vilka årsmodeller och motortyper som använder denna växellåda, mer än att den förekommer i senare årsmodeller.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Jag tycker mig ha förstått principen för hur en automatlåda med momentomvandlare fungerar. Vad jag dock inte förstår är varför det inte går att konstruera en automatlåda som slirar bort "överskottseffekt" via momentomvandlaren och på så sätt skona lådans mekaniska delar som jag antar är det som går sönder. Eller?
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tycker mig ha förstått principen för hur en automatlåda med momentomvandlare fungerar. Vad jag dock inte förstår är varför det inte går att konstruera en automatlåda som slirar bort "överskottseffekt" via momentomvandlaren och på så sätt skona lådans mekaniska delar som jag antar är det som går sönder. Eller?
    Normalt sett så finns en "lock up" som låser momentomvandlaren när man väl kommit iväg. Ska man slira bort effekt så skulle det ha negativ effekt på bränsleförbrukning, och värmeutvecklingen i hydraulvätskan skulle förstås bli stor.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Jovisst men jag tänkte mer som en säkerhetsåtgärd. Att momentomvandlaren skulle skala av skadlig "övereffekt" och skona lådans mekaniska delar. Att man s.a.s. kunde öka effekten in i kaklet utan att behöva vara rädd för lådan. En varningslampa för overload typ.
    Fredrik J

  8. #8

    Re: Vad "tål" en modern automatlåda?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jovisst men jag tänkte mer som en säkerhetsåtgärd. Att momentomvandlaren skulle skala av skadlig "övereffekt" och skona lådans mekaniska delar. Att man s.a.s. kunde öka effekten in i kaklet utan att behöva vara rädd för lådan. En varningslampa för overload typ.
    Men då är ju "övereffekten" bortkastad och man uppnår samma mål genom att göra som det fungerar idag, dvs att styrdonet till automatlådan meddelar styrdonet för motorn hur många Nm den klarar av att hantera just nu.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Automatlåda "Surrar" i D och R
    Av Musicman_91 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •