Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Handpenning och återbetalning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Handpenning och återbetalning

    Har en fundering om en vara jag "köpt".

    Var in till en handlare och betalade en handpenning för en motorcykel som är av modell 2012. Jag betalade 50000kr i handpenning för motorcykeln som totalt kostar 99900kr.

    Nu till min fråga, jag ändrade mig och ville ej ha 2012 modellen utan en 2011 modell som är bättre utrustad och i helhet en mycket bättre motorcykel. Priset på dessa två är i princip samma även fast 2011 modellen är 1 år gammal. Motorcykeln jag betalade handpenning på fanns alltså inte i butik och den skulle beställa. Jag ångrade mig dock INNAN den ens beställts av firman så dom går inte "back" på något.

    Jag gav dem även möjligheten att kolla upp om de kunde ordna fram en 2011 modell då jag verkligen ville köpa av just den firman. Men detta gick inte då 2011 modellen var slut hos leverantör och ingen handlare kunde sälja den till firman så att jag kunde få köpa. Detta GICK EJ trots många försök. Det mesta har skett via e-mail och jag har denna sparad såklart. Givetvis så har jag varit fysiskt i butik och skrivit på ett papper för detta och även talat i telefon, men efter detta har det skötts mest via e-mail och ett par samtal. Igår kväll bestämde jag mig för att köpa en 2011 från en annan firma då denna i princip är den sista i sverige. Jag skrev ett mail och förklarade detta men har ännu inte fått något svar trots att jag fick svar väldigt snabbt via mail så länge jag var intresserad av att köpa.

    Nu vill jag inte skriva namn på firman då jag ännu inte vet om det blir strul angående detta och jag hann inte ringa dem heller idag pga möten på jobbet. Men som sagt så har de svarat väldigt snabbt innan på mail.

    Så min fråga är då om det kommer/kan strula? jag tänker mig mer att jag faktiskt inte bokat något som de fysiskt har i lager utan något de måste beställa (och inte ens detta är gjort).

    Någon som har någon tanke?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Handpenning och återbetalning

    Exakt vad står det i kontraktet? Utan att ha sett det är det omöjligt att svara på frågan, men generellt så tror jag att om du bryter avtalet så har firman rätt att behålla handpenningen. Sedan kan de alltid gå med på att häva köpet och betala tillbaka handpenningen, som goodwill, men formellt behöver de troligtvis inte göra det (givet vad kontraktet säger).
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Handpenning och återbetalning

    Tycker handpenningen verkar onödigt stor. Men det kanske är praxis med handpenning på 50%?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Handpenning och återbetalning

    Njae, jag lade väl den stora "handpenningen" pga att lånet skulle bli mindre. Hade så klart kunna lagt den minsta handpenningen och betala in resten sen. Lätt att vara efterklok och jag gillar verkligen den firman (än så länge) så det kändes väl rätt just då.

    Låter fantastiskt om de kan behålla 50000kr för en motorcykel de inte ens har i lager eller inte beställt? Då måste jag starta firma direkt, snacka om enkel inkomst.

    Jag tolkar lagen mer som att de har rätt att ta en bit av handpenningen om de anser att de gått back på affären. Detta har de ju inte gjort i detta fall då de faktikst inte köpt eller haft den motorcykeln jag "beställt" (och den är inte ens beställd)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Handpenning och återbetalning

    Vad jag kan minnas från min frus juristutbuldning, ja jag är i princip advokat ,så har de inte rätt att behålla din handpenning. Det är ett vanligt missförstånd helt enkelt.

    Däremot, som du säger, så skulle de antagligen kunna kräva en ersättning för någon slags utgift de har haft ihop med detta. Men då det bara rör sig om tid vore det ju väldigt oseriöst att göra detta.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Handpenning och återbetalning

    I mitt senaste bilköp stod det i kontraktet vi skrev veckorna innan jag hämtade bilen något i stil med att om man valde att inte genomföra köpet och riva kontraktet så blev det en avgift på 1.5% av totalpriset och lägst 1500, om jag minns rätt.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Handpenning och återbetalning

    ok, har pratat med konsumentvägledning och de säger ungerfär som ovan att handpenning skall återbetalas. Men det kan bli någon typ av avgift avdragen om de väljer att göra detta men som sagt så känns det jävligt tråkigt. Var in och beställde samt betalade lördag precis innan stängning. Måndag efter öppning så hade jag pratat med dem och inget är därmed beställt från deras sida.

    Vi får se vad som händer, återkommer

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Handpenning och återbetalning

    ja men återigen, vad står i kontraktet? Du måste väl ha fått nå papper på att du betalat det du betalat och vad du har beställt. Vanligtvis så får man väl tillbaks handpenningen om du bryter kontraktet men de brukar ju ta ut nån avgift som oftast framgår av just kontraktet.
    Har du inget kontrakt så kan de ju lika gärna låtsas som att de inte fått en spänn......

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Handpenning och återbetalning

    Skrev ett "köpekontrakt" så klart i samband med köpet. Fick det inte med mig hem så jag kan inte läsa upp vad som står. Men det är ett standardkontrakt så att säga.

    Nu löste det sig väldigt bra och firman sade att jag såklart skulle ha pengarna tillbaka då de endast lagt ner lite tid på att försöka hitta en -11. Han sa dock att det hade blivit besvärligt med handpenningen om motorcykeln hade beställts.

    Tack för alla svar! hade varit mycket nyttigt om det blivit problem!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Handpenning och återbetalning

    Skönt att det löser sig!

    Dock är det ju lite misstänksamt att inte få någon kopia på ett sådant kontrakt. Jag försöker ha det som regel att alltid få en kopia på sådant jag sätter min kråka på!
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Handpenning och återbetalning

    ja ett kontrakt man har skrivit på är inte mycket värt om man inte själv har det i handen.......

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Handpenning och återbetalning

    Jag tycker själv det var lite konstigt så här i efterhand. Men jag förklarade det hela med att det inte var ett komplett kontrakt, dvs att det skulle kompletteras lite senare med chassinr, reg.nr osv osv.

    Men som ni säger så är det dumt att inte ta med sig en kopia hem! kommer att göra det nästa gång ändå fast det gick bra denna gång.

Liknande ämnen

  1. Brunnen DI kasset * Återbetalning klar
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •