Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Märkligt temperaturproblem (kylvätskan)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Märkligt temperaturproblem (kylvätskan)

    Enligt vad jag läst sitter det bara en tempsensor på T7-motorer. När nålen pekar som vanligt klockan 9 är tempen ca 80 grader? Fick felkod på min tempsensor (mätaren dog och motorlampan tändes), bytte den och raderade felkoden. Men nu går inte tempen upp till mer än klockan 8, termostat tänker jag då.
    Hade för skojs skull koll på tempen i open SID. Låg mellan 60 och 65 grader vilket är för lågt och misstankarna om termostatet kvarstod. Men helt plötsligt låg tempen på 108 grader i open SID. Dock var fortfarande nålen klockan 8 vilket jag tycker är skumt om det bara finns en sensor.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2

    Re: Märkligt temperaturproblem (kylvätskan)

    Det finns en filterfunktion som ser till att nålen visar "exakt klockan 9" så länge temperaturen ligger innom ett inprogrammerat intervall. Man kan alltså inte koppla nålens läge till en viss temperatur. Mätaren skulle kunna ersättas med en varningslampa för låg temp och en för hög temp.

    Med en 9-5 och en TECH2 kan intervallet justeras till att ha samma lägsta och högsta temperatur. Efter en sådan justering ser man t.ex små rörelser på nålen när termostaten öppnar, dvs mätaren blir användbar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Märkligt temperaturproblem (kylvätskan)

    ndemeningen med felkoden är "rapport om låg kylvätsketemp/ rapport att det tar lång tid för kylvätsketempen att komma upp" - dvs felkoden visar att antingen är det fel på temgsensorn och/eller termostaten.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Märkligt temperaturproblem (kylvätskan)

    Aha, man lär sig något varje dag. Men ändå konstigt att open SID visar 108 grader när nålen pekar på under normal temperatur. Har bara sett det en gång, så det var kanske något tillfälligt.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. Temperaturproblem 9-5 2.3T 2001
    Av JanneHagnell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 16:49
  2. Akut temperaturproblem
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 18:28
  3. Temperaturproblem 9000
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •