Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Pneumatiskt spakställ

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101

    Pneumatiskt spakställ

    Jag har funderat ett tag på hur man via pneumatik kan få ett vanligt H mönstrad låda att bli fusk sekventionell och jag har komit kanska långt i teorin men jag har ingen riktig klarhet i hur snabbt växlarna ska läggas i eftersom det är beroende av varvtal på motorn och drivlina hur snabbt synkringarna synkar. Man vill ju inte tappa tid här.

    Ideer på hur man kan lösa detta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Växlarna går i så fort de kan, det gäller bara för dig att applicera rätt kraft på växelföraren. Pneumatik är ju bra i det avseendet.

    Men du skulle komplettera med något som bryter bränsle och/eller tändning så du kan ha foten nere och spjället fullt öppet under växlingen också.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Perfekt. Jag har haft taken på att dra det ett steg längre och även göra allt helt automatiskt alltså seriekoppla en extra kopplingspedal med pneumatik också så man även kan koppla själv. Har du koll på hur man lättas bryter bränsleinsprutningen? Spontant tänker jag laddtrycksvakt.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av Krogis
    Jag har funderat ett tag på hur man via pneumatik kan få ett vanligt H mönstrad låda att bli fusk sekventionell och jag har komit kanska långt i teorin men jag har ingen riktig klarhet i hur snabbt växlarna ska läggas i eftersom det är beroende av varvtal på motorn och drivlina hur snabbt synkringarna synkar. Man vill ju inte tappa tid här.

    Ideer på hur man kan lösa detta?

    Lär bli ett härligt ventilpaket Hur har du tänkt konfigurationen med ventiler etc...

    Intressant fundering iallafall.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072

    Pneumatiskt spakställ

    ta en kik på trolltuner.com
    Nick, ägare till Genuine Saab som bloggar där. Finns lite att läsa om hans lösning på samma problem.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Jag har det hela löst i stora drag inget i detalj ännu. Tanken är att publicera det men jag vill få det att funka i praktiken först. Kommer dock ta ett tag då jag jobbar utomlands för tillfället.

    Men idén som den ser ut nu i stort är två pneumatiska kolvar men möjlighet att åka fram eller bak och fyra magnetventiler att styra dessa. Sen skall ventilerna styras elektroniskt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Laddtrycksvakten tycker jag låter som en bra idé, men helst skulle man vilja ha det typ en launchkontroll, att den lägger sig på ett visst varvtal, för då kan du skippa kopplingen helt.
    Säg att du är på 6000rpm på fyran och skall växla upp till femman, då aktiverar du laddtrycksvakten, och några millisekunder senare när momentet är noll aktiveras kolven och drar växelföraren till friläge, sedan när varvtalet droppat ned till börvärdet för nästa växel, säg 4000, då aktiveras kolven igen och trycker i femman.

    Det här går att lösa med enbart timing, utan återkoppling från motorvarvtal, men bara för ett lastfall (t.ex. fullgas). I de andra fallen får man använda kopplingen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av Krogis
    Jag har det hela löst i stora drag inget i detalj ännu. Tanken är att publicera det men jag vill få det att funka i praktiken först. Kommer dock ta ett tag då jag jobbar utomlands för tillfället.

    Men idén som den ser ut nu i stort är två pneumatiska kolvar men möjlighet att åka fram eller bak och fyra magnetventiler att styra dessa. Sen skall ventilerna styras elektroniskt.
    Om jag tänker rätt nu så vill du kunna styra länkaget i X & Z med hjälp av två kolvar, hur skall du göra med positioneringen på kolvarna? Arbetar dagligen med Pneumatik så därav mitt intresse för detta kan se framför mig när du skall programera växelföringen Därav kan jag fortfarande inte få in i skallen hur länkaget skall se ut.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Pneumatiskt spakställ

    det skulle ju gå om man bygde två stödskenor till växelspaken som kolvarna driver fram och tillbaka den ena styr i x-led och den andra i y-led men svårt med tillrcäkligt presion via pnematik tycker ja ? eller om man har 4 kolvar som sitter som ett kryss runt växelspaken skulle ju med kunna funka

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    det skulle ju gå om man bygde två stödskenor till växelspaken som kolvarna driver fram och tillbaka den ena styr i x-led och den andra i y-led men svårt med tillrcäkligt presion via pnematik tycker ja ? eller om man har 4 kolvar som sitter som ett kryss runt växelspaken skulle ju med kunna funka
    Det går att få pneumatiskt jäkligt snabbt, stabilt och precist om man önskar. T.ex. avgasbromsar på lastbilar är jäkligt rappa och precisa.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    det skulle ju gå om man bygde två stödskenor till växelspaken som kolvarna driver fram och tillbaka den ena styr i x-led och den andra i y-led men svårt med tillrcäkligt presion via pnematik tycker ja ? eller om man har 4 kolvar som sitter som ett kryss runt växelspaken skulle ju med kunna funka
    Det går att få pneumatiskt jäkligt snabbt, stabilt och precist om man önskar. T.ex. avgasbromsar på lastbilar är jäkligt rappa och precisa.
    vad jag fick lära mig var det att pneumatik inte är lika precist som en linjär eller servomotor eller hydralik heller för den delen men det kan nog gå att få tillräckligt precist men då behöver man väl någon form av sensor som känner av vart kolven befinner sig? men det kanske inte är så svårt att lösa som det verkar i mitt huvud har ju bara gått en grunkurs i ämnet så är ju en extrem novis men alltid kul att lära sig något nytt

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    det skulle ju gå om man bygde två stödskenor till växelspaken som kolvarna driver fram och tillbaka den ena styr i x-led och den andra i y-led men svårt med tillrcäkligt presion via pnematik tycker ja ? eller om man har 4 kolvar som sitter som ett kryss runt växelspaken skulle ju med kunna funka
    Det går att få pneumatiskt jäkligt snabbt, stabilt och precist om man önskar. T.ex. avgasbromsar på lastbilar är jäkligt rappa och precisa.
    Är det inte svårt med pneumatik att lägespositionera mellan ändlägena?
    Alltså tex få en cylinder att blixtsnabbt stanna i friläge?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Det går att få pneumatiskt jäkligt snabbt, stabilt och precist om man önskar. T.ex. avgasbromsar på lastbilar är jäkligt rappa och precisa.
    Är det inte svårt med pneumatik att lägespositionera mellan ändlägena?
    Alltså tex få en cylinder att blixtsnabbt stanna i friläge?

    M.V.H.

    Det borde gå hur bra som helst, var och varannan processindustri kör ju med pneumatik och där är det ju hög precision.

    Dock kan jag om det blir aktuellt rekomendera SMC's komponenter för Pneumatik. Dom är ända tillverkaren som har ett startstryck på ca 0,3-0,5b innan cylindern börjar röra sig, bosch och andra ligger på ca 1,5b kammartryck innan cylindern ändrar position. Sedan kör du deras stålslid-ventiler som har marknadsledande prestanda (snabbaste omställningstiden).

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Min erfarenhet av pneumatik och precision är att det blir lotteri med luftcylindrar
    Nu är det väl ingen superprecision som behövs för att styra en växellåda så det kanske funkar ändå.
    Inte blir det bättre av att sitta i en bil där tempen varierar med allt vad det innebär för ett tryckluftsystem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Han måste ju köra cylindrarna till ändlägena, en cylinder ligger på allt från 150mm/s-1500mm/s.

    Kan bli svårt med den mekaniska biten. Annars får han gå över på mekatronik/servomotorer som har högre precision..
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Han måste ju köra cylindrarna till ändlägena, en cylinder ligger på allt från 150mm/s-1500mm/s.

    Kan bli svårt med den mekaniska biten. Annars får han gå över på mekatronik/servomotorer som har högre precision..
    Min tanke också! Tryckluft inom automation jobbar mest i ändlägena där de av förklarliga skäl har bra presition.
    Att stanna en cylinder på ett bestämt mellanläge när den får sin kraft av en kompressibel gas förstår jag inte hur det ska gå till... en HELT annan femma med en hydraulcylinder eller en linjärmotor/skruv.
    Men det går säkert att fixa en styrning där alla cylindrar arbetar i mellan ändlägena och få till friläge ändå.
    Om man nu inte har tänkt sig en väldigt avancerad konstruktion med linjärgivare och elektronik med PID regulatorer...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Är det inte enklare att modifiera ett Sensonic ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Ni gör problemet för komplicerat, det behöver inte vara så exakt styrning, en cylinder som jobbar med ändlägen fram bak (1-2) och en som jobbar i sidled 1-2 till 5:an.

    Ändlägena är ju kända, och för att positionera sig på t.ex. 3-4:ans axel longitudinellt i friläge behöver man bara pulsa ventilerna en känd tidpunkt. Friläget är ganska stort, och sedan öppnar man ventilerna mot atmosfärtryck bara så ställer sig spaken i mitten. Likaså sköter ju mekaniken om att hamna i rätt spår. Vill man byta från 2:an till trean är det bara att först öppna ventilen till longitudinella cylindern, sedan efter en liten fördröjning pulsa latitutidcylindern så att växelföraren får lite tryck (vrid) på sig i sidled, när den når friläget kommer den att hoppa i sidled lagom för att skjuta i trean.

    Tänk på hur man växlar manuellt, man sitter ju inte och finlirar utan trycker i ungefär rätt riktning och låter spaken glida mot kulissen.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Borde nästan vara det!

    Jag funderade även på vad som skall berätta för styrningen att det är dax att växla. Måste ju ha givare som positionerar varje läge. Jag tror bestämt att detta kommer skapa stora konstruktionsproblem... Jag lägger en högoddsare tills motsatsen är bevisad

    Men det hade ju varit enklare om man ville ha en sekventiell manuell låda konverterad till pneumatikstyrning istället för manuellt reglernade. Men då kanske man skall bygga på en annan platta än Saabs oxå :/
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Pneumatiskt spakställ

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Ni gör problemet för komplicerat, det behöver inte vara så exakt styrning, en cylinder som jobbar med ändlägen fram bak (1-2) och en som jobbar i sidled 1-2 till 5:an.

    Ändlägena är ju kända, och för att positionera sig på t.ex. 3-4:ans axel longitudinellt i friläge behöver man bara pulsa ventilerna en känd tidpunkt. Friläget är ganska stort, och sedan öppnar man ventilerna mot atmosfärtryck bara så ställer sig spaken i mitten. Likaså sköter ju mekaniken om att hamna i rätt spår. Vill man byta från 2:an till trean är det bara att först öppna ventilen till longitudinella cylindern, sedan efter en liten fördröjning pulsa latitutidcylindern så att växelföraren får lite tryck (vrid) på sig i sidled, när den når friläget kommer den att hoppa i sidled lagom för att skjuta i trean.

    Tänk på hur man växlar manuellt, man sitter ju inte och finlirar utan trycker i ungefär rätt riktning och låter spaken glida mot kulissen.
    Har skissat lite och blir det inte lite komplicerat att få till pulseringen eller missförstår jag dig?

    Vad beträffar att få i N så vore det lättaste att sätta en manuell vippbrytare som gör ventilerna strömlösa. Osså använder man sig av Bistabila 5/3-ventiler Avluftat mittläge så får man använda sig av dragfjäder i Y & X lederna.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Smörja spakställ med vad?
    Av David V i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 01:08
  2. Art. nr på bottenplatta till spakställ, 99/900...
    Av Ronnie99t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 20:05
  3. Spakställ....
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •