Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Etanolkonvertering NG900 2.3

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Etanolkonvertering NG900 2.3

    Sådär ja, nu sitter man här och funderar på kammaren.

    Jag har ju som sagt en sugis så en etanolkonvertering tillför ju inte mer än jobb, men det är kul just för att det går.

    Hittade denna produkt http://www.tankaetanol.nu/Etanol-E85/ som tydligen skall ge flexifuel-funktionen vilket vore smutt, så att man kan tanka lite olika blandningar och bränslen

    Är detta någonting som är vettigt? Kostar ju bara dryga 2000:- så den kostnaden kör man ju in med råge inom ett år. Eller finns det andra firmor som gör en seriös modifiering av boxen (med flexifuel-funktion) till NG900 2.3i?

    Ni andra som pysslat med etanol i era NG900 eller OG9-3 med T5, ni har inte haft några andra problem relaterat till etanolen?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    De flexifulenheter jag sett har bara manipulerat spridarsignalerna, de kan (av naturliga skäl) inte ändra tändkurvan, så man får riktigt ruttet vridmoment på låga varv samt relativt en riktig flexifuelkärra hög bränsleförbrukning. Med T5 är det bättre att ha två styrboxar, optimalt mappade för respektive bränsle.

    Har 900 2.3:an T5, eller hade de LH ända till slutet? Har för mig det.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Om du nöjer dig med att bara justera bränslet så tycker jag att du kan byta till turbons spridare. De flödar ca 40% mer. Ganska lagom och lambdaadaptionen tar hand om resten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Inga ng900 med sugmotor hade ju t5.

    Sen funkar det hjälpligt iaf att bara byta till lite större spridare och sedan tuta o köra. Fast den kommer ju antagligen bli väldigt grinig att starta när det är lite kyligt ute
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Inga ng900 med sugmotor hade ju t5.
    Visst är det så, underkänt blir mitt betyg


    Som torake säger så förändrar man ju inte tändkurvan så risken är väl att den går som en påse nötter på låga varv. Ligger man och drar landsvägs-cruise så lär det ju funka relativt problemfritt. Är ju trots allt "biopower/flexifuel"-funktionen jag vill åt.

    Så visst, byta spridare i samband med däckbyte vid vår/höst är ju ett alternativ, men då har jag ju ändå bara ett bränsle åt gången, och i stort sett med samma resultat som "piggybacken" ovan...

    Så finns det någon firma som ens kan fixa en vettig mappning till biopower på en sugis till rimlig kostnad? Eller ens en mappad styrbox för 2.3 sug så att man kan skifta?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Detta kanske är jättesvårt och jättedyrt, men går det inte konvertera till Trionic7?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    alltså trionic 7 är inte lika samma som trionic 5. Dvs trionic 5 kan man relativt eneklet köra standalone i vilken bil somhelst som kan använda tändkasetten. Men trionic 7 har ett ganska avancerat stöldskydd som är inbakat i i motorstyrsystemet bla. Varför jag vet detta är för att jag påbörjat en konvertering av en äldre bil till trionic 7
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Ja att gå upp till T7 kommer kosta mer tid och pengar än vad det kommer smaka. Dessutom har jag inte garage (inte ens en egen p-plats) så jag kan inte göra några större ingrepp.

    Ser ut som att jag kommer testa E85FFV AutoFlex m904 iom att det faktiskt är inkopplad på lambdan så borde den ge ett okey resultat, det är ju trots allt primärt en bruksbil. Det bästa vore ju som sagt att få en box mappad till flexifuel, men det kanske är helt omöjligt för min del? Maptun kanske kan ordna, men med tanke på vad en individuell mappning kostar där....njae!

    Och med tanke på vad soppan kostar idag. Om jag får en 50% ökning av bränsleförbrukningen så går man +/-0 så allt där under blir ju dessutom bra i plånboken.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Jag får strax över 20% högre förbrukning med min på E85 jämfört med 98oktan. I värsta fall kommer du får ca 30% högre men det beror på din bil och hur konverteringen görs. Kör du mycket så kan du spara in kostnaden för konvertering.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag får strax över 20% högre förbrukning med min på E85 jämfört med 98oktan. I värsta fall kommer du får ca 30% högre men det beror på din bil och hur konverteringen görs. Kör du mycket så kan du spara in kostnaden för konvertering.
    Värsta fall är inte 30% högre. 30% högre är vad man får om man kör på original Biopower tändmapp alltså nånslags normalvärde. Om man tittar på skillnaden i förtändning i lågvarv/låglastområdet (landsvägskörning) mellan ett bensin- och ett etanolprogram så inses lätt att man kommer att behöva gasa betydligt mer för att hålla farten om förtändningen är oförändrad 20-25 grader när den borde vara 40 grader.

    Men - det finns ju inget som säger att flexifulenheten lägger sig på lambda ett, eftersom de inte behöver ha några bra avgasvärden så kan de lägga sig en bit under, så det blir okej ändå.

    Återkom gärna med resultatet!

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Värsta fall är inte 30% högre. 30% högre är vad man får om man kör på original Biopower tändmapp alltså nånslags normalvärde. Om man tittar på skillnaden i förtändning i lågvarv/låglastområdet (landsvägskörning) mellan ett bensin- och ett etanolprogram så inses lätt att man kommer att behöva gasa betydligt mer för att hålla farten om förtändningen är oförändrad 20-25 grader när den borde vara 40 grader.

    Men - det finns ju inget som säger att flexifulenheten lägger sig på lambda ett, eftersom de inte behöver ha några bra avgasvärden så kan de lägga sig en bit under, så det blir okej ändå.

    Återkom gärna med resultatet!
    Ja visst kan det bli ett problem. Det är ju tyvärr lite dåligt med info om detta, ven från tillverkare av dessa kit. Men du sa nånting klokt, eftersom att dessa kit inte är godkända så kanske dom lägger sig lite i underkant vad gäller lambdavärdet, men jag skulle tro att man siktar på 1 iaf.

    Kitet åker väl på under nästa månad som tidigast iom att jag saknar allt vad garage heter. Står ju gärna inte på vägen och pillar. Men när jag fått på prylarna och kört några tankar så lär jag återkomma med resultat! (Den stockholmare som känner sig manad att bidra med garageplats någon timme för installation kan ju skicka en röksignal)

    Btw, nu är jag jävligt lat, men visst bör det sitta Bosch EV1 kontakter? I värsta fall får jag väl kika på det imorrn, men alltid bekvämt att fråga ist för att knalla iväg till aset som nu står parkerad något kvarter bort.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Värsta fall är inte 30% högre. 30% högre är vad man får om man kör på original Biopower tändmapp alltså nånslags normalvärde. Om man tittar på skillnaden i förtändning i lågvarv/låglastområdet (landsvägskörning) mellan ett bensin- och ett etanolprogram så inses lätt att man kommer att behöva gasa betydligt mer för att hålla farten om förtändningen är oförändrad 20-25 grader när den borde vara 40 grader.

    Men - det finns ju inget som säger att flexifulenheten lägger sig på lambda ett, eftersom de inte behöver ha några bra avgasvärden så kan de lägga sig en bit under, så det blir okej ändå.

    Återkom gärna med resultatet!
    Ja visst kan det bli ett problem. Det är ju tyvärr lite dåligt med info om detta, ven från tillverkare av dessa kit. Men du sa nånting klokt, eftersom att dessa kit inte är godkända så kanske dom lägger sig lite i underkant vad gäller lambdavärdet, men jag skulle tro att man siktar på 1 iaf.

    Kitet åker väl på under nästa månad som tidigast iom att jag saknar allt vad garage heter. Står ju gärna inte på vägen och pillar. Men när jag fått på prylarna och kört några tankar så lär jag återkomma med resultat! (Den stockholmare som känner sig manad att bidra med garageplats någon timme för installation kan ju skicka en röksignal)

    Btw, nu är jag jävligt lat, men visst bör det sitta Bosch EV1 kontakter? I värsta fall får jag väl kika på det imorrn, men alltid bekvämt att fråga ist för att knalla iväg till aset som nu står parkerad något kvarter bort.
    Lite nyfiken på det här kitet. Har dock en NG900 2.0t. Men hur blev resultatet för dig? Förbrukning och acceleration ändrades något eller gick det jämt ut ungefär?

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av leolulz
    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Ja visst kan det bli ett problem. Det är ju tyvärr lite dåligt med info om detta, ven från tillverkare av dessa kit. Men du sa nånting klokt, eftersom att dessa kit inte är godkända så kanske dom lägger sig lite i underkant vad gäller lambdavärdet, men jag skulle tro att man siktar på 1 iaf.

    Kitet åker väl på under nästa månad som tidigast iom att jag saknar allt vad garage heter. Står ju gärna inte på vägen och pillar. Men när jag fått på prylarna och kört några tankar så lär jag återkomma med resultat! (Den stockholmare som känner sig manad att bidra med garageplats någon timme för installation kan ju skicka en röksignal)

    Btw, nu är jag jävligt lat, men visst bör det sitta Bosch EV1 kontakter? I värsta fall får jag väl kika på det imorrn, men alltid bekvämt att fråga ist för att knalla iväg till aset som nu står parkerad något kvarter bort.
    Lite nyfiken på det här kitet. Har dock en NG900 2.0t. Men hur blev resultatet för dig? Förbrukning och acceleration ändrades något eller gick det jämt ut ungefär?

    Blev inget kit då det kom en del andra utgifter. Det blir i stället spridare från en 900 2.0T....ett bränsle men konvertering för under 500 spänn ink bränslefilter.

    I ditt fall så bör du ju helt enkelt lägga i en "riktigt" E85-mjuvara så får du en väl inställd tändning osv. Tror dessutom att det finns nån jeppe här på forumet som lyckats få till Biopower för T5...minns dock inte vem.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Tror dessutom att det finns nån jeppe här på forumet som lyckats få till Biopower för T5...minns dock inte vem.
    Säker på att du inte missförstått något nu? Jag har då aldrig sett en T5 med Biopowerprogram. Ganska säker på att det inte är möjligt på T5. Däremot finns det många T5 med E85-program. Det kanske var en og9-3 du såg? Den finns ju med både T5 och T7.

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Tror dessutom att det finns nån jeppe här på forumet som lyckats få till Biopower för T5...minns dock inte vem.
    Säker på att du inte missförstått något nu? Jag har då aldrig sett en T5 med Biopowerprogram. Ganska säker på att det inte är möjligt på T5. Däremot finns det många T5 med E85-program. Det kanske var en og9-3 du såg? Den finns ju med både T5 och T7.

    Det gäller ett hemmapulat program. Naitive så "går det inte" på T5. Hittar ej tråden nu, men letar friskt vidare.

    Edit: Men jag betonar "har för mig"

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Hur bruklig blir en sådan 900 2.3 med 431;or?
    Körbar eller bara billigt?

    Kanske skulle testa, råkade köpa en sådan billigt..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Hur bruklig blir en sådan 900 2.3 med 431;or?
    Körbar eller bara billigt?

    Kanske skulle testa, råkade köpa en sådan billigt..

    Inhandlade en uppsättning 431;or idag jag med för en billig peng. Skall testa dessa då temperaturen börjar ligga stabilt mellan 5 och 10 grader på dagarna. De flödar ju 38-39% mer per tidsenhet så lambdan borde ju kompensera med lite kortare öppningstid så att man får rätt mängd.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Försök fixa ett program som är anpassat till spridarna och E85. Det är möjligt att bilen går köra så som du tänkt men jag tror inte det kommer fungera BRA och avgasvärdena lär bli dåliga. Visst kan boxen adaptera sig något men marginalerna är betydligt mindre än dom flesta tror.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Fel bilmodell visserliggen, men vi är några som kör med 431 på Lucas-systemet på og900 och E85. Det funkar skitbra, lite mer svårstartat och det får inte vara för kallt ute, men jag körde hela förra sommaren på detta. Helt grymt alltså, ska konvertera igen i veckan. Över vintern har jag kört bensin. Lambda konverteringen verkar sköta det mesta i den modellen, borde vara nåt liknande i ng900? Besparing? Tja, kanske, men i T16 så blir det ju ett djävla riv med E85 och 20 grader tändning så det är svårt att hålla igen tyvärr. Men snålar man så räknade jag med ca 1 krona sparad per mil, men i år med ännu större skillnader så lär den besparingen öka något!

    Jag är väl medveten att det är säkert massa tokigt i att göra så här och kallstartsmappen är helt åt helvete mm, men vi är ju långsamt på väg in i nåt slags katastrof-tillstånd ala MadMax filmerna så nu handlar det ju mer och mer om improvisation och överlevnad för att hålla skrotet rullande, tills jorden går under.
    MEDLEM 7032.

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanolkonvertering NG900 2.3

    Har nu kört ett tag med konverteringen som gjordes genom att smälla i en uppsättning 431-spridare. Kan bara säga att det funkar riktigt bra, långt över förväntan!

    Det jag märkt av hittills är att motorn går mycket jämnare och känns lite mjukare men ändå starkare. Testade i morse med +5 på termometern och den hoppade igång utan konstigheter efter bara 1 sekund. Nu återstår långtidstest vad gäller förbrukningen, men hittills är jag fruktansvärt nöjd!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. kolla etanolkonvertering
    Av mickevhg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:32
  2. ng900, etanolkonvertering
    Av Irrbloss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 17:18
  3. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  4. Regeringsförslag - etanolkonvertering
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •