Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur koppla in laddtrycksmätare på ng900?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Hur koppla in laddtrycksmätare på ng900?

    Jag tänkte köpa mig en laddtrycksmätare och montera i sån där hållare på A-stolpen, har 900ng. Men hur kopplar man in en sån där? Jag är urkass på eldragning o blabla .
    Några bra, snygga mätare med nån bra hållare till vettiga priser nån som vet? Hur får man fast dessa hållare egentligen? Vill hellst inte skruva om jag slipper.....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Laddtrycksmätare

    Ska du ha mätaren i A-stolpen hade jag plockat ström från ljusreglaget. Kabeln som är grön/röd har 12V matning.
    Du behöver blåa kabelskarv, finns på t.ex. Jula: http://www.jula.se/kabelskarv-bla-10-pack-604232

    Själva tryckslangen till mätaren kan du koppla på MAP-sensorn. Den sitter på fjäderbenstaget, vänster sida (sett om du står framför bilen).

    Slangen kan du dra genom gummitätningen som sitter snett ovanför kopplingspedalen.
    Plocka loss plasten som sitter under ratten, den sitter med ett antal torx och en 10mm bult.
    Snett vänster ovanför kopplingen ser du gummitätningen, stick en lång skruvmejsel eller nått liknande igenom den för att skapa ett hål.

    Gå över till säkringslådan i motorrummet, lossa 10mm plastbulten som håller lådan på plast och bänd väck metallclipsen (du förstår när du ser det).
    Lyft lådan rakt upp och vik undan den.

    Nu är det klart för att fiska igenom slangen!

    Ang. mätare. Jag hade först en billig variant från KL-racing som visare väldigt exakt om man jämför med Trionics värden digitalt.
    Idag har jag Speedparts egna som t.o.m var lite dyrare, men visar 0,15 -0,2 bar fel!

    A-stolpehållaren fästes vanligtvis med en skruv! I mitt fall en liten svart skruv som knappt gjorde nått märke i tyget på A-stolpen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Laddtrycksmätare

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Ska du ha mätaren i A-stolpen hade jag plockat ström från ljusreglaget. Kabeln som är grön/röd har 12V matning.
    Du behöver blåa kabelskarv, finns på t.ex. Jula: http://www.jula.se/kabelskarv-bla-10-pack-604232

    Själva tryckslangen till mätaren kan du koppla på MAP-sensorn. Den sitter på fjäderbenstaget, vänster sida (sett om du står framför bilen).

    Slangen kan du dra genom gummitätningen som sitter snett ovanför kopplingspedalen.
    Plocka loss plasten som sitter under ratten, den sitter med ett antal torx och en 10mm bult.
    Snett vänster ovanför kopplingen ser du gummitätningen, stick en lång skruvmejsel eller nått liknande igenom den för att skapa ett hål.

    Gå över till säkringslådan i motorrummet, lossa 10mm plastbulten som håller lådan på plast och bänd väck metallclipsen (du förstår när du ser det).
    Lyft lådan rakt upp och vik undan den.

    Nu är det klart för att fiska igenom slangen!

    Ang. mätare. Jag hade först en billig variant från KL-racing som visare väldigt exakt om man jämför med Trionics värden digitalt.
    Idag har jag Speedparts egna som t.o.m var lite dyrare, men visar 0,15 -0,2 bar fel!

    A-stolpehållaren fästes vanligtvis med en skruv! I mitt fall en liten svart skruv som knappt gjorde nått märke i tyget på A-stolpen.
    Du det där var kanonbra info detta o detta kommer att lösa sig och jag tackar så supermycket för den välbeskrivande manualen Super tack..... Kolla länken nedan vad tror du om dom?

    http://www.ridetech.se/-2-typer-turbotryck/1065-0

    http://sportstolen.se/turbomatare-p-1368.html

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...cksmatare.html

  4. #4
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Laddtrycksmätare

    KL:s utan tvivel, dock hade jag valt någon utav deras snyggare mätare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Hur koppla in laddtrycksmätare på ng900?

    Nu har jag fixat ett hål i torpedväggen o dratt ut slangen och tog T kors på dumpslangen. Men har inte kopplat in lyset ännu i mätaren, jag kollade o drog ur ljusvredet. Jisses va kort kontakten var bakom, jag tordes då inte försöka dra ut kablaget någe längre hmm.. Hur i allsin dar lyckas man få ner mätarkablarna o sen ut i det lilla ljusvredets hålet? Några tips o tricks har nån åt mig kanske om hur jag skall lyckas vara i det lille hålet haha. Eller måste jag demontera hela instrument sargen?

  6. #6
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Hur koppla in laddtrycksmätare på ng900?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Nu har jag fixat ett hål i torpedväggen o dratt ut slangen och tog T kors på dumpslangen. Men har inte kopplat in lyset ännu i mätaren, jag kollade o drog ur ljusvredet. Jisses va kort kontakten var bakom, jag tordes då inte försöka dra ut kablaget någe längre hmm.. Hur i allsin dar lyckas man få ner mätarkablarna o sen ut i det lilla ljusvredets hålet? Några tips o tricks har nån åt mig kanske om hur jag skall lyckas vara i det lille hålet haha. Eller måste jag demontera hela instrument sargen?
    Vet inte vad det är för hål i vredet du snackar om, men är ju inget tvång och låna ström där? Ända kravet är ju att du ska ha matningen från något som styrs av tändningen. Personligen tog jag min matning ifrån "dimmer-knappen" då kan du dimmra mätaren samtidigt som den övriga belysningen.


    Mvh Mike Karlsson

Liknande ämnen

  1. Var koppla in laddtrycksmätare 9-3ss??
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 17:44
  2. Koppla laddtrycksmätare?
    Av PL85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 18:40
  3. Koppla in en laddtrycksmätare 9-5 2.0T -00
    Av Sapphire i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 11:33
  4. Koppla in laddtrycksmätare
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •